Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

HeeejHejj!

Jag har aldrig rikigt lärt mej potodds tillräckligt, jag kan väll lite grunder , men dock är det en grejj jag inte fattar? :?

vi tar ett exempel jag har ett färgdrag o har

Potten består av 500

motståndarn bettar 100

altså kostar det 100 för att vinna en pott på 600 = 1 : 6

vi säger att jag är på ett färgdrag som troligen vinner , då är detta en korrekt syn. eftersom färgdraget är 1 : 4 att träffa på nästa kort..

Så långt förstår jag.

men hur blir det tillexempel 2 : 3 ?

Är det så det blir tex vid :

pott: 500

motståndarn bettar 400

Förstår ni vad jag menar? det är den delen jag inte förstår..typ när det blir 3 : 5 o sånt...jag förstår bara till exemepl om potten är 900 o det kostar 300 o syna så har jag 1:3 odds.

MVH

Postad

Om man har läst mycket matematik så förstår man lättare skulle jag tro.

När du har odds på 2:3 som du säger så är det samma sak som att skriva att du har odds på 1:1.5, men man skriver bara med heltal och då blir det 2:3.

2:3 innebär att du sätter ditt drag 2 gånger av 5, vilket är ca 2/5 = 40%.

1:1.5 innbär i så fall att du sätter draget 1 gång av 2.5 gånger = 40%. Du ser att det blir lite mystiskt om man säger att man sätter draget 1 gg av 2.5, därav 2 ggr av 3.

Tror du blir ställd av att det inte står 1:X, utan ex 2:3, 4:7 etc.

Postad

Jag hade själv problem med resonemang i bråkform, så jag valde att räkna i procent. Då får du rätsida på det. Jag tycker det är obekvämt att räkna på det andra sättet. Dessutom om jag inte minns fel så skriver jänkarna lite annorlunda än hur vi tänker, men dom kan ju inte skriva datum rätt heller... (kan någon vänligen bekräfta eller dementera jänkarnas sätt så jag inte far med osanning?)

Postad
2:3 innebär att du sätter ditt drag 2 gånger av 3, vilket är ca 2/3 = 66.66...%.

1./1.5 är oxå 66.66...%.

Nej. 2:3 betyder du sätter draget 2 gånger av 5 och missar det 3 gånger av 5. Alltså är 2:3 = 2/5 = 40%.

Postad
2:3 innebär att du sätter ditt drag 2 gånger av 3, vilket är ca 2/3 = 66.66...%.

1./1.5 är oxå 66.66...%.

Nej. 2:3 betyder du sätter draget 2 gånger av 5 och missar det 3 gånger av 5. Alltså är 2:3 = 2/5 = 40%.

Oj vad pinsamt :oops:

Ber om ursäkt för vilseledande information, det är självklart 2gånger av 5, ska ändra där uppe.

Postad

Ber om ursäkt för vilseledande information, det är självklart 2gånger av 5, ska ändra där uppe.

XarsioN, nu ser du varför jag gick över till procent, även dom lärda gör fel...

Postad

XarsioN, nu ser du varför jag gick över till procent, även dom lärda gör fel...

:D

Postad

Okej , jag förstår vad ni menar nu ..

Sen anledningen till att jag haft lite krånglit med det här är att i amerikanska poker-böcker skriver dom det här på ett annat sätt..

Tack för all hjälp tror jag har grepp om detta nu 8-) tex:

Om en amerikansk pokerförfattare skriver:

you have 3-2 odds in your favour.

då menar han altså jag e 3/5 favorit ( 60 % favvorit)

Korrekt?

Postad

1./1.5 är oxå 66.66...%.

Men varfor sa du nat? Jag var ju pa vag ut i cybderrymden med funktionen "find player" och "jozoa" under min ctrl+v... ;)

Postad

Potten består av 500

motståndarn bettar 100

Är det verkligen såhär. Har läst olika i olika böcker. Den första boken jag läste förklarade det så.

Men nu när jag precis läst Harrington on hold'em så säger han att oddsen är 1:5.

Vad gäller egentligen?

Jag försökte titta själv också vad pokeroffice2 säger. Den sa som Harrington.

Postad

Potten består av 500

motståndarn bettar 100

Är det verkligen såhär. Har läst olika i olika böcker. Den första boken jag läste förklarade det så.

Men nu när jag precis läst Harrington on hold'em så säger han att oddsen är 1:5.

Vad gäller egentligen?

Om det ligger 500 i potten innan fi bettar 100 är pottoddsen 6:1, inget annat. Om potten blir 500 i och med att fi bettar 100 blir pottoddsen 5:1. Allt annat är fel.

Postad

Potten består av 500

motståndarn bettar 100

Vad gäller egentligen?

Om det ligger 500 i potten innan fi bettar 100 är pottoddsen 6:1, inget annat. Om potten blir 500 i och med att fi bettar 100 blir pottoddsen 5:1. Allt annat är fel.

oj nu klarnar det. Tänkte det var 500 i potten efter att motståndarn bettat.

tackar=)

Postad

hur fan kan det stämma....2:3 = 2 träff 3 miss av 5.

