Gå till innehåll

Så här blåser du Heypoker


HeyJohan

Recommended Posts

Inser ni inte att det är en stackare som antagligen är tungt spelberoende?

Vad vet du om det?

 

Vet och vet, jag skriver _antagligen_. Uppförandet av denna person, lurar bolag på pengar samt tigger om pengar i chatten på Highstakes bord, får mig att tro att det är en som är fast i ett beroende och till varje pris måste få tag på pengar för att spela.

 

Vad behöver beroende? Skaka galler som någon säger eller profesionell hjälp?

Vi vet att han är en tjuv. Och ja, de behöver skaka galler och bli offentligt förnedrade.

 

Jaså? Då har du och jag helt olika uppfattningar samt tydligen helt olika "triggers"för att känna empati får någon människa. Jag har svårt att se att du menar allvar med att han ska få fängelse för hans uppförande.

 

Om han är beroende eller inte är helt enkelt hans problem. Det är inte på något sätt en ursäkt för något beteende alls.

 

När folk är beroende så blir alltid även andra lidande, i detta fall Heypoker. Dvs det blir problem för andra, inte bara för den beroende.

 

 

Nej, hjälp är vad personen behöver istället för att bli offentligt förlöjligad på detta sätt.

Varför bry sig det minsta om honom?

 

Empati är inget man väljer att känna, det beror helt på hur man är som människa. Jag ser en människa som har problem och desperat försöker få ihop lite summor för att spela poker som han är beroende av.

 

Jag försvarar inte det han gjort men däremot kan jag förstå det lite grann OM han är beroende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud! Sånt här beteende måste ju stävjas snabbare än kvickt.

 

Efter att ha läst allt vad denna skrupellösa individ har sysslat med under den senaste tiden så torde det ju vara självklart med en polisanmälan. Vad sen påföljden blir är inte upp till varken oss eller dig, heyjohan, utan rättsväsendet.

 

Ni kan kalla det ungdomligt oförstånd men en människa som sysslar med att scamma folk och företag på pengar förtjänar inte att behandlas med silkesvantar. Livet är tufft, get used to it!

 

Trist att er fingertoppskänsla för kundvård har utnyttjats på detta sätt heyjohan. Men ta nu tag i detta och kväv det i sin linda så att fler slipper drabbas!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Då har du och jag helt olika uppfattningar samt tydligen helt olika "triggers"för att känna empati får någon människa. Jag har svårt att se att du menar allvar med att han ska få fängelse för hans uppförande.

Inte bara för det här, men det är ju ett tydligt mönster att han försöker stjäla pengar (bla genom trojaner, något som skulle kunna kosta en spelare hundratusentals kronor). Så ja, jag anser att han minst borde få rejäla böter. Fängelse känns som ett starkt alternativ, innan han lyckas sno någon på stora pengar.

 

När folk är beroende så blir alltid även andra lidande, i detta fall Heypoker. Dvs det blir problem för andra, inte bara för den beroende.

Ja, så vi straffar dem så hårt att de inte orkar stjäla alternativt blir inlåsta. Problemet löst.

 

Plus att vi fortfarande inte alls vet om han är beroende eller bara saknar moral.

 

Jag försvarar inte det han gjort men däremot kan jag förstå det lite grann OM han är beroende.

Så vad tycker du är en lämplig konsekvens för någon som stjäl?

 

Om någon snor 2500 kr av dig, skulle du vara nöjd om du bara fick pengarna tillbaka?

 

Om någon försökte bryta sig in i det hus och stjäla typ 200 000 av dig, skulle du också tycka att det vore ok att han helt slapp påföljd?

 

Ovanstående är inget meningslöst tankeexperiment, det är en realitet för många spelare och är vad som händer om han lyckas få in en trojan på deras dator. Det här är löjligt mycket värre än någon som snor en jacka för 2500 eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Då har du och jag helt olika uppfattningar samt tydligen helt olika "triggers"för att känna empati får någon människa. Jag har svårt att se att du menar allvar med att han ska få fängelse för hans uppförande.

Inte bara för det här, men det är ju ett tydligt mönster att han försöker stjäla pengar (bla genom trojaner, något som skulle kunna kosta en spelare hundratusentals kronor). Så ja, jag anser att han minst borde få rejäla böter. Fängelse känns som ett starkt alternativ, innan han lyckas sno någon på stora pengar.

 

Oh, det där med trojaner har jag missat helt och hållet. Då blir det hela lite större. Men än mer utmärker detta än mer att han har ett beroende...

