Gå till innehåll

NLT - SnG, Pot-bet och Hjort drar på flushen.


Recommended Posts

Vi är i början på en 10€ sng. Forumtrollet Hjort blir efter handen är spelad kallad både det ena och det andra av WiseGuy - Är Hjort en dåre eller ett geni?

 

Game # 312637631 - Texas Hold'em No Limit 15/25 - Table "Sit & Go 1671221 1"

Players(max 10):

preeth (1,350.00 in seat 1)

wiidlund (680.00 in seat 2)

tamatag (1,590.00 in seat 3)

MacLight (975.00 in seat 4)

Mr_WiseGuy (1,000.00 in seat 5)

caliscalis (1,000.00 in seat 6)

_Hjort_ (1,025.00 in seat 7)

Fyrona (1,050.00 in seat 8)

MuLti_86 (445.00 in seat 9)

GinaC (885.00 in seat 10)

Dealer: tamatag

Small Blind: MacLight (15.00)

Big Blind: Mr_WiseGuy (25.00)

MacLight was dealt: :2s: - :Qs:

caliscalis Fold

_Hjort_ Call (25.00)

Fyrona Call (25.00)

MuLti_86 Fold

GinaC Fold

preeth Fold

wiidlund Fold

tamatag Call (25.00)

MacLight Call (10.00)

Mr_WiseGuy Check

Flop :6s: - :2c: - :4c:

MacLight Check

Mr_WiseGuy Bet (155.00)

_Hjort_ Call (155.00) <<-- Movet som dom bråkade om. Vad säger ni om Hjorts call med flush-draw?

Fyrona Fold

tamatag Fold

MacLight Fold

Turn :7c:

Mr_WiseGuy Bet (375.00)

_Hjort_ All-In (845.00)

Mr_WiseGuy All-In (445.00)

_Hjort_ Payback (25.00)

River :Jh:

Mr_WiseGuy shows: :5d: - :3h: (a straight, seven high)

_Hjort_ shows: :Qc: - :Jc: (a flush, queen high)

_Hjort_ wins: 2,075.00 (with a flush, queen high)

Game ended 2006-04-24 17:41:17 GMT+01:00

 

Hur slutade turneringen? Hjort vann storstilat. Sällan ser man någon dominera en sng som han gjorde.

MacLight fick smisk av Hjort och slutade 5'a. (QT mot AK?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem är Gjort? är ju den spontana frågan.

MacLight fick smisk av gjort och slutade 5'a. (QT mot AK?)

LOL! :oops:

 

Jag hade väl jammat floppen, men åtminstone syn är ju rätt självklart.

Kanske bör påpekas att det inte är jag.

Ja, speciellt i början av sng's kan man alltid räkna med 100% aktion till rivern. De implicita oddsen är bra. Sitter flushen kan man nästan räkna med ITM.

Inte du? F*n, jag som t.o.m frågade och han svarade "Si si" :roll: Vilken fuling!

Jag betalar gärna 155 för att ta 1000 från tomten :D
:D

 

Lås tråden. Finns inget mer att diskutera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att synen på flopp skall vara ev+, måste mr_wiseguy betala minst 400 på turn och river. Han betalade 820 så i detta fall gjorde _Hjort_ helt rätt.

 

Men vad hade hänt om fi bluffat? Då hade synen varit ganska värdelös, alla betalar heller inte med hela stacken där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Hjort har flushdrag plus två överkort. Mot toppar så har han 15 outs i bästa fall och åtminstone 12 outs om ena kortet skulle vara låst (ex om Fi har Q6 lr nåt).

 

Skulle han vara uppe mot tvåpar lr triss så har han implicita odds att syna för att se nästa kort för vid träff kommer han säkert att få en stor pott då han maskerat sitt färgdrag genom att syna med dåliga faktiska odds.

 

Om man endast spelar efter faktiska odds så har man väldigt sällan möjlighet att gå vidare med drag efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur slutade turneringen? Hjort vann storstilat. Sällan ser man någon dominera en sng som han gjorde.

MacLight fick smisk av Hjort och slutade 5'a. (QT mot AK?)

 

Man får säkert extra klonkarskills om man heter Hjort! :D

Mmmm.
Jag förstår inte problemet. Hjort har flushdrag plus två överkort. Mot toppar så har han 15 outs i bästa fall och åtminstone 12 outs om ena kortet skulle vara låst (ex om Fi har Q6 lr nåt).

 

Skulle han vara uppe mot tvåpar lr triss så har han implicita odds att syna för att se nästa kort för vid träff kommer han säkert att få en stor pott då han maskerat sitt färgdrag genom att syna med dåliga faktiska odds.

 

Om man endast spelar efter faktiska odds så har man väldigt sällan möjlighet att gå vidare med drag efter floppen.

