Max Cady Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Vill börja med att säga att detta inte är en snyftande bad beat-tråd utan en undran om hur man hanterar dessa situationer. På den fiskiga mikronivå jag (fotfarande!) spelar på är det ju inte direkt ovanligt med lös/passiva spelare. Funderar på det här med hur man ska spela mot olika typer av spelare och skulle vilja ha lite synpunkter då det verkar som om att jag har helt omöjlligt att lära mig! Mot en tight/aggro-spelare kan det ju vara idé att reraisa på floppen om man har position för att kolla läget, även om man själv inte träffat. En spelare av denna typ betar ju oftast på floppen oavsett träff. Får man syn på sin reraise är det ju läge att kanske folda på turn om man fortfarande inte träffat nåt. På mikrolimit är ju den vanligaste spelstilen lös/passiv. Har ett exempel från Svenska Spel: BB: 1kr Hero: A Q Hero raise till 5kr FI synar resterande åtta foldar pott: 11.50kr flop: Q T 4 Hero betar 8kr FI synar pott: 27.50kr turn: 6 Hero betar 15kr FI synar pott: 57.50kr river: 2 Hero betar 20kr Fi synar Hero visar par i damer FI visar två par tior och fyror Denna spelare hade spelat i princip 75% av alla händer och väldigt ofta visat ett högt kort med en låg kicker, detta oavsett position. Han synade ofta raisar pre-flop för att vid showdown visa tex K6o. Tycker att de ända rimliga händern att sätta honom på om han vore en "normal" spelare i ovanstående HH är QQ eller TT. Hade jag inte haft koll på vad han spelat tidigare hade jag spelat annorlunda. Just på Svensk Spel känns det som att detta händer HELA tiden. Blir konstant utdragen, oavsett vad man träffar på floppen. Att beta för att inte ge odds är rätt meningslöst då förmodligen 90 % aldrig hört talas om odds! Ja, hur hanterar man dessa situationer och hur ska man spela mot lös/passiva spelar på mikro? Citera
MrPoker584 Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 1) Position, Du måste ha position på den löse spelaren för att kunna ligga steget före, han ska hela tiden gissa vad du kommer göra o inte tvärt om. 2) Spela lösare, Han spelar löst o så måste även du göra. Det går inte o sitta o vänta på bra händer här o tro att man tar hem det med top par för då lyckas han bara träffa två par o bättre (han har ju säker tur oxo). 3) Reraisa o höj i på alla händer du spelar pre flop, deta kan pressa honom att börja spela tightare, det du då kontrar med är att spela dina draghänder hårt i stället och förhoppningsvis blir han frustrerad o synar vid fel tillfälle. 4) Bluffa bara med position pluss outs, det måste finnas mening med bluffen pluss att han förmodligen kommer att syna och då måste du ha ots för att träffa bättre. 5) Om han väldigt ofta genombetar varje flopp så syna på flop o turn om du har träffat bra o sen reraisa kraftigt på rivern, detta betalar oftast väldigt bra. 6) All in, var inte rädd för att ställa honom all in när han gör en reraise, men gör det bara med tvåpar eller högre. Detta var vad jag kunde komma på så där direkt som lite tips... Citera
Flodan Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Spelarna på Svenska Spel fungerar lite annorlunda än på andra sajter, om man säger så. Standardhöjning för mig, utan limpers, är 7xBB och med limpers hamnar en höjning på minst 10xBB. Trots detta så händer det att man får syn av skräphänder som naturligtvis träffar en hålstege på river. Man kommer att åka på ruskiga utdragningar, men så länge jag går på plus så är jag beredd att köpa det. Mitt råd i fallet ovan skulle väl vara att sakta ned ännu mer i ditt bettande, då du trots allt bara har TPTK och se om du kan komma till showdown billigt. Då det väldigt ofta inte går att skrämma bort FI på Svenska Spel så lönar det sig ofta att trycka så mycket som möjligt när du sitter på riktigt bra händer. Om du hade suttit på triss i damer istället så är det stor chans att du skulle få syn på en all-in, t ex. Citera
brut Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Ganska tight spel, sällan bluffa och storta bet och höjningar alltid. Dvs värdebetta med stora bets. Pott bet+. Och större höjningar pre. Försök att lägga dig på en nivå som fi tål. Citera
