Gå till innehåll

Allmänna nybörjarfrågor om Hold'em?


Exekile

Recommended Posts

Hejsan,

 

Först och främst så vill jag säga hej till alla, jag är ny på detta forum och relativt ny inom poker.

Jag har frågor som passar in i olika forumkategorier, men jag postar i denna del för att allt rör trottsallt Texas Holdem spelandet.

 

Jag har börjat spela på Pacificpoker (På grund av deras generösa bonus), har även också spelat relativt många homegames nu på senaste tiden.

Först vill jag peka ut dom fel som jag själv känner påverkar mitt spel:

 

1. Jag är en väldigt tight spelare, vet därför inte om jag är FÖR tight. Jag spelar kanske på för få händer för att komma ut med vinst.

2. Jag är inte tillräckligt aggressiv. Jag får AA på handen, men antingen så öppnar jag med en liten summa eller så höjer jag med en minimal summa som inte egentligen får någon med ett normalt kapital att lägga sig. Varför? Jo, för jag tänker hela tiden: "Hmm, antingen så åker jag på nitlotten och blir slagen redan vid floppen, men vägrar inse det för att jag sitter på monsterhanden. Eller så floppar jag mitt set, då vill jag ju ha så mycke pengar som det går?". Jag vet att detta är fel, och även fast jag tänker innan jag får handen att jag ska agera annorlunda, så gör jag inte det. Är väl för girig/snål.

3. Jag är för feg. Jag vågar inte ta riskerna när någon höjer tillräckligt. Jag må sitta på guds hand, men jag vågar ändå inte.

4. Jag har problem med tålamodet. Jag är bra på att folda och spela tight sålänge jag inte får något bra. Men när jag väl får monsterhanden och förlorar mot nån tomte som limpar in med 7an och 2an och får sin kåk så försvinner det. Jag börjar tilta, tänker "Äsch dom lever ju på tur, varför kan inte jag göra det?".

 

Även fast jag vet att jag har dessa fel (som sagt, ettan är jag inte säker på) så lyckas jag inte ofta att göra nått åt det. Om någon har haft samma problem så kanske dom kan dela med sig av sin visdom hur dom ändrade det?.

 

Nu till alla dessa allmänna frågor:

Jag spelar som sagt på Pacificpoker, spelar microlimit. Gör detta för att försöka lära mig, men känns som att folket inte spelar 'normalt' där.

Hur ska man lära sig av folk som inte spelar seriöst?

 

Annat problem med att jag spelar på pacific är att jag inte hittar nått sätt att kolla Hand historyn? För att jag ska lära mig så vill jag ju se tillbaks på alla mina drag och se vad som kan förbättras. Jag har försökt anteckna på block, men det känns omöjligt att hinna anteckna alla drag och kunna spela seriöst och koncentrerat samtidigt. Något tips, eller finns det nått sätt att spara HH på pacific?

 

Jag har ibland svårt att se "Nöten". Speciellt är detta med hålstegar, men händer även ibland på färgdrag! Är det bästa sättet att träna på detta genom att sitta och spela upp flopp efter flopp och försöka se nöten, för att sedan spela upp turnen och rivern och läsa av?.

 

Oddsen och sannolikheten. Pottoddsen är rätt så lätt att räkna ut, visst. Det är bara att lägga till det som en vana. Men det känns som att Implicita oddsen är en helt annan grej, där måste det ju vara en relativt hög (I vissa fall är den kanske låg när man har en helt genomskådbar spelare efter sig) chansning man tar? Detta känns ju därför som en onödig förmåga för mig som fortfarande e ny, ska jag skippa den tills jag börjar avancera lite mer?. Hade problem med sannolikheten/chansen att de kort man ville ha skulle faktiskt komma upp. Men efter att jag har läst mattematik FAQn så ska jag börja att prova på förslaget(Att varje outkort på turnen är 4% samt 2% på rivern). Får väl komma tillbaka om detta efter att jag har testat det lite mer utförligt.

 

Tror inte jag har några fler saker att säga just nu. För övrigt så försöker jag avsätta relativt mycket tid till både pokerspelande och pokerlitteratur (Läst igenom pokerhandboken, men ska läsa igenom den igen vid ett senare tillfälle. Läser just nu "Winning low limit Hold 'em")

 

Tack på förhand,

Exekile

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktexempel på vad jag menar!

Detta är taget från en Freroll på Ladbrokes som jag spelar just nu.

 

> B0hman went all-in for 20

> jonne1 posted big blind (300)

> Game # 145,009,327 starting.

> Dealing Hole Cards -------------------- Detta läge får jag pocketdamerna.

> 25003482 called for 300

> madmic6660 went all-in for 1,030 ----------------- Nervös, funderar hur jag ska göra.

> Braathwaate folded

> SHOOFE sits down

> JAG called for 1,030 ----------------- Bestämmer mig för att gå med.

> RA_1 called for 1,030

> Dykes folded

> ThePatriot folded

> jonne1 folded

> 25003482 folded

> Dealing the Flop(J:diamond: 7:heart: 4:heart:) --------------- Oj tänker jag, jag sitter på Överparet.

> JAG checked --------------------- Varför checkar jag? Fråga mig inte, har ingen aning.

> RA_1 bet for 900

> JAG called for 900 ---------------- Överparet, klart jag går med nu.

> Dealing the turn(3:heart:) ------------------ Haha, överpar. Men vänta..... Flush ??

> JAG checked -------------- Börjar bli rädd igen.

> RA_1 bet for 1,200

> JAG called for 1,200 ------------ Är nästan säker på att han har flushen, men vad gör jag? Jag callar, kan inte släppa pocketparen, går bara inte.

> Dealing the river(4:spade:)

> JAG checked

> RA_1 bet for 1,200

> JAG called for 1,200 ---------- Precis som innan, jag är 99% säker på färgen, men vill inte lägga mig.

> RA_1 shows a Flush, Hearts

(K:heart:J:heart:7:heart:4:heart:3:heart:) ------------------------ Verkligheten slår till. Kul att jag trodde rätt iaf. Nästa gång kan rätta beslutet vara en fördel.

 

Edit: Förlorade på AK just nu, är trött så orkade inte spela för "Seriöst" på slutet, behöver sova för att jag ska upp tidigt imorgon. Gick ut på plats 420 utav 4469 personer. Mitt bästa resultat i freroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktexempel på vad jag menar!

Detta är taget från en Freroll på Ladbrokes som jag spelar just nu.

 

Välkommen till forumet Exekile!

 

 

Den här handen var passivt och dåligt spelad (tyvärr).

Du säger ju själv vad du gör för fel. Du "vet" att han har färgen men synar två bets!

 

Ställ in på floppen. Direkt eller check-raisa all-in om du är relativt säker på att han bettar om du checkar.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att denna hand är ett bra exempel på din andra och tredje punkt i listan ovan. Du får alltså en av de allra bästa starthänder som finns i hold'em men du vågar knappt göra något med den.

 

Då en lillstack ställer in i tidigt läge och du sitter med en topphand är det jättedumt att bara syna - om du i stället lägger in en duktig höjning sätter du rejält tryck på spelarna efter dig, vilket förhoppningsvis innebär att du slipper bli utdragen av någon med en spekulativ skithand som tycker att han fick rätt odds för att syna lillstackens all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> RA_1 bet for 900

> JAG called for 900 ---------------- Överparet, klart jag går med nu.

 

Verkar som du tycker du har två val i det här läget; gå med (calla) eller inte gå med (folda). Tror du missar det överlägset bästa alternativet vilket är raisa. Om du har bäst hand så höj så han inte får odds att se nästa kort med sitt färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...