Exakt så resonerade Hjorten i chatten också!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad hade hänt om fi bluffat? Då hade synen varit ganska värdelös, alla betalar heller inte med hela stacken där.

Ja, eller så hade han själv tagit potten om fi hade gett upp. Om han exakt alltid fortsätter bluffa turn när Q-J eller klöver kommer, så är det ju förstås inte helt lyckat. Men det torde inte heller vara så frekvent.

 

Ett lite större problem är spelarna bakom. Man commitar sig nästan med sin syn på floppen om någon skulle jamma bakom.

 

hur skulle han gjort?

Turnbeten kan ju ses som lite tveksam, iom att det skrämmer bort rätt många 0-outare. Men jag kan inte se det som fel att busta här, man kan inte vika en stark hand bara för att ett scarecard kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att hjort gjorde rätt här, men betade wiseguy rätt efter floppen? eller vad bara felet på all in när flushen kom? hur skulle han gjort?

 

Jag tycker att man som huvudregel ofta ska betta ut på scarecard. Checkar han där så öppnar han sig för möjligheten att Fi bluffar.

 

Om han ändå har tänkt sig att gå hela vägen med sin stege, är det i så fall en bra idé att checka turn för att förmå Fi att bluffa och representera flush när han är tom.

 

Om han kan tänka sig att vika stegen så tycker jag att han borde bettat 30-50% pott på turn, och vid reraise övervägt huruvida Fi sitter på flushen.

 

Men som Hjort sa ovan, man kan inte vika starka händer utan vidare och åker man ut på stege mot flush så får man ta det.

 

I den här aktuella handen hade jag på turn checkat och synat en all in. Hade Fi checkat på turn hade jag bettat ut på river och synat en all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Hjort har flushdrag plus två överkort. Mot toppar så har han 15 outs i bästa fall och åtminstone 12 outs om ena kortet skulle vara låst (ex om Fi har Q6 lr nåt).

 

Skulle han vara uppe mot tvåpar lr triss så har han implicita odds att syna för att se nästa kort för vid träff kommer han säkert att få en stor pott då han maskerat sitt färgdrag genom att syna med dåliga faktiska odds.

 

Om man endast spelar efter faktiska odds så har man väldigt sällan möjlighet att gå vidare med drag efter floppen.

 

15 outs? Du verkar va rätt positiv när du räknar outs. _Hjort_ hade ju bara 9 outs.

 

Om fi har triss, är chansen 33% att han förbättrar till kåk. Om fi har 2 par, då är chansen att han förbättrar till kåk 16,5%. Fina implicita odds man får då.

 

Om fi bara hade haft toppar, då kan vi inte tänka implicita odds eftersom han förmodligen inte kommer backa upp med hela stacken.

 

Dock håller jag med om att synen ovan var korrekt.

 

Sen hade väl wiseguy fått mer värde ur handen om han inte synat allin på turn.

 

En liten ev beräkning för hjort och wiseguy:

 

Antag att hjort inte synat ett pottbet på turn om färgen inte träffat.

 

ev för wiseguy: 255X0.19(chans för ej färg) -820x0.19(chans färg)= 49.1

 

ev för _Hjort_: 820X0.19 - 155X(chans att inte få färg)= 32

 

dvs wiseguy hade störst ev på den här handen trots att han backade upp med hela stacken på turn.

 

Om wiseguy bara höjt 375 på turn, och inte synat allin:

 

ev för wise guy: 255x0.19 - 375x0.19= 134.36

 

ev för hjort: 375X0.19 - 155X(chans att inte få färg)= -53.5

 

 

Tror det blev rätt, är lite trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Hjort har flushdrag plus två överkort. Mot toppar så har han 15 outs i bästa fall och åtminstone 12 outs om ena kortet skulle vara låst (ex om Fi har Q6 lr nåt).

 

Skulle han vara uppe mot tvåpar lr triss så har han implicita odds att syna för att se nästa kort för vid träff kommer han säkert att få en stor pott då han maskerat sitt färgdrag genom att syna med dåliga faktiska odds.

 

Om man endast spelar efter faktiska odds så har man väldigt sällan möjlighet att gå vidare med drag efter floppen.

 

15 outs? Du verkar va rätt positiv när du räknar outs. _Hjort_ hade ju bara 9 outs.

 

Om fi har triss, är chansen 33% att han förbättrar till kåk. Om fi har 2 par, då är chansen att han förbättrar till kåk 16,5%. Fina implicita odds man får då.

 

Om fi bara hade haft toppar, då kan vi inte tänka implicita odds eftersom han förmodligen inte kommer backa upp med hela stacken.

 

Jag tycker du ska läsa igenom mitt inlägg en gång till med eftertanke för du har missuppfattat allt.

