Gå till innehåll

FL7CS - (42)3 blir lågt tvåpar, hur spela?


Recommended Posts

7 Card Stud High ($0.50/$1), Ante $0.25, Bring-In $0.25 (converter)

 

Här är ett typexempel på en hand jag alldrig skulle hamnat i på t.ex. Prima eller Pokerstars där anten på samma limit är $0.05

 

3rd Street - (3.50 SB)

 

Seat 1: xx xx 2:club: ___brings-in

Seat 2: xx xx 6:spade: ___folds

Seat 3: xx xx Q:club: ___calls

Seat 4: xx xx 6:club: ___calls

Seat 5: xx xx J:club: ___calls

Hero: 4:diamond: 2:heart: 3:club: ___calls

Seat 8: xx xx 8:club: ___folds

 

Känner som sagt var pga överanten att man ska spela händer som denna. (Givet att bordet är passivt, skulle folk spela mer aggresivt är det knappast värt.)

 

4th Street - (6.00 SB)

 

Seat 3: xx xx Q:club: A:diamond: ___bets

Seat 4: xx xx 6:club: 5:spade: ___calls

Seat 5: xx xx J:club: K:diamond: ___calls

Hero: 4:diamond: 2:heart: 3:club: 4:heart: ___calls

Seat 1: xx xx 2:club: 9:spade: ___folds

 

Par plus en trestege med pottodds på 9-1, enkel syn?

 

5th Street - (5.00 BB)

 

Seat 3: xx xx Q:club: A:diamond: 5:club: ___checks

Seat 4: xx xx 6:club: 5:spade: A:heart: ___checks

Seat 5: xx xx J:club: K:diamond: 2:spade: ___checks

Hero: 4:diamond: 2:heart: 3:club: 4:heart: 7:heart: ___checks

 

Ser ingen anledning att betta, gör någon annan det?

 

6th Street - (5.00 BB)