Juzzam Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Jag sitter och funderar kring hur jag skall räkna ut om det är ett bra värde i en turnering vilka faktorer skall man räkna in och hur många ggr buyin skall vinsten vara för att det skall vara en lönsam turnering att spela. Låt oss ta ett exempel på en av dom sämsta sajterna för turneringspel Svenska spel som ett exempel. SverigeRankingen Antal spelare: 28 Prispott: 14000 5 Platser Betalda 1a Pris 5600 11x BuyIn 2a Pris 3360 7 x BuyIn 3e Pris 2240 <> 4.5 x BuyIn 4e Pris 1680 3 x BuyIn 5e Pris 1120 2x BuIn När jag tittar på tabellen så tycker jag det känns som sjukt dåligt värde på denna turneringen. Jag måste placera mig som top 2 känns det som för att det skall vara någon mening att spela turneringen överhuvudtaget. Hur räknar ni när ni skall spela turneringar. Har ni någon matematiskformell eller hur går ni tillväga. Ps: jag spelar ej turneringar på SS endast cashgames. Citera
Klyka Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Ju mer till vinnaren desto större edge får ju de bra spelarna. Men å andra sidan så är det inte så ofta du får några pengar, vilket leder till stor varians. Så det är en avvägning mellan EV contra varians. Citera
psykologen Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Ganska enkelt. Spela bara tournys med de tyngsta inköpen. Citera
Juzzam Postad 23 April , 2006 Författare Rapport Postad 23 April , 2006 Ganska enkelt. Spela bara tournys med de tyngsta inköpen. Men då skulle ovanstående exempel vara en av det bästa på SS enligt ditt sätt att se det. Kan väl ändå inte endast bero på inköpets storlek? Man måste väl lägga till en massor av andra faktorer. Antal spelare : Många = Stor Varians Mindre = Mindre Varians. Antal spelare som får pris: Om mindre då blir variansen större Antal spelare förhållandevis till prispotten (Guaranteed turneringar) Hur lång är turneringen: Man måste anpassa sig efter hur långtid en turnering är. Alla är vi olika och efter ett par timmar så kan många tröttna och börja spela på fps. När jag själv väljer turneringar så brukar det bli guaranteed turneringar med ungefär 300 spelare. Jag gillar inte att sitta i turneringar med 6000pers. Citera
Klyka Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Mer än 10% ITM är ju ofta aldeles för flack struktur.. Så visst, rätt dåligt värde. Det är ju enkelt att visa varför flack struktur är dålig (för de bra spelarna) med ett tankeexperiment. Säg att alla spelare får pris och alla priser är lika stora (extremfallet av flack struktur). Då förlorar alla på turneringen, iom att raken äter upp vinsterna. Ju mer du avviker från den strukturen mot en brantare variant, desto mer EV får de bättre spelarna pga sina högre chanser att komma på topp-placeringarna. Det handlar inte så mkt om att det inte är värt besväret för ett litet pris, det är snarare förhållandet mellan rake per prisplacering och prissumman. Citera
Hjort Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Ju mer till vinnaren desto större edge får ju de bra spelarna. Brukar vara löjligt bra värde (relativt värdet och bortsett att man måste spela huvudturren) på satelliter. Gå på inköp och deltagarantal (fler -> större edge + större varians) istället. Är det ett inköp på $50 så kommer du liksom aldrig ha särskilt spännande väntvärde. Citera
Recommended Posts