Klyka Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 5-handed $10+$1 SnG på bubblan. Sitter i BB med 99 på handen. Lillen 545 Hero 3,110 Storstacken 3,845 ANTES/BLINDS Lillen posts blind (75), Hero posts blind (150). PRE-FLOP Storstacken calls 150, Lillen bets 470 and is all-in, Hero bets 2,960 and is all-in Är det dumt att trycka där? Storstacken har ju nån form av intresse i potten iaf, och det är ju inte läge att åka ut på bubblan.. Men jag känner mig stark med den handen i det läget... Citera
Hjort Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Om du isolerar mot lillstacken och vinner, så slipper du en liten stack till höger. Vilket förbättrar din position. Om du isolerar mot lillstacken och förlorar så har du fortfarande 2550 med en mellanstack och storstack till höger. Vilket defintivt är bättre än en lillstack och en storstack till höger. Om du hamnar i en trevägspott och vinner så får du något förbättrad position och 2 enheter rätt i näven. Vilket är bra. Om du förlorar mot lillstacken och vinner mot storstacken så får du en storstack och en mellanstack plus en lillstack till höger. Vilket är väldigt bra. Mellanstacken får svårt att stjäla av dig, medan du har lätt för att stjäla av lillstacken. Jag tror inte heller att det är en jätteskillnad på 2550 och 3110. Om du däremot har 3805 då är du rätt mycket farligare för storstacken än om du bara har 3110. Dessutom är det otroligt att 99 blir slagen samtidigt som en random hand inte blir det. Så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara fel att trycka. Citera
Klyka Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Bra svar. Följdfråga: Med vilken handdistribution ska jag pusha i det läget? Citera
AsiaCarrera Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Intressant. Jag hade tryckt med något i stil med följande HD: alla händer. Trappar storstacken så tror jag inte en random-HD är så mycket sämre mot hans trap-HD kontra något i stil med Top 20% (typ 30/70 kontra 35/65) att det är värt att vika de 4/5 ggr som detta leder till. Givetvis innebär ju detta att du han mindre chans mot lillstacken men denna tEV anser jag det vara värt att ge upp för att hamna i den situation som Hjort ovan beskriver så väl. Citera
Klyka Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Intressant. Jag hade tryckt med något i stil med följande HD: alla händer. Ja, efter Hjorts svar så är jag benägen att säga detsamma... Det finns ingen situation som är särskilt jobbig, vid en snabb efteranalys.. Men säg att storstacken foldar och jag förlorar mot lillen. Ja, min position förbättras då jag slipper ha en lillstack till höger. Men är det värt mer än den omedelbara förlusten av marker? Om svaret på den frågan är ja, då trycker jag definitivt med alla händer. Citera
AsiaCarrera Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Men är det värt mer än den omedelbara förlusten av marker? Om svaret på den frågan är ja, då trycker jag definitivt med alla händer. Lägger storstacken så är det ingen "omedelbar förlust av marker". Lillstacken är kommer ju i dennes utsatta läge troligtvis att syna med 100% vilket innebär att vi får en 1:1 om vi ställer med random för klart bättre än 1:1 oddsmässigt. Citera
Klyka Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Lägger storstacken så är det ingen "omedelbar förlust av marker". Lillstacken är kommer ju i dennes utsatta läge troligtvis att syna med 100% vilket innebär att vi får en 1:1 om vi ställer med random för klart bättre än 1:1 oddsmässigt. Lillstacken är ju redan all in, så det är inte frågan om ifall han kommer att syna eller ej. Men sen trycker man ju inte med en random hand. [EDIT: Så fort man tittar på korten så är den ju inte random längre.] Random hand är inte samma som any hand. Att vi trycker med vilken skit som helst gör ju inte att 32o är bättre än just 32o, och med en 32o skulle vi ju vara underdogs mot lillens random hand. TILLÄGG: Min andra fråga handlade alltså inte om vilka händer vi är underdogs med, utan hur mkt underdog vi kan acceptera att vara (om något öht) mht den situation som uppstår om vi förlorar mot lillen efter att storstacken foldat. Citera
AsiaCarrera Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Lägger storstacken så är det ingen "omedelbar förlust av marker". Lillstacken är kommer ju i dennes utsatta läge troligtvis att syna med 100% vilket innebär att vi får en 1:1 om vi ställer med random för klart bättre än 1:1 oddsmässigt. Lillstacken är ju redan all in, så det är inte frågan om ifall han kommer att syna eller ej. Men sen trycker man ju inte med en random hand. [EDIT: Så fort man tittar på korten så är den ju inte random längre.] Random hand är inte samma som any hand. Att vi trycker med vilken skit som helst gör ju inte att 32o är bättre än just 32o, och med en 32o skulle vi ju vara underdogs mot lillens random hand. Oj, så går det när man inte tittar tillbaka på HH:n. Mindes visst lite fel, men jag tycker jag fi borde pusha med alla händer eftersom han inte agerar först på flopen (i så fall stop n go). Vad gäller random kontra any: Nej, självklart får 32o pisk av hans HD men grejen är att har vi beslutat oss för att trycka med 100% så trycker vi med random. Nästa gång vi kommer i denna situationen kan vi ha AA och vi trycker ändå med random. Du får se det långsiktigt och då kommer vi att pusha med random mot random. Citera
AsiaCarrera Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 TILLÄGG: Min andra fråga handlade alltså inte om vilka händer vi är underdogs med, utan hur mkt underdog vi kan acceptera att vara (om något öht) mht den situation som uppstår om vi förlorar mot lillen efter att storstacken foldat. Det är ju en något som är väldigt svårt att kvantifiera. Som Hjort ovan nämner så gör det inte så fruktansvärt mycket om vi tappar de markerna det gäller men däremot så är vi jämnbördiga med storstacken HU om vi dubblar. Bommar vi så har lillstacken så pass mycket marker att han kan vika för våra steals vilket innebär att vi kan få tillbaka en del på det sättet. Att sätta siffror på detta känns nästan omöjligt dock. Citera
Klyka Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Vad gäller random kontra any: Nej, självklart får 32o pisk av hans HD men grejen är att har vi beslutat oss för att trycka med 100% så trycker vi med random. Nästa gång vi kommer i denna situationen kan vi ha AA och vi trycker ändå med random. Du får se det långsiktigt och då kommer vi att pusha med random mot random. Nej det där kan jag inte köpa. Trycker vi med 32o så trycker vi med 32o. Jag förstår vad du menar - i det långa loppet kommer vi genomsnittligen att ha tryckt med random, men det stärker oss ju inte i denna situation. Enda anledningen till att i förväg bestämma sig för att trycka med random är ju att till och med den sämsta handen är bra nog. Inte att den genomsnittliga handen är bra nog. Man ställer ju upp en push-HD bestående av händer som alla i sig är värda att pusha, inte händer som i genomsnitt är värda att pusha. Så frågan är: Vilken är den sämsta hand som är värd en push? Citera
Recommended Posts