Gå till innehåll

Diskussion om hundar


Jennez

Recommended Posts

Lite fakta som de flesta formodligen inte kanner till:

 

Golden Retriever ar den ras som star for flest angrepp mot manniskor i Sverige varje ar (bade barn och vuxna).

 

Cocker Spaniel ar den ras som genomsnittligt tillfogar manniskor och egendom mest skada nar den angriper.

 

Det finns hur manga sadana har undersokningar som helst och de visar alla pa olika saker. Jag har sett undersokningar som visar pa att Rottweiler ar den ras som gar bast ihop med barn. Nu vet jag ju att det inte ar sa men vill bara visa pa att det inte gar att lita pa alla undersokningar och sarskilt inte nar undersokningen endast ar gjord pa 341 barn. I Sverige finns det en miljon hundar, vad 341 barn har for erfarenheter av till exempel en schafer ar inte representativt.

 

P.S Rottweiler gar utmarkt ihop med barn, men om jag hade haft barn skulle jag valt en annan ras for att aven barnet skulle kunna hantera hunden. D.S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antal är väl ändå inte helt rättvist, om det är en av de vanligaste hundarna. Det är väl antal attacker / antal hundar som säger hur pass "farlig" rasen är... (att det ändå inte är repsentativt då en del raser kanske är överrepsenterade i miljöer där de missköts osv men det kanske är mindre relevant)

 

delar av tråden och flyttar om det finns önskemål...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antal är väl ändå inte helt rättvist, om det är en av de vanligaste hundarna. Det är väl antal attacker / antal hundar som säger hur pass "farlig" rasen är... (att det ändå inte är repsentativt då en del raser kanske är överrepsenterade i miljöer där de missköts osv men det kanske är mindre relevant)

 

delar av tråden och flyttar om det finns önskemål...

 

Helt ratt. Och Golden Retriver och Cocker Spaniel-siffrorna ar beraknade pa detta satt. Golden Retriever ar en valdigt vanlig familjehund och utsatts kanske just darfor av oforsiktiga sma barnahander oftare an andra raser och reagerar val darefter ocksa.

 

Flytta garna traden till OT nu, for det har har ingenting med gasattacker att gora langre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e väll inge stort fan av hundar, förmodligen för jag blev biten av en schäfer i ljumsken när jag va 12 år.

 

En sak som jag stör mig på mer än själva hundarna, är folk som låter sina stora hundar springa lösa och låter den springa fram till en helt främmande människa och "hälsa" a.k.a Morra/skälla och naffsa i ens ben. Tycker det är EXTREMT dålig respekt mot folk som inte är speciellt förtjusta i hundar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara halla med. Det ar alltid hundagarens ansvar att halla hunden kopplad. Forbipasserande ska fa slippa att ha en sniffande hund i hasorna, aven om den ar ofarlig. Sjalv har jag bara hunden los i inhangnade omraden eller ute pa nat falt valdigt tidigt pa morgonen.

 

Manga hundagare ar totalt hansynslosa. Plockar inte upp skiten, later sina hundar springa kors och tvars over cykelbanor m.m. Jag var sjalv inte sarskilt fortjust i hundar innan min sambo overtalade mig sa jag vet hur jobbigt sadant kan vara.

 

Nagot som ar annu varre ar nar hundar "hoppar upp" pa en nar de ska halsa. Fruktansvart ouppfostrat och jobbigt!

 

Som sagts tidigare, infor hundkorkort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fakta som de flesta formodligen inte kanner till:

 

Golden Retriever ar den ras som star for flest angrepp mot manniskor i Sverige varje ar (bade barn och vuxna).

 

Cocker Spaniel ar den ras som genomsnittligt tillfogar manniskor och egendom mest skada nar den angriper.

Det är det inte speciellt svårt att gissa varför det är så. Ganska logiskt faktiskt.

 

Vill du försöka förklara innan jag gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ratt. Och Golden Retriver och Cocker Spaniel-siffrorna ar beraknade pa detta satt. Golden Retriever ar en valdigt vanlig familjehund och utsatts kanske just darfor av oforsiktiga sma barnahander oftare an andra raser och reagerar val darefter ocksa.

