Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

De första gångerna tog jag det som ren otur, men nu efter ett flertal ggr börjar jag undra om det är jag som gör fel.

Spelar många o nästan uteslutande sitgo o vill därför veta om jag kan göra nåt vettigare än hittills i denna situation.

Sitngo 20 kronors NL med 1000 startmarker och 10 spelare. 10/20 i blinds.

Får AA, KK eller QQ som hålkort första eller andra handen i spelet. Först ut att beta efter 2 syn höjer jag till 100......får syn av två st. Flopp 4,7,10 (känns ofarlig)....höjer med 300 till. Den första lägger sig o nästa dubblar min höjning. Här gäller antingen fold eller all in tycker jag....och det är så tråkigt att folda med bara 600 kvar o sen försöka kämpa ihop nya marker så jag brukar ställa in med följd att fi har set.......ajöss.

Vill ha råd på hur ni ser på saken. Ska jag höja mer preflopp? då är ju risken att alla lägger sig o jag får 30 marker......inte mycket för tex KK.

Kan ju såklart lägga efter reraise på flopp, men är det värt det i längden? Fi kan ju sitta med QQ, JJ eller liknande. Har fått för mig att jag måste chansa lite i en sån här turnering och jag plussar nog, om än marginellt i längden med mitt spel.

Fast om jag kan få hjälp av er här så kan ju kanske börja plussa ännu mer :D

Läser ofta era handanalyser men de är ju oftast på högre nivåer och jag vet inte om de är särskilt användbara för mig personligen.

Så berätta hur jag ska fundera nästa gång situationen dyker upp.

Jörgen

Postad

Din preflop höjning och flophöjning var bra. träffar någon ett set när man själv har överpar så är det inte så lätt att komma undan.

Om det är precis i början skulle jag kuna tänka mig att spela den lite mer försiktigt. antagligen lägga mig efter hans reraise. det går att grinda upp sig med 600 i chips och Sng handlar mycket om överlevdnad.

Jag är dock inte någon expert på Sng

Postad

Nej man vinner inte alltid ens med AA. ;)

Hade dock spelat exakt som du i början av en 20-kronors SnG (kanske lite högre raise pre). På den nivån finns det ju ofta 1-2 tomtar som åker med KJ under första varvet ...

Postad

Brukar inte spela många händer i början när folk limpar med vad som helst, alltid farligt med multivägs potter! men sitter du med AA-QQ och flopen ser ofarlig ut så ställ direjt istället för att mini beta så folk kan få in drag ! ingen expert men så spelar jag iaf! :lol:

Postad

Du gör helt rätt. Det spelet tjänar du på i längden.

Annars i sng som ofta har en ganska brant struktur så handlar det mest om hand selection i början. Sen när blindsen ökar så att man har 10 - 15 BB i snitt per spelare, så behöver du inte tänka så mycket på dina kort som du tänker på din position, stackdjup och vad spelare innan dig har gjort.

Och spela aldrig för tredjeplatsen. Gör du det så har antagligen en annan suttit och snott alla blinds på bubblan. Så när ni är tre kvar så ser det ut så här.

-Hero 1400

-Fi 1 1200

-Fi 2 8400

Inte så lätt att vinna där va? ;)

Postad

Tack för feedback.......man blir ju lite paranoid när utdragningarna kommer oftare än brukligt ;)

Sen får jag ju bråttom att tjäna pengar när jag läser om "alla" som plussar stadigt hela tiden.....och även om jag spelar på lägsta nivån så känns det inte så otroligt lätt att vinna i längden som en del påstår....jag kommer allt oftare 1-2 eller 7-10.......inte så många tredje o fjärdeplatser som det var i början.

Spelar jag 5 sitngo på kvällen så har jag nästan aldrig mindre än när jag började.....ofta ett inköp plus, ibland två. Har börjat med dueller också.....brukar köra en sån om jag åker ur två turneringar utan pengar.

Tycker det är lättare att spela headsup då jag inte är lika orolig över vad fi har.....han kan ju inte ha mer tur är mig med floppen tänker jag, medans med 10 fi är det alltid nån jävel som träffar.

Postad
Tycker det är lättare att spela headsup då jag inte är lika orolig över vad fi har.....han kan ju inte ha mer tur är mig med floppen tänker jag, medans med 10 fi är det alltid nån jävel som träffar.

Skön taktik.. kanske man ska prova! :D

Postad

I en sån här billig sng kan du köra ännu hårdare pre-flop med AA-QQ. Din bet med 100 är enligt mitt tycke för liten.

Första/andra handen och alla är kvar. Räkna med flera gamblers vid bordet. Sitter dom med Ax kommer du få syn, ja i bästa fall kommer dom att gå all-in med Ax och alla par också, även 22-88! Tro mig! Ge dem inte en flopp för 100. Jag skulle fläska på med minst 300 iaf. MINST!!!

Nej man vinner inte alltid ens med AA. ;)

Hade dock spelat exakt som du i början av en 20-kronors SnG (kanske lite högre raise pre). På den nivån finns det ju ofta 1-2 tomtar som åker med KJ under första varvet ...

Exakt. Du kommer få syn av KJ, QJ och kanske KTs... helt sjukt.
Postad
Och spela aldrig för tredjeplatsen.

I SnG's vill du först och främst komma ITM. Givetvis gör du inte detta genom att folda allt på bubblan och blinda ner dig, utan genom att ställa när du har bra lägen att stjäla blinds. Du synar väldigt ogärna en allin, speciellt från spelare som täcker dig. Men att säga att inte spela för tredjeplats i SnG's kan lätt misstolkas.