 

När folk är beroende så blir alltid även andra lidande, i detta fall Heypoker. Dvs det blir problem för andra, inte bara för den beroende.

Ja, så vi straffar dem så hårt att de inte orkar stjäla alternativt blir inlåsta. Problemet löst.

 

I samma veva så låser vi in alla som kör fört fort för att stävja allvarliga bilolyckor, etc. Visst jag inser din poäng med att straffa så hårt att man totalt avskräcks till att begå brott. (usch börjar bli lite väl OT nu..) Men så fungerar det inte i Sverige idag.

 

Plus att vi fortfarande inte alls vet om han är beroende eller bara saknar moral.

 

Hur tydligt som helst att han är beroende. Antagligen saknar han moral oxå.

 

Jag försvarar inte det han gjort men däremot kan jag förstå det lite grann OM han är beroende.

 

 

Så vad tycker du är en lämplig konsekvens för någon som stjäl?

Om någon snor 2500 kr av dig, skulle du vara nöjd om du bara fick pengarna tillbaka?

 

Nej, absolut inte. Men ha i åtanke här att brottet är inte att han stjäl pengarna, HeyJohan ger ju pengarna till honom. Bedrägeri däremot köper jag.

 

Om någon försökte bryta sig in i det hus och stjäla typ 200 000 av dig, skulle du också tycka att det vore ok att han helt slapp påföljd?

 

Nej givetvis inte.

 

Ovanstående är inget meningslöst tankeexperiment, det är en realitet för många spelare och är vad som händer om han lyckas få in en trojan på deras dator. Det här är löjligt mycket värre än någon som snor en jacka för 2500 eller liknande.

 

Som sagt så missade jag det där med trojanen vilket gör det hela mer utbrett. Dock så lär ju polisen skratta om man anmäler honom för att ha skickat en trojan till dig.

 

EDIT: lite Quote fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, det där med trojaner har jag missat helt och hållet. Då blir det hela lite större. Men än mer utmärker detta än mer att han har ett beroende...

Nej det gör det inte. Det visar att han är villig att försöka stjäla pengar, jag tvivlar på att ens 1/10 av den gruppen är beroende. Särskilt som jag stött på en hel del beroende som, gasp(!), inte stjäl för att få ihop pengar.

 

I samma veva så låser vi in alla som kör fört fort för att stävja allvarliga bilolyckor,

Nä, vi byter bara ut deras air-bag mot en påse cement så orsakar de inte en allvarlig olycka två gånger...

 

Dessutom så förespråkar ju du att man inte ska straffa honom alls, alltså långt mycket mindre än vad lagen ger möjlighet till.

 

Nej, absolut inte. Men ha i åtanke här att brottet är inte att han stjäl pengarna, HeyJohan ger ju pengarna till honom. Bedrägeri däremot köper jag.

Och vad är det för skillnad?

 

Om något indikerar ju bedrägeri att han är ännu mer omoralisk än om han formellt stulit pengarna eftersom han här måste ljuga någon direkt i ansiktet.

 

Dock så lär ju polisen skratta om man anmäler honom för att ha skickat en trojan till dig.

Ja, det är därför jag föreslog att lägga ut namn och address.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det som är diskutabelt med det? Är ju bara att förbjuda. Det finns också en rätt stark poäng med att inte tillåta chat om man inte sitter vid bordet.

 

Finns en (bra) funktion numera där man kan stänga av chat från alla som inte sitter vid bordet!

 

Dock så vill man ju kanske snacka med ett par ibland.

 

Men tyvärr så är det ju att de få gör något dumt och mängden får lida.

 

 

Till AoZ och Hjort:

"Problemet ligger i att argumentera med honom då det enda möjliga utfallet av det är att erkänna att man har fel eller skapa en evighetstråd. Dock njuter jag lika mycket som er av att läsa hans inlägg, om det inte är mig han diskuterar med då såklart"

//Stackbrat

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=26942&highlight=hjort+evighetstr%E5d

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte lista alla orsaker till en polisanmälan, de flesta har framkommit genom Hjort och Total Farker... Men jag vill ändå tillägga (till Johan), detta är ingen liten grej. Det är planerat in i detalj, han bär dom flesta tecknen en psykopat uppvisar. Han duperar folk. Han kommer fortsätta med det, nästa gång blåser han någon på mer pengar. Och den personen kanske inte har råd att förlora dom pengar han/hon blir lurad på. En rättslig process inleds och han får villkorlig dom om han döms eftersom han anses vara förstgångs förbrytare... Han kommer givetvis genom sin vältalighet ursäkta sig i rätten att han inte har haft för avsikt att lura personen ifråga, och det kanske är svårt att bevisa i det fallet så han kanske frikänns helt. Om det då finns en tidigare dom/anmälan mot honom i ett liknande ärende är det svårare att slinka undan.

