Albert Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Har en ångest över framtiden som saknar motstycke till vad jag tidigare upplevt och behöver nu lite tips om vad jag ska läsa. Läste teoretisk filosofi förra året men hoppade av p.g.a. jag tyckte det var för mycket, enligt mig, kvasiintelligens vilket jag aldrig kommer att ha nytta av. Läste filosofi mest bara för att göra något. Iaf så är jag inne och spånar på att läs Ma C för att senare söka in till Entreprenörsprogrammet som verkar OK, jag skulle också kunna tänka mig att bli designer: typ någon som designar möbler för IKEA, jeans, sneakers, brandsläckare, whatever. Det verkar vara roligt. Jag är ju sent ute men det är inte omöjligt att komma in ändå, om inte annat så får jag ta det till våren. Ska till min SYO snart och tänkte det vore bra med lite idéer som jag kan föra vidare till honom. Citera
Hjort Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 SYO:n är värdelösa. Pröva att jobba eller starta ett företag (innebär normalt att du jobbar en jävla massa). Då kommer du rätt kvickt lära dig en jävla massa (väldigt ovanligt på högskolan) och se vad som kan vara intressant (ofta att inte jobba). Ma C ska du utan några större problem kunna läsa in och tenta av över sommaren. Citera
kfluffie Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 KFluffie rekommenderar att du ska bli en Fluffer! Ett ganska intressant jobb där du får träffa människor och assistera dem i deras jobb. Det kommer bli ett Hårt jobb men mycket tillfredsställande (speciellt för dina arbetskamrater). MVH //KF Citera
Vitae Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Gå en folkhögskola med något designprogram så att du kan få till lite arbetsprover. Sedan kan du söka någon designhögskola eller kanske läsa industridesign (vet ej om det kräver arbetsprover). Citera
Jennez Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Om du laser igenom traden "Debatt om matematik" far du iaf veta vad du INTE ska bli... P.S Ditcha Matte C D.S Citera
vetgirig Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Välj en av: o Civilingenjör o Civilekonom o Jurist o Läkare Citera
Staahla Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Om du laser igenom traden "Debatt om matematik" far du iaf veta vad du INTE ska bli... P.S Ditcha Matte C D.S Tyst på dig Jennez. Citera
Jennez Postad 21 April , 2006 Rapport Postad 21 April , 2006 Om du laser igenom traden "Debatt om matematik" far du iaf veta vad du INTE ska bli... P.S Ditcha Matte C D.S Tyst på dig Jennez. Mig far du inte tyst pa! "You'll neeeeeeveeeer take the Faulklands!!!" Citera
Albert Postad 21 April , 2006 Författare Rapport Postad 21 April , 2006 Ingen som tror på att bli entreprenör? Citera
JNL Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Ingen som tror på att bli entreprenör? Finns det nåt som heter så? Citera
Albert Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Finns det nåt som heter så? Från Susning.nu: # En entreprenör, ex "totalentreprenör" är en person som tar på sig att utföra ett visst uppdrag, exempelvis att bygga en bro eller kakla ett golv. # I allmännare mening är en entreprenör är en person som förenar tekniskt kunnande med affärsnytta. Ofta sker detta genom att denne finner något behov eller latent behov som behöver och kan tillfredställas med någon innovation. Entreprenören levererar då en produkt som tillfredställer behovet. Citera
Hjort Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Ingen som tror på att bli entreprenör? Pröva att jobba eller starta ett företag (innebär normalt att du jobbar en jävla massa). Citera
Albert Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Ingen som tror på att bli entreprenör? Pröva att jobba eller starta ett företag (innebär normalt att du jobbar en jävla massa). Jo, men man "måste" väl ha någon bakomligande kunskap, och kontakter, vad gäller företagsekonomi, marknadsföring och framför allt: kapital. Jag saknar allt. Citera
Hjort Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Jo, men man "måste" väl ha någon bakomligande kunskap, och kontakter, vad gäller företagsekonomi, marknadsföring och framför allt: kapital. Jag saknar allt. Nej, du måste vara villig att tänka mycket och jobba arslet av dig. Jag sa aldrig att det var ett lätt alternativ. Däremot är det i stort sett undantagslöst väldigt lärorikt. Citera
JNL Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Finns det nåt som heter så? Från Susning.nu: # En entreprenör, ex "totalentreprenör" är en person som tar på sig att utföra ett visst uppdrag, exempelvis att bygga en bro eller kakla ett golv. # I allmännare mening är en entreprenör är en person som förenar tekniskt kunnande med affärsnytta. Ofta sker detta genom att denne finner något behov eller latent behov som behöver och kan tillfredställas med någon innovation. Entreprenören levererar då en produkt som tillfredställer behovet. Det var det jag menade. Du måste alltså kunna något. "Entreprenör" är ingenting om man inte kan något. Sen kan man såklart lära sig saker. Citera
Albert Postad 22 April , 2006 Författare Rapport Postad 22 April , 2006 Det var det jag menade. Du måste alltså kunna något. "Entreprenör" är ingenting om man inte kan något. Sen kan man såklart lära sig saker. Nej, du menade att det inte fanns något som hette "entreprenör". Citera
JNL Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Ja, jag hade aldrig hört ordet förut. Citera
Waggho Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Det var det jag menade. Du måste alltså kunna något. "Entreprenör" är ingenting om man inte kan något. Sen kan man såklart lära sig saker. Nej, du menade att det inte fanns något som hette "entreprenör". Det var kanske formuleringen "bli entreprenör" som lät konstig. Lite som att säga "man kanske skulle bli coach och gå coachskolan" eller "man kanske skulle bli chef och gå chefsskolan". Citera
Dollarturist Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Om du laser igenom traden "Debatt om matematik" far du iaf veta vad du INTE ska bli... P.S Ditcha Matte C D.S Ja precis. Han bör bli civilingenjör eller motsvarande. Då kan han på en pisskvart omskola sig till något kvasiyrke inom samhällvetenskap eller liknande om nu jobben skulle tryta. Däremot är det ju svårt att göra en ingenjör av en samhällsvetare. Citera
Jennez Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Om du laser igenom traden "Debatt om matematik" far du iaf veta vad du INTE ska bli... P.S Ditcha Matte C D.S Ja precis. Han bör bli civilingenjör eller motsvarande. Då kan han på en pisskvart omskola sig till något kvasiyrke inom samhällvetenskap eller liknande om nu jobben skulle tryta. Däremot är det ju svårt att göra en ingenjör av en samhällsvetare. Men tilta mig inte! (Jag vet att det har ar en gammal trad men jag hade tydligen missat det jag mer eller mindre betraktar som ett personangrepp ovan.) "Kvasiyrke"? Hahaha.... Du ar for rolig du Dollarturisten! Men du kan ju vandra runt i din Star Trek-kostym och rabbla matteformler hur lange du vill och sen stalla dig pa golvet i nan skitig industrilokal och derivera nagot, jag skiter i vilket, men kom inte och sag att det skulle vara svarare att gora en samhallsvetare till en ingenjor an tvartom. Som jag ser det ar naturvetenskapen "the easy way" som endast kraver lite inbankande av diverse formler samt en skvatt logik. Nej, Albert, kor bara pa, tids nog kommer du finna ditt kall. Och jag kan nastan garantera dig att du inte behover Matte C da... Citera
Recommended Posts