Postad
De första gångerna tog jag det som ren otur, men nu efter ett flertal ggr börjar jag undra om det är jag som gör fel.

Spelar många o nästan uteslutande sitgo o vill därför veta om jag kan göra nåt vettigare än hittills i denna situation.

Sitngo 20 kronors NL med 1000 startmarker och 10 spelare. 10/20 i blinds.

Får AA, KK eller QQ som hålkort första eller andra handen i spelet. Först ut att beta efter 2 syn höjer jag till 100......får syn av två st. Flopp 4,7,10 (känns ofarlig)....höjer med 300 till. Den första lägger sig o nästa dubblar min höjning. Här gäller antingen fold eller all in tycker jag....och det är så tråkigt att folda med bara 600 kvar o sen försöka kämpa ihop nya marker så jag brukar ställa in med följd att fi har set.......ajöss.

Vill ha råd på hur ni ser på saken. Ska jag höja mer preflopp? då är ju risken att alla lägger sig o jag får 30 marker......inte mycket för tex KK.

Kan ju såklart lägga efter reraise på flopp, men är det värt det i längden? Fi kan ju sitta med QQ, JJ eller liknande. Har fått för mig att jag måste chansa lite i en sån här turnering och jag plussar nog, om än marginellt i längden med mitt spel.

Fast om jag kan få hjälp av er här så kan ju kanske börja plussa ännu mer :D

Läser ofta era handanalyser men de är ju oftast på högre nivåer och jag vet inte om de är särskilt användbara för mig personligen.

Så berätta hur jag ska fundera nästa gång situationen dyker upp.

Jörgen

Håller med om att ditt bet är lite vekt.

Alla med lågt pocket synar 100 , alla med A på topp kommer även de att syna.

Iom att du har så tidig position så kan du inte spela på deras bet.

En reraise funkar annars fint på en annan höjning.

Men oavsett ifall du betar 20xBB( 400) så tror jag att vissa spelare inte släpper pocket.

Ren o skär otur att de får ett set. Du vinner oftare med med ditt höga pocket än vad de kommer att göra.

Tycker du spelade bra förutom att du kunde raisat mer preflop.

Får man tuffa svar så kan man ju vara uppe mot högre pocket.

Vilket kanske får dig att omvärdera din hand.

Med din all in på flop så

skrämmer ju bort ev stegdrag samt ev A10

Hade allin bettet skett preflop så hade du lämnat över pressen till honom att omvärdera sina 44 eller 77.

Samt att du kanske får syner av A med hög kicker, Du går ju in i spelet som favvo så får du in dolares där så gör du ju inte helt fel.

Som sagt otur, men jobbigare att möta A+låg kicker som träffar på turn eller river

Postad

Grejen med att lira SnG är att spela försiktigt i början.. Räcker med att man tar några mindre potter. (Om du pratar om fullring) Sen när blindsen går upp och ni är färre på bordet så spela aggresivare. Bra händer har därmed bättre värde och du riskerar inte att bli utdragen lika ofta.

Men jag håller med, KK och AA är svårspelat i början av en SnG. Det är ju inget man vill släppa på en låg och ofarlig flopp direkt.. :D

Edit: Såg att någon redan hade taigt upp det.. ;)

Postad

Jag kör liknande sng och håller med vad de flesta har att säga: antingen höja mer preflop för att kanske få en-två syn utan reraise och sen känna av floppen, om du går all-in efter en reraise så är du förvisso favorit med AA men inte säker vinnare. Att få med sig en eller max två till floppen så har du chansen att känna av floppen och fi, att lägga AA är motigt men ibland ett måste om man vill komma itm. Att åka ner till 200 chips är definitivt inte en förlust, man får kämpa lite men det blir extra skönt att komma itm om du lyckas.

Jag har varvat sng 2$ (fullring och multi, 30 man) och har precis börjat med ett fåtal 5$ och jag ligger nu på åtminstone 100$ plus, började med 10$ free.

//KeLLoGsX

Postad

Jag tycker att du spelade handen ganska bra.

Men jag saknade dock informationen om vilka positioner de två synarna som hade synat redan satt, och vilken position du hade..

Om du satt på BB tex och endast två syn före dig tycker jag 100 som preflop raise är bra. Sitter du däremot UTG+3 och har 7 spelare efter dig och redan två synare ska du nog fläska på lite till för att hålla farliga draghänder borta. Dessa blir attraherade av att "bara" behöva andvända 10% av sin stack för att eventuellt kunna få en fin stack i början av sngn.

Men på floppen finns inte läggingen i min bok iallfall. Degen vill du ha in där och degen ska in.

Bara att starta en ny sng och hoppas att AA håller i den isåfall.

Postad

Men på floppen finns inte läggingen i min bok iallfall. Degen vill du ha in där och degen ska in.

Bara att starta en ny sng och hoppas att AA håller i den isåfall.

Jag hade väl inte heller lagt mig på floppen men om man mot förmodan känner sig slagen vid turn eller river är det fullt acceptabelt att lägga även AA, så länge du har tillräckligt med chips kvar att spela med annars är det väl bara att ställa in och hoppas. Det mest troliga är väl att man ställer in tidigare men efter ett par förluster börjar man tveka om det är rätt taktik??

//KeLLoGsX