Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Trevlig dagbok, är 17 år jag med men fyller år i december :( Hur tjänade ni era 60k innan då, du o din polare?

Först ordnade vi 50$ gratis på PokerChamps genom en kontakt. Sedan började vi spela SNGs. Vi byggde på bankrullen lite varje dag. Motståndet var enkelt och vi spelade bra. I efterhand skulle jag nog vilja påstå att vi hade väldigt mycket tur.

När PokerChamps började med turneringarna med 1500$-garanti blev vi intresserade. Inköpet på 10$ var lite väl mycket men vi upptäckte att man kunde kvala in via sateliter. Vi delade upp arbetet så att jag kvalade på eftermiddagarna och han spelade turneringen på kvällarna.

Efter ett par lyckade turneringar var vår bankrulle uppe på 500$. Då började vi göra alla bonusar vi kom över. Allt från vanliga pokerbonusar till blackjack- och videopokerditon. Sedan bara växte rullen succesivt.

Postad

Varför är jag inte en arbetslös medelålders man eller en sjukpensionerad kvinna? Jag vill spela massvis med poker, men jag har så mycket skolarbete att göra så det blir knappt någon tid över. Två dagar kvar av denna helvetesvecka. Sedan... :)

Postad

JJ handen skulle jag faktiskt a höjt till 500 och hoppas att plocka ner blindsen direkt. Om syn all in på flopp oavsett, och om det blir omslag är det även då en given syn.

Som sagt jag tycker du har så lite marker i det läget att det bara är att trycka in.

All in är ju även det ett alternativ då chansen är större att du plockar blindsen och inte låter dom få en syn för 5grr BB och dra ut dig relativt "billigt" men det är en chans jag skulle ta då man vill vinna sina sng's och du har ju inte direkt ngn guldsits i den sng's.

Mycket intressant dagbok hoppas du skriver mycket och postar mycket händer.. Jag kommer att följa den iallafall.

Postad

Jag tittade precis på EPT Köpenhamn på Eurosport. Det är väl ingen höjdarproduktion direkt, men kommentatorerna är åtminstone väldigt bra.

Gdaily har en ovana att använda ordet "hitta" på ett tokigt sätt i många meningar. Det tycker jag är lite småskoj. Jag har hört flera i mitt pokergäng använda "hitta" på likartat vis. Är det måhända en trend inom pokersverige att använda uttryck som "hitta synen" och "hitta att stjäla blindarna"? Jag tror bestämt att jag ska maila Fredrik Lindström.

När jag kollade på EPT fick jag en väldig lust att börja spela några större live-turneringar. Får ta en titt och se vad det går för sateliter på Stars. WSOP är jag tyvärr för ung för. Men EPT är väl 18-årsgräns, eller? Kom gärna med förslag på sateliter.

Just ja, jag borde kanske berätta något om hur kvällens spel gått. Jag har spelat 8 SNG:s (22$ inköp som vanligt) och plussat ungefär 30-40$.

Imorgon kommer det några intressanta HHs.

Trevlig helg!

Postad
Polaren loggade in igen och skickade över 22$ till mitt konto. Han börjar nog tröttna på att jag ber om pengar hela tiden så det är nog bäst för mig att VISA-kortet kommer snart. Jag bestämde mig för att spela 11$ SNGs istället. Samma struktur och förmodligen ingen större skillnad på motståndet så jag kunde lika gärna fördubbla nöjet.

Första SNGn vann jag. Äntligen! Efter tre rakar förluster måste jag säga att det känns mycket bra med en vinst. Jag spelade bra fram till vi var tre kvar då jag gjorde ett misstag. Lyckligtvis kostade det mig inte så mycket men det var ändå onödigt. Den tredje personen var en riktig fisk och åkte snart ut. Det såg inte särskilt ljust ut när vi började spela heads up. Motståndaren hade 10.000 i marker och jag 3500. Jag spelade bra och hade väldig tur vilket resulterade i en vinst. Ingen intressant HH att redovisa.

I dagens andra SNG misslyckades jag tyvärr. Här är en hand jag skulle vilja ha era åsikter kring. Det är sådana situationer jag läser om i Harrington-boken just nu, men just här visste jag inte hur jag skulle agera. Jag delar upp HH'n i två delar.