 

Jag skrev 15 outs mot toppar (6a), med viss justering ner mot 12, som ändå ger ett bra läge.

 

De odds du har räknat ut på kåken är faktiska och inte implicita, för implicita odds räknar man fram för den som ligger efter, inte den som leder.

 

Jag har dessutom inte nämnt implicita odds i samband med toppar, utan enbart faktiska med flushdrag och 1-2 överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i början på en 10€ sng. Forumtrollet Hjort blir efter handen är spelad kallad både det ena och det andra av WiseGuy - Är Hjort en dåre eller ett geni?

 

Game # 312637631 - Texas Hold'em No Limit 15/25 - Table "Sit & Go 1671221 1"

Players(max 10):

preeth (1,350.00 in seat 1)

wiidlund (680.00 in seat 2)

tamatag (1,590.00 in seat 3)

MacLight (975.00 in seat 4)

Mr_WiseGuy (1,000.00 in seat 5)

caliscalis (1,000.00 in seat 6)

_Hjort_ (1,025.00 in seat 7)

Fyrona (1,050.00 in seat 8)

MuLti_86 (445.00 in seat 9)

GinaC (885.00 in seat 10)

Dealer: tamatag

Small Blind: MacLight (15.00)

Big Blind: Mr_WiseGuy (25.00)

MacLight was dealt: :2s: - :Qs:

caliscalis Fold

_Hjort_ Call (25.00)

Fyrona Call (25.00)

MuLti_86 Fold

GinaC Fold

preeth Fold

wiidlund Fold

tamatag Call (25.00)

MacLight Call (10.00)

Mr_WiseGuy Check

Flop :6s: - :2c: - :4c:

MacLight Check

Mr_WiseGuy Bet (155.00)

_Hjort_ Call (155.00) <<-- Movet som dom bråkade om. Vad säger ni om Hjorts call med flush-draw?

 

Tycker det är svagt att inte höja här. Vår hand är favorit ungefär 7-3 mot ett tvåpar, favorit 11-9 mot ett set och även om det värsta skulle inträffa att han har stegen så är vi bara 2-1 underdog. Sannolikheten att fi har en hand vi är favorit mot lär vara klart större än att vi har stegen.

 

Möjligtvis kan det vara så att vår något ickeoptimala stackstorlek gör syn till ett bättre alternativ. Känns som att vi skulle ha ett bättre läge (beslutsmässigt) med runt 500 eller 2500 i stacken.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är svagt att inte höja här. Vår hand är favorit ungefär 7-3 mot ett tvåpar, favorit 11-9 mot ett set och även om det värsta skulle inträffa att han har stegen så är vi bara 2-1 underdog. Sannolikheten att fi har en hand vi är favorit mot lär vara klart större än att vi har stegen.

Ironi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är svagt att inte höja här. Vår hand är favorit ungefär 7-3 mot ett tvåpar, favorit 11-9 mot ett set och även om det värsta skulle inträffa att han har stegen så är vi bara 2-1 underdog. Sannolikheten att fi har en hand vi är favorit mot lär vara klart större än att vi har stegen.

Ironi?

 

Hummm, ja jag tyckte själv att det var konstigt... Jag kanske borde prova att inte stoppa in floppen på "dead cards" raden i twodimes nästa gång.

 

:oops::shock:

 

Korrekta odds skall vara 2-1 dog mot stege och tvåpar och 3-1 dog mot set.

 

Då ser ju syn ut som ett ganska vettigt spel då'rå...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad e det för fel med spelet?

Han har två överkort, flushdrag o jävla massa implied odds!!

Sen att han slår över på turn tycker jag e lite svagt, låt fisken ramla i fällan, han har ju pos.

Galen eller ett geni? Skojar du? Det finns inga genier på €10 sng!!! LOL! Det e bara att valuebetta så vinner man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner Mr.Wiseguy då han är kompis till min storebror. Och han är inte en dålig pokerspelare. Har också mött honom massor med gånger på unibet och expekt. Och vet att han vinner stadigt. Mest på FL 3/6

 

Han har lärt mig det jag kan om poker (är hyffsat ny själv) så att säga att han är en fisk för att du mött han på några sngs är bara dåligt.. och vem gnäller inte i chatten nån gång? det eller kastar sönder grejjer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjort spelade bra.

har mött Mr.Wiseguy han är bara en allmänt gnällig fisk... riktigt dålig pokerspelare som gnäller om otur i chatten... :D

 

Spelade i samma SnG som Mr.Wiseguy för nån dag sen.

När en annan spelare (X) vann en coin-flip som marginell underdog mot mig Skrev Mr.Wiseguy lucky i chatten. När han själv lite senare vann en coinflip som marginell favorit skrev X now your lucky.

Då svarade Mr.Wiseguy: No, I had the best hand. Don't need luck then

Go gubbe! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...