Gå till innehåll

Pot Limit vs. No Limit


mrALMIGHTY

Recommended Posts

Vilka skillnader taktiskt sett finns mellan pot- och no limit texas?

 

Spelar mest no limit men har även prövat på pot och kunde inte komma på några väsentliga skillnader. Det är ändå inte så ofta man behöver beta mer än pot size i no limit tycker jag. Dock har jag hört lite här och där att det ska finnas en hel del taktiska olikheter. Sant/Falskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ändå inte så ofta man behöver beta mer än pot size i no limit tycker jag.

 

Före floppen är det rätt vanligt att raisa mer än vad som finns i potten. Sen vill man ibland gå all-in med ett bra drag eller som en ren bluff.

Pottbett avskräcker inte alltid alla drag om stackarna är djupa, så PL blir mer dragvänligt.

Etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ändå inte så ofta man behöver beta mer än pot size i no limit tycker jag.

 

Sen vill man ibland gå all-in med ett bra drag eller som en ren bluff.

 

:D:):P

 

Bra att variera sig du ;)

 

Har också funderat på det här och så stor skillnad "borde" det inte vara, iaf inte online där standard är 100BB. Ibland kan man dock ha kanske 90 kvar i stacken och 60 i potten och ställa in för att man ändå måste betala av om ett drag träffar. Är väl det och pre-flop jag kan se som de stora skillnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Före floppen är det rätt vanligt att raisa mer än vad som finns i potten. Sen vill man ibland gå all-in med ett bra drag eller som en ren bluff.

Pottbett avskräcker inte alltid alla drag om stackarna är djupa, så PL blir mer dragvänligt.

Etc.

 

Är inte regeln så att man kan raisa upp t.o.m. det som finns i potten efter att man synat föregående bet?

 

Ex: Först in preflopp. I potten ligger 1.5 bb (big blind). Man kan då se det som att man synar 1 bb och sen höjer så mycket som det ligger i potten. Alltså 2x(1.5+1) bb = 5 bb?

 

En normal preflopphöjning är 4 bb vilket inte borde vara några problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte regeln så att man kan raisa upp t.o.m. det som finns i potten efter att man synat föregående bet?

 

Ex: Först in preflopp. I potten ligger 1.5 bb (big blind). Man kan då se det som att man synar 1 bb och sen höjer så mycket som det ligger i potten. Alltså 2x(1.5+1) bb = 5 bb?

 

En normal preflopphöjning är 4 bb vilket inte borde vara några problem?

 

Rätt tänkt men fel räknat

 

Du synar 1 bb och höjer sedan det som är i potten vilket är 1bb+1.5bb=2.5bb. Ditt totala bet blir alltså 3.5bb

 

En maximal re-raise bakom dig skulle nu bli på: 3.5bb (för syn) + 3.5bbx2+1.5bb=8.5bb i höjning... totalt bet: 12bb

 

Sitter du nu med AA så är det ett rätt bra spel att gå all in i NL med kanske ~100-150bb. I PL kan du nu bara återhöja till: 8.5bb (för syn) + 12bbx2+1.5bb=25.5bb (i höjning) totalt bet: 34bb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...