 

Speciellt i detta fall så finns tydliga bevis att hans avsikt var att lura till sig pengar genom manipulerade skärmdumpar... Som dessutom är skickade från en e-mail adress som troligtvis går att spåra till honom med IP etc. Så snälla gör en anmälan. Kopiera även alla inlägg/trådar som han är inblandad i på PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Nu tror jag inte att det handlar om någon förhärdad brottsling/bedragare,

utan snarare om en tjuvaktig snorunge som försöker sko sig på andra så länge ingen säger stopp..

 

En rejäl näsbränna behöver han, sen må det vara en rättslig påföljd eller ett rejält kok stryk, det kvittar vilket för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu tror jag inte att det handlar om någon förhärdad brottsling/bedragare,

utan snarare om en tjuvaktig snorunge som försöker sko sig på andra så länge ingen säger stopp..

 

En rejäl näsbränna behöver han, sen må det vara en rättslig påföljd eller ett rejält kok stryk, det kvittar vilket för mig.

 

Även grova brottslingar börjar ju någonstans...

Därför tycker jag inte det ska avfärdas som ett pojkstreck.

Han har jobbat hårt för dessa pengar och målmedvetet. Det var ju inte precis en plånbok som råkade ligga där han gick förbi och att tillfället gjorde tjuven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad tråkigt med snorvalpar som förstör. Jag tycker att Heypokers kundkontakt är i världsklass och är en av de stora anledningarna till varför jag spelat där. Idioter finns alltid i överflöd och det är extra tråkigt när de förstör för andra på ett sådant här sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisanmäl.

 

Hade det varit första gången han hade begått ett dylikt brott, eller åtminstone första gången som ni har någon vetskap om så hade kanske den linjen ni valt nu varit ett alternativ.

 

Men eftersom han tydligen har satt detta i system på något sätt och gång på gång lurar företag/privatpersoner på pengar så tycker jag att det inte ska visas någon pardon.

 

Då personen i fråga verkar vara ung, förmodligen inte ens myndig så finns det ju en chans att stävja sådant beteende om man verkligen visar att det blir repressalier om man bryter mog lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det hänt något än?

Även jag tycker att polisanmälan är rätt oavsett om han betalar tillbaka sina €250 eller om han så ger tillbaka det tiodubbla, inte enbart för att han försökt blåsa er utan även för att han försöker sno pengar från folk (och företag) på många olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånstans får gränsen gå tycker jag. Folk som förstör medvetet måste få en chans att fatta att dom gjort jävligt fel, och därför tycker jag du ska polisanmäla honom för att markera att man inte ska kunna göra såhär. Folk måste fatta när dom gör fel, och betala för det! Att komma undran lindrigt är ju samma sak som att han lika gärna kan göra det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det mer eller mindre är er skyldighet att anmäla honom. Han är en brottsling, han kommer att fortsätta med detta och andra former av bedrägeri tills han åker dit på det. Sätt stopp för det innan det börjar drabba andra (kanske redan har gjort det?).

 

För att ta ett lite annorlunda exempel...

 

Du blir rånad vid bankomaten. Efter några veckor stöter du på rånaren på stan, och för att undvika polisanmälan (du har inte gjort det än av någon anledning) ger han dig de pengar han tog.

Det är inte första gången han gör det här, och han visste vad han gjorde...

 

Skulle du polisanmäla honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången ni agerar fel, IMHO.

 

Att försöka blåsa ett företag på 4-siffrigt belopp borde ge konsekvenser... Går du in och stjäl varor för 2500:- på [insert valfritt varuföretag här] och det upptäcks inte förräns ett par dagar senare då företaget går igenom bevakningskamerorna och identifierar dig så tror du väl inte att företaget skulle nöja sig med att ringa upp vederbörande och be honom/henne lämna tillbaka de stulna varorna med den slappa uppmaningen "Gör du om det så anmäler vi dig"? Nej, de skulle såklart polisanmäla individen, vilket jag anser att ni såklart skulle ha gjort här med.

 

Men men, det är ju ert val och ni kanske sitter på information som väsentligt skulle förändra min syn på saken.

 

Mvh,

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dra en liten parallell;

 

Som 17-åring blev jag rätt illa misshandlad av en bra mycket större kille (både ålder och kroppsbyggnad) på en privat fest. Han skulle bara "visa några wrestlinggrepp på skoj".