Krilla Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Att beta för att inte ge odds är rätt meningslöst då förmodligen 90 % aldrig hört talas om odds! Det är väl perfekt att de inte hört talas om odds. Citera
Ignatius Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Finns väl inget mer tacksamt än calling stations av det här slaget. Bluffa aldrig. Semibluffa nästan aldrig. Värdebeta alla träffar hårt. Spela draghänder så länge du får rätt pottodds (det brukar man få mot den här typen av spelare). Citera
Max Cady Postad 3 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 3 Maj , 2006 För står ert resonemang men det är ju just det att man aldrig kan sätta någon på en hand. Om jag vet att någon är ute efter färgen vet jag ju vad jag ska akta mig för. Om jag raisar preflop tenderar alltid ett pucko med Q6o att syna. När han sedan synar betar eller betar själv på floppen är det ju inte helt lätt. Man kan ju inte alltid utgå ifrån att FI har en skithand. Den senaste tiden har utdragningarna varit fler än vinsterna, då snackar jag främst om Svensk Spel. Vet hur jag borde spela men tycker ändå att det är svårt. Citera
tamtaram Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Ganska tight spel, sällan bluffa och storta bet och höjningar alltid. Dvs värdebetta med stora bets. Pott bet+. Och större höjningar pre. Försök att lägga dig på en nivå som fi tål. Håller helt med. Spela lösare är ju helt fel. Däremot kan du ju gå headsup med lite större handdistribution. Självklar blir du utdragen nån gång men i längden är denna typ av spelare de bästa du kan ha vid ditt bord. Blev själv utdragen efter att ha bettat 2*pott preflop (i en redan höjd pott) med KK mot KJos igår så jag vet vad du snackar om. Trist när det händer men i längden så vinner muppar som mig pga att det finns ännu större muppar Citera
lumor_ Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Nja, lösare är rätt på det viset att man vid ett bord som präglas av löspassivitet kan limpa från tidigare position med händer som t ex 9Ts. Man behöver ju inte vara så rädd att potten blir höjd preflop men man får nästan alltid fina odds för färg- eller öppet stegdrag. Citera
Max Cady Postad 3 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 3 Maj , 2006 Nja, lösare är rätt på det viset att man vid ett bord som präglas av löspassivitet kan limpa från tidigare position med händer som t ex 9Ts. Man behöver ju inte vara så rädd att potten blir höjd preflop men man får nästan alltid fina odds för färg- eller öppet stegdrag. Det är just precis det jag menar. Många med på floppen innebär att det alltid är någon med drag som vägrar släppa. Raisar man pre är det inte säkert att de med connectade foldar för det. Folk blir som galna med ett drag! Citera
Flodan Postad 3 Maj , 2006 Rapport Postad 3 Maj , 2006 Folk blir som galna med ett drag! Utnyttja det. Jag har tappat räkningen på hur många gånger folk tror att dom sitter på nöten med en T hög färg och synar eller höjer hur mycket som helst. Sitter du då på nötfärgen så drar du in storpotten. Samma sak med stegar, folk tror på något sätt att deras låga stege inte har gett någon annan den höga stegen. Inte sällan synar de ner tomma med sina missade drag också, har ännu inte klurat ut hur de tänker då. Kort sagt; Med tveksamma händer (par, låga tvåpar) håll nere potten så mycket som möjligt. Bra händer trycker du ordentligt, naturligtvis beroende på vad som ligger på bordet, reads etc. Citera
Aces123 Postad 4 Maj , 2006 Rapport Postad 4 Maj , 2006 Att beta för att inte ge odds är rätt meningslöst då förmodligen 90 % aldrig hört talas om odds! Ja, hur hanterar man dessa situationer och hur ska man spela mot lös/passiva spelar på mikro? Spelarna behöver inte ha hört talas om hur odds fungerar för att odds skall fungera. Tryck ordentligt när du troligen leder. Gå med på händer som "lätt" floppar nötter, d.v.s par och höga färgdrag. Sitter du sen med en monsterhand så slowspela inte utan beta hårt och låt de andra betala för sin dumhet. Skall du raisa med AQ, AK osv innan flop så raisa ordentligt. Ge inte de andra odds på att följa med på skräp. Citera
Recommended Posts