 

Bara for att fortydliga... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ratt. Och Golden Retriver och Cocker Spaniel-siffrorna ar beraknade pa detta satt. Golden Retriever ar en valdigt vanlig familjehund och utsatts kanske just darfor av oforsiktiga sma barnahander oftare an andra raser och reagerar val darefter ocksa.

 

Bara for att fortydliga... :roll:

Just det, nu såg jag det hehe.

Jag hade samma gissning. Lägg till att okända människor ser inte Goldens som problemhundar. Främmande människor kan gå fram till en GR de ser stå utanför Konsum/ICA *pang*, men ser de en Schäfer backar alla.

 

OT: Jag har en Cocker Spaniel och min frus syster en Golden, bästa polarna! Vem är chefen? Helt klart Cockern. Den kör stenhårt med den stora. Vi har barn (11 år, 9 år och 6 månader) och fruns-syster har 1,5år+3 månader och gissa om våra hundar får omild behandling ibland. Hoppas bara ingen tiltar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OT: Jag har en Cocker Spaniel och min frus syster en Golden, bästa polarna! Vem är chefen? Helt klart Cockern. Den kör stenhårt med den stora. Vi har barn (11 år, 9 år och 6 månader) och fruns-syster har 1,5år+3 månader och gissa om våra hundar får omild behandling ibland. Hoppas bara ingen tiltar.

 

Jo, risken for "tilt" hos en jycke foreligger alltid, oavsett vilken ras det ar. Hur stor den risken ar beror till stor del pa agaren. Det ar darfor jag blir sa forbannad pa hundagare som later sina annars sa snalla hundar springa fritt i bostadsomraden. De vet ingenting om manniskorna som hunden springer fram till och ratt vad det ar hander en olycka. Olyckligt bade for manniskan och hunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev osams med grannen idag. Hade varit på promenad med babyn och jycken till centrum. Deras hund är ganska stor, eller iaf ser den stor ut för den är lurrvig. Skäller gör den på allt och alla. Har ingen betydelse vem som går på gatan, den gör utfall mot alla och skäller, morrar osv. Barnen vågar knappt gå till skolan eller vara ute för dom e rädda för den.

Min hund skäller aldrig, om inte någon annan hund skäller före förståss.

Iaf. jag kommer gående och vårt hus är nummer 9 och dom bor alltså på nummer 7. Hundjäveln gör ett utfall och skäller så att det hörs över hela byn. Den morrar och gläfser... som vanligt. Babyn hade just somnat, tror du den vaknar? Japp! Så jag kastar ur mig: -Satans jävla hundjävel.

Och grannen råkar vara ute i trädgården, ja hela familjen! Dom kommer fram och gnäller på mig för att jag kallade deras hund för "Satans hund".

Jag förklarar att den just väckte babyn och nu kan jag inte lämna henne ute för att sova. Vad säger idioterna då? -Du kan ju gå runt från andra hållet.

-Va? Ska jag anpassa mig efter er hund? Knappast! Om det var min hund skulle hon få stryk om den gjorde sånna utfall mot människor, sen skulle jag sätta på den munkorg och slutade den inte med sina utfall sen skulle jag avliva den.

Grannen och jag är inte vänner mera.... :twisted:

Det måste finnas någon lag, eller kanske det går under kommunens ordningsstadgar, som säger att tamdjur inte skall störa omgivningen? Vem ska man vända sig till? Kommunen eller polisen?

Grannens fru brukar ibland jobba natt, min hund gillar inte att vara ute ensam för länge. Om jag stänger ute han på balkongen börjar han skälla och yla efter ca 10 minuter. Nästa gång jag ser att hon jobbat natt (hon har rullgardinen nerdragen) ställer jag ut Riki på balkongen så får vi se. Kanske busvisslar jag lite själv oxå! 8-)

För övrigt ska vi ge bort våran Cocker till min syrra i sommar. Han kommer få det bättre där. :(

Jaja, nu ska jag ladda inför turneringen på Stars om 50 min!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...