 

Dagen efter när jag kommit hem omplåstrad från akuten sökte han upp mig djupt ångerfull. Han bönade och bad att jag inte skulle anmäla honom för han skulle just få tillbaka sitt körkort (borta p.g.a. rattfylla). Han skulle t.o.m. betala mig 3000 spänn om jag lät bli. Jag tackade nej till pengarna, men avstod ändå från att göra anmälan trots att läkaren på akuten som fotodokumenterade skadorna sa att killen som gjort det bara måste få ett straff.

 

Två veckor senare misshandlade killen sin sambo mycket svårt...

 

Visserligen kanske en polisanmälan inte har så stor inverkan på en brottsling ändå, men jag kommer i alla fall aldrig mer låta bli att polisanmäla någon.

 

Så Heypoker - anmäl bedragaren! Högst sannolikt kommer han aldrig att försöka lura just er fler gånger, men andra onlinefirmor kommer kanske råka illa ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men andra onlinefirmor kommer kanske råka illa ut.
Du menar heypokers konkurrenter? ;)

Ah, I see the whole picture now :D

 

Fast ärligt - killen lär ju inte nöja sig med att bara blåsa nätpokerföretag, det går ju att hävda att man beställt vad som helst från valfritt företag.

 

Och ta en så'n sak som Blocket eller liknande... Där finns det gott om tonåringar som tycker att det är värt att riskera att förstöra livet för ett par hundralappar, tyvärr. Frugan råkade ut för ett uppenbart bedrägeriförsök när hon ville köpa en amningströja för 150:- men hon gick inte på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, måste ju faktiskt säga att felet ligger i att ni är för godtrogna, hade jag en pokersajt och nån har satt in pengar, men det inte på sajten registrerats, så skulle jag aldrig sätta in pengarna. Det får den då ta med banken, inte mitt problem. Risken för att pengar kommer bort i "cyberspace" är väl också mycket ovanligt, och jag skulle då kräva mer än en screenshot. Bristen tycker jag som sagt ligger hos er :/

 

Sen till det andra, skrev stolpskottet in sina riktiga personuppgifter? då skulle jag polisanmäla honom bara för att han är korkad, om man har för avsikt att blåsa nåt, så skriver man väl inte in sina riktiga uppgifter.(nu antog ju jag ioförsig bara att det var det som gjorde att ni kunde kräva tillbaka pengarna)

 

Egentligen borde jag inte kommentera denna typ av tråd överhuvudtaget, då jag har svårt att sympatisera med stora företag som blir blåsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GSI: Med risk för att fler ska försöka sig på samma sak: Se det ur vårt perspektiv - det rör sig om en person som satt in pengar och för honom är €200 en betydande summa. För oss är det samma mängd pengar, men vi har samtidigt ett kundvårdstänk som gör att vi försöker lösa alla problem till kundens fördel. Det vi gjorde var att lösa det och ta det som en ren goodwill-kostnad då vi inte kunde helt utesluta att felet låg hos oss.

Nu var det tyvärr inte så och vi får lära oss av våra erfarenheter.

 

Vi tror på fullaste allvar - att döma av det vi hört från vår bedragare samt från folk som varit i kontakt med honom - att det här var en så pass ordentlig näsbränna att han nu skärper sig. Annars står vi fast vid att vi kommer att genomföra en polisanmälan.

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GSI: Med risk för att fler ska försöka sig på samma sak: Se det ur vårt perspektiv - det rör sig om en person som satt in pengar och för honom är €200 en betydande summa. För oss är det samma mängd pengar, men vi har samtidigt ett kundvårdstänk som gör att vi försöker lösa alla problem till kundens fördel. Det vi gjorde var att lösa det och ta det som en ren goodwill-kostnad då vi inte kunde helt utesluta att felet låg hos oss.

Nu var det tyvärr inte så och vi får lära oss av våra erfarenheter.

 

Vi tror på fullaste allvar - att döma av det vi hört från vår bedragare samt från folk som varit i kontakt med honom - att det här var en så pass ordentlig näsbränna att han nu skärper sig. Annars står vi fast vid att vi kommer att genomföra en polisanmälan.

 

Mvh Johan

 

Kontot stängt, förmodar (förutsätter) jag ?

För även om jag är långt ifrån godtrogen så vill jag ju ändå undvika kontakt med sånt där drägg.

 

Har läst mycket "konstigt" ( ;) ) från Hjort här på forumet, men i denna fråga håller jag med honom fullständigt.

Djävligt synd att han inte hängs ut med namn/nick, men om han nu är bannad så är det iallafall en liiiiten tröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...