Färgdraget på ett kort att dra ge lite mer än 25%

skulle detta då vara 1:4..?.som ni säger träffa 1 gång missa 4 gånger enligt ovan... = detta blir ju bara 20%...

2:3 betyder helt klart 2 träff 1 miss........

2:3 är riktigt bra odds mer än 40% som ni får det till

Postad
Färgdraget på ett kort att dra ge lite mer än 25%

skulle detta då vara 1:4..?.som ni säger träffa 1 gång missa 4 gånger enligt ovan... = detta blir ju bara 20%...

Med färgdrag på flop har du nio kort för träff och 38 kort för miss. Oddsen blir alltså 9:38, vilket är ungefär 1:4.22 eller ca 19%. Vad du får 25% ifrån är en gåta.

2:3 betyder helt klart 2 träff 1 miss........

2:3 är riktigt bra odds mer än 40% som ni får det till

Och det där är helt klart fel.

Postad

Altså seriöst antagligen är jag trött och dum men ibland förstår jag inte riktigt allt snack om odds i Harringtons böcker...

Det kostar 100 för att kunna vinna 700 så har vi moneyodds på 1:7 , men detta har inget med procent att göra va?(som kortoddsen har...)

2. HUR är det amerikanare tänker potodds jämfört med oss svenskar, vad är skillnaderna? Om jag förstått det rätt så .. om jag måste payya 100 för att vinna 400 har jag 1 mot 4 pengarodds. Medans amerikanarna skulle skriva " you have 4-to-1 odds" , är det rätt ? Altså att dom vänder på hela paketet:P

Mvh/trötter

Postad
Det kostar 100 för att kunna vinna 700 så har vi moneyodds på 1:7 , men detta har inget med procent att göra va?(som kortoddsen har...)

Du kan absolut utrycka det i procent. Det var det jag menade i ett tidigare inlägg, slå om till procent. Jag räknade alltid korten i procent, så varför inte räkna pottoddsen i procent också. Det är bara ett annat sätt att skriva det matematiska förhållandet mellan hur mycket du satsar i förhållande till hur mycket du kan vinna.

Postad
HeeejHejj!

vi säger att jag är på ett färgdrag som troligen vinner , då är detta en korrekt syn. eftersom färgdraget är 1 : 4 att träffa på nästa kort..

Så långt förstår jag.

MVH

Är absolut inte 1:4 att träffa färg. I och med att du antagligen sitter på minst 1-2 exempelvis spader så minskar det sannolikheten för spader att dyka upp igen i och med att det är en liten population som spaderkorten tas från=totalt 13 spader finns av 52 möjliga utfall(minus spelade kort). När du sitter på 4st spader så minskar sannolikheten i och med att det bara finns 9 spader kvar i kortleken på 52 kort (minus alla spelade kort) troligtvis ganska stor skillnad från 1/4

//Svante Körner praktisk statestik:P

Postad

Är absolut inte 1:4 att träffa färg. I och med att du antagligen sitter på minst 1-2 exempelvis spader så minskar det sannolikheten för spader att dyka upp igen i och med att det är en liten population som spaderkorten tas från=totalt 13 spader finns av 52 möjliga utfall(minus spelade kort). När du sitter på 4st spader så minskar sannolikheten i och med att det bara finns 9 spader kvar i kortleken på 52 kort (minus alla spelade kort) troligtvis ganska stor skillnad från 1/4

//Svante Körner praktisk statestik:P

Mr statestik, det är skillnad på 1:4 och 1/4.

1:4 = 20%

1/4 = 25%

Du har två spader, två spader på flop. Vi har alltså fem kort kända av 52 (52-5= 47). Nio av dessa resterande 47 korten ger dig färgen, (9/47 = 0.19). D.v.s sätter du färgen på nästa kort 19% av gångerna. 1:4 är detsamma som 1/5 som är 20%. Oddset ges enklast i heltal därav avrundningen.

Postad

Så man kan säga i pengaodds såhär:

ex.1: 1:6 = Satsa en krona för att vinna sex (alltså du vinner egentligen sju men en utav dom stoppade du själv in)

ex. 2: 1:5 = Satsa en krona för att vinna fem, men som ovan får du alltså tillbaka sex kronor om du vinner (som ovan)

Kortodds:

ex.3: 2:3 = Du träffar två gånger och förlorar tre, alltså samma som 2/5 eller?

ex.4: 1:4 = Du träffar en gång och förlorar fyra, alltså samma som 1/5?

ex.5: 1:9 = Du träffar en gång och förlorar nio, alltså samma som 1/10?

Så om man lägger ihop ex.2 och ex.4 så blir det:

1:5 på pengarna, satsa en, vinn fem (aka 1/6)

1:4 på korten, du träffar en av fem gånger?

Så 1/6=0,1666 ca: 16.6% av potten som du slänger in

Och 1/5=0,2 som är 20%.

Vi vinner 20% av gångerna men behöver bara satsa 16.6% av pengarna, därför är det ett fördelaktigt drag eller? Men om det är rätt hittils, hur ska jag räkna ut hur mycket plus man hamnar per gång man gör draget?

Ska man tänka: Du vinner sex kronor en utav fem gåner och då tar man 6/5=1.2? Då vinner man 1 krona och 20 öre per gång, vilket ger ev+ 20 öre?