PokerStars Game #4859409919: Tournament #24337042, $10+$1 Hold'em No Limit - Level IV (50/100) - 2006/05/07 - 10:26:50 (ET)

Table '24337042 1' 9-max Seat #6 is the button

Seat 1: poker_oscar (1135 in chips)

Seat 2: goontersme (2155 in chips)

Seat 3: anniduxpanez (1655 in chips)

Seat 4: DTLEGALIZE42 (830 in chips)

Seat 6: Ladyluck2win (2940 in chips)

Seat 7: ISURugby252 (2205 in chips)

Seat 8: Terry Schnar (1620 in chips)

Seat 9: Humbert H. (960 in chips)

ISURugby252: posts small blind 50

Terry Schnar: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Jh Js]

Humbert H.: folds

Vad bör jag göra här?

Hur läser man pos här? Kan inte denna HH. men jag antar du sitter i tidig?

Är det en speed sng?

Om vi förutsätter att du spelar en sng där blindsen snart är 100/200, och du sitter i första. hade jag tryckt. Men jag är som sagt lite tok aggo i sng.

Anledningen är att du inte enligt mig har råd/tid att folda om blindsen snart blir 100/200. Tryck och hoppas få syn av TT,88, AK,AQ eller dyligt. Sedan får vi hoppas du håller. Håller den så dubblar du upp. Förlorar du så startar du bara upp en ny!

Postad
Hur läser man pos här? Kan inte denna HH. men jag antar du sitter i tidig?

Är det en speed sng?

Om vi förutsätter att du spelar en sng där blindsen snart är 100/200, och du sitter i första. hade jag tryckt. Men jag är som sagt lite tok aggo i sng.

Anledningen är att du inte enligt mig har råd/tid att folda om blindsen snart blir 100/200. Tryck och hoppas få syn av TT,88, AK,AQ eller dyligt. Sedan får vi hoppas du håller. Håller den så dubblar du upp. Förlorar du så startar du bara upp en ny!

Se efter vem som postar big blind och kolla sedan i namnlistan. Personen nedanför big blind är först att agera. Här sitter jag alltså i andra position.

Det är visserligen ingen Speed SNG men jag tror inte att det är så lång tid kvar till 100/200.

Ja, att gå all in här måste vara rätt. Det finns fyra möjliga situationer som kan uppstå då jag ställer in.

:heart: Att jag vinner blindarna - Det är jag nöjd med.

:heart: Att jag får syn av två överkort - Coinflip är inte heller fel. Jag måste bygga min stack för att överleva.

:heart: Att jag får syn av en sämre hand - Underbart.

:heart: Att jag får syn av en bättre hand - Förlorar jag så är det, precis som du säger, bara att starta upp en ny. :)

Postad

Vilken helg det har varit alltså. Det har svängt upp och ner så många gånger så att jag blir alldeles yr när jag tänker på det. När det gick som sämst förlorade jag 12 SNGs i rad. Det var tråkigt och jobbigt, men jag tiltade inte. Jag spelade försiktigt och klokt och förlusten krympte.

Nu är jag ungefär där jag var när helgen började. Det känns bra. Anledningen till att jag säger ungefär är att jag inte har någon bra kontroll över hur det går egentligen. Jag måste verkligen köpa PO eller PT. Tills dess får ni inga exakta resultat.

PokerStars Game #4993236761: Tournament #25052956, $20+$2 Hold'em No Limit -

Level V (75/150) - 2006/05/20 - 04:51:36 (ET)

Table '25052956 1' 9-max Seat #8 is the button

Seat 5: murphyz (5630 in chips)

Seat 6: Oorah93 (2540 in chips)

Seat 8: poker_oscar (2255 in chips)

Seat 9: batlecry (3075 in chips) is sitting out

batlecry: posts small blind 75

murphyz: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Ah Jd]

Finfina kort.

Oorah93: folds

poker_oscar: raises 300 to 450

Jag höjer till 450. Jag har en bra hand och position postflop. Här vill ja ha syn.

batlecry: folds

murphyz: calls 300

Han kan ha nästan vad som helst här. Förmodligen har jag bäst.

*** FLOP *** [Ts Jh 9s]

En farlig flopp. Jag borde kanske höjt mer preflop. Stegdrag och två spader ute. Jag har högsta par med a-kicker. Spännande att få se vad han gör nu.

murphyz: checks

Det är möjligt att han träffat någonting bra och slowplayar här, men förmodligen har han igenting.

