Gå till innehåll

Bara visa ett kort vid showdown


Klyka

Recommended Posts

Noobfråga (som jag inte riktigt vet var jag ska posta, livepoker-avdelningen verkade mer vara om fysiska events än om live-pokerregler).

 

Ok, detta är dels en regelfråga och dels en taktikfråga.

 

Dels, FÅR man välja att bara visa ett av sina kort (i hold'em) eller ett mindre antal av sina kort i pokerformer med fler hålkort? Alltså så man inte visar exakt vad man har för hand.

 

Som jag förstått det så måste man visa sin hand i viss ordning för att "göra anspråk" på potten - min fundering var då att om jag bara visar ett kort, och nästa spelare då visar att han har bättre än så (men jag slår honom med hjälp av mitt andra kort) har jag då förfäktat min möjlighet att visa andra kortet och därigenom göra anspråk på potten?

 

Å ena sidan vore det ju lite jobbigt om det vore så, men å andra sidan är det sjukt jobbigt när man sitter o spelar med folk som alltid bara visar ena kortet o drar ut på det i det längsta för att dramatisera varje enskild showdown..

 

Eller finns det en regel som säger sow all or show none?

 

Sen taktikfrågan - givet att man nu får välja att bara visa ett kort. Naturligtvis har det sina poänger att maskera sin hand. I vilken mån gör ni detta, och i vilka situationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju inget värre än när 3 spelare sitter och visar ett kort i taget.

 

- jag har kungen

- jag med

- haha.. gud vad roligt, det har jag med.

 

Sen börjas det med vem som ska visa sitt andra kort först.

Då önskar man att man hade en revolver som på dom gamla goda dagarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

§3.4 En spelare som blir synad måste visa båda korten. De som synar en spelare behöver INTE visa sina kort om de inte kan vinna potten. Detta gäller även om det inte skedde någon satsning sista rundan (rundcheckat).

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

 

Kommentar: Regeln är till för att spelarna tydligt skall visa att de har rätt antal kort, och inte ett kort för mycket eller för litet.

 

 

Sen kan man förstås ha andra regler i sitt homegame, men jag håller med om att det lätt kan bli irriterande när ovanan att visa ett kort sprider sig.

 

Att visa ett kort kort som inte ingår i handen när alla andra lagt sig tycker jag däremot är kul ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shit iremmats! de e fan status =) ....hon ser ju dessutom bra ut utöver hennes mycket goda pokerkunskaper :D

 

Hehe det var sjukt skoj faktiskt, höjer med J8o osv. Hon steker ett tag innan hon foldar och klagar på att jag snor hela tiden.

 

-Pick one.

 

Hon vänder upp åttan. Vad ska jag ha liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju inget värre än när 3 spelare sitter och visar ett kort i taget.

 

- jag har kungen

- jag med

- haha.. gud vad roligt, det har jag med.

 

Sen börjas det med vem som ska visa sitt andra kort först.

Då önskar man att man hade en revolver som på dom gamla goda dagarna..

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

...

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

 

...

 

Vad händer om spelare 1 muckar sin hand vid showdown och spelare 2 visar ena kortet för att mucka det andra. Nu har ju potten ingen vinnare enligt reglerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer (även om det är löjligt tankesätt)

 

Om 3 spelare muckar sina händer samtidigt? och ingen visat något kort`?

 

antagligen får sista man den automatiskt! eftersom man lägger sig i tur och ordning, och ifall nu han är sist, men skulle kasta in sin kort i mucken han också, så är det hans pot...

Rent logiskt SKA det vara så... sen vet jag inte ifall man säger "aja, vi splittar den"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PRE FLOP

 

Spelare 1: Call

Spelare 2: Call

Small Blind: Call

Big Blind: Check

 

FLOP

 

Small Blind: Check

Big Blind: Check

Spelare 1: Check

Seplare 2: Check

 

TURN

 

Small Blind: Check

Big Blind: Check

Spelare 1: Check

Seplare 2: Check

 

RIVER

 

Small Blind: Check

Big Blind: Check

Spelare 1: Check

Seplare 2: Check

 

Vad händer här? Är det BB som visar först eftersom det är han som är synad sist. Eller måste han bara visa om han vill göra anspråk på potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganskas äker på att SB visar sin hand först då han Checka och de andra checkar ner honom.

 

Sedan får BB visa om han har en bättre hand, annars muckar han sin hand och så går det runt så.

 

Blir ju samma effekt om SB bettar och de andra synar.

 

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upprepar ...