Vad bör jag göra här?

Postad

Sista tiden har varit riktigt jobbig vad det gäller poker. Efter att ha förlorat 16 SNGs i rad på PokerStars var jag helt knäckt. Jag bestämde mig för att spela lite lågt cashgame och utnyttja något finfint bonuserbjudande för att få lite variation.

Jag bestämde mig för att sätta in 250$ på BetFred och spela 2500 raked hands för att få 250$ bonus. Men innan nätgrinden började skulle jag spela lite livepoker med polarna. Det gick DÅLIGT. Otur, halvbra spel och till slut nästintill fullkomlig tilt resulterade i en otrevlig förlust. Det är väl att vi inte spelar högre än 2/4 SEK. :)

Men nätpokern gick fint sedan. Lite upp och ner i början men efter ett tag gick det stadigt uppåt. Jag spelade fyra 0,25/0,50-bord samtidigt och 2500 raked hands gick rätt snabbt. Nu har jag precis skickat iväg ett e-post till supporten och väntar på mina 250$. Själva spelet resulterade i en vinst på ungefär 120$, finfint! Tyvärr har jag inga bra HHs.

Nu är frågan, ska jag hitta någon ny bonus eller ska jag återgå till PokerStars och försöka spela SNGs igen?

Postad

Jag spelade 4 SNGs nu. En förstaplats, en tredjeplats och två utan vinst.

Här är en hand jag är lite osäker på om jag spelade rätt eller ej.

PokerStars Game #5077340258: Tournament #25507427, $20+$2 Hold'em No Limit -

Level VI (100/200) - 2006/05/28 - 10:17:55 (ET)

Table '25507427 1' 9-max Seat #5 is the button

Seat 1: delaasoul (1785 in chips)

Seat 2: Sith56 (2505 in chips)

Seat 4: jocke314 (2800 in chips)

Seat 5: poker_oscar (1060 in chips)

Seat 6: BENGY777 (2990 in chips)

Seat 9: payitoff (2360 in chips)

BENGY777: posts small blind 100

payitoff: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Jc Ac]

delaasoul: raises 400 to 600

Sith56: folds

jocke314: folds

Vad bör jag göra här?

• 2 weeks later...
Postad

Under dessa förhållanden (liten stack och höga blinds) ska du vara glad att få stoppa in smeten med en så bra hand som AJ. Förvisso är först in mycket bättre eftersom du nu med största sannolikhet kommer att bli synad, men det är inget du kan bry sig om i den här situationen. Om du har börjar läsa Harringtons tvåa ännu så handlar det ganska mycket om just detta. Harrington kallar det för inflection points, och det är mycket viktiga kunskaper för en Sit&Go-spelare. Kämpa på och skriv vidare i dagboken! :)

• 1 month later...
Postad

Hej igen dagboken!

Anledningen till att jag inte skrivit någonting på snart två månader är att jag själv förlorade intresset för dagboken. Trots att jag fick mer respons än väntat kände jag att dagboksskrivandet inte gav mig tillräckligt mycket för att vara mödan värt.

Jag tror inte heller min dagbok var särskilt intressant för er läsare. Förhoppningsvis ska det bli ändring på det nu. Från och med idag kommer denna dagbok inte handla om mitt vanliga spel.

Jag har nämligen ett litet sidoprojekt. Jag har förstått att det spelas rätt mycket DC (dealer's choice) på klubbar och som sidospel i samband med turneringar. Och egentligen är NLT det enda spel jag behärskar. Alltså ska jag under mitt sommarlov lära mig nya pokervarianter.

Det är inte mitt mål att jag ska bemästra varje pokervariant utan jag ska bara kunna reglerna, kunna de mest grundläggande strategierna och gärna lite därtill.

Jag har hittils bara hunnit med 5CD (femkortspoker) och nu är det dags att påbörja nästa spel. Vad bör jag lära mig härnäst? Förslag välkomnas.

Förresten, jag kan lite Omaha.

Till er som är nyfikna på hur mitt ordinarie spel har gått under sommaren kan jag berätta att det gått bra och min bankrulle börjar närma sig 40k SEK. Oscar är nöjd. :)

• 2 years later...