 

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

...

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

 

...

 

Vad händer om spelare 1 muckar sin hand vid showdown och spelare 2 visar ena kortet för att mucka det andra. Nu har ju potten ingen vinnare enligt reglerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upprepar ...

 

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

...

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

 

...

 

Vad händer om spelare 1 muckar sin hand vid showdown och spelare 2 visar ena kortet för att mucka det andra. Nu har ju potten ingen vinnare enligt reglerna?

 

Jag skulle ändå vilja definiera hela handen som femkortshanden. Vad är det som säger att mitt andra hålkort har något med hela handen att göra?

 

Hursomhelst, det är alltid en av spelarna som snackar först, därför kan det väl aldrig bli problem.

Muckar spelare 1 har ju spelare 2 automatiskt vunnit och behöver inte visa något av korten. Slänger spelare 1 upp ett av sina kort och muckar det andra hamnar ju dennes hand automatiskt i mucken och spelare 2 vinner handen utan att behöva mucka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå vilja definiera hela handen som femkortshanden. Vad är det som säger att mitt andra hålkort har något med hela handen att göra?

 

Hursomhelst, det är alltid en av spelarna som snackar först, därför kan det väl aldrig bli problem.

Muckar spelare 1 har ju spelare 2 automatiskt vunnit och behöver inte visa något av korten. Slänger spelare 1 upp ett av sina kort och muckar det andra hamnar ju dennes hand automatiskt i mucken och spelare 2 vinner handen utan att behöva mucka.

 

Tycker att det borde vara så som du säger att om den första muckar så går potten till den sista utan att han behöver visa kort. Men Svepof skriver:

 

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

...

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) ...

 

Förutom problemet jag undrade över i förra inlägg borde detta leda till att man kan få se en hand man inte hade synat. Vet man att man inte tänker syna en bet på sista gatan så är det ju bara att lägga sig innan han talar, då måste ju motståndaren visa korten för att göra anspråk på potten!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

§3.5 i sv. pokerförbundets regler är inte bra! Men det är inte så lätt att skriva en bra regelbok. Så den kan nog fixas till eftersom. Här är lite förslag från mig!

 

Enligt Svenska pokerförbundets regler:

 

...

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

 

...

 

 

 

A) Det första att man måste visa sin hand om alla motståndarna muckar framför sig är ju tveksam. Checkar man inte så kan man ju tycka att man för skylla sig själv. Men det kanske möjlighet att minimera fusk vid bordet om man behåller denna regel, så OK då!

 

B) Varför står det "för att vinna potten skall korten visas" Detta är ju så luddigt, om man menar att ALLA korten på handen ska visas så kan man ju skriva det.

 

C) Det sista tar ändå priset på konstighet :roll: Det står att man ska visa ej "kasta" upp korten på rygg och sedan står det något om ett kort skulle hamna upp och ner då man muckar handen så döms handen som död? MEN är inte handen död redan då man muckar den :shock: Så brukar då jag spela :) Om man skulle mena att då man visar sina kort att ett kort råkar hamna upp och ner så är handen död så är ju pokerförbundet helt ute och cyklar. Det är väl bara att skriva i reglerna något i denna stil: "Då handen visas och något eller några kort från handen oavsiktligt hamnar med baksidan uppåt så gäller följande: 1) Bedömer dealern att de upp och nervända korten har hamnat i mucken (tex att handen slängs på en hög av kort som ej ingår i spelet) så ska dealern förklara handen som död.

2) Om de upp och nervända korten ej hamnar i mucken så gäller följande:

2a) Spelaren ska själv försiktigt vända de upp och nervända korten.

2b) Om spelaren inte gör detta så ska dealern vända på korten eller uppmana spelaren att göra detta.

2c) Om spelaren vägrar vända sina upp och nervända kort trots uppmaning från dealerna att göra så (Dealern bör, men måste inte, upplysa om konsekvenserna) så ska handen förklaras som död."

 

Detta ska ses som ett utkast och kan givetvis förfinas och förbättras.

 

Om man är rädd för att 2a) ska generera fusk så kan man ju skriva in att det är dealern som vänder upp korten och tar beslut om handen ska förklaras som död eller inte. Dvs så fort man visat sina kort så tar dealerns jobb över!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå vilja definiera hela handen som femkortshanden. Vad är det som säger att mitt andra hålkort har något med hela handen att göra?
§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten.

 

Förutom att reglerna uttryckligen säger det..? Som någon sa så måste du visa att du fått rätt antal kort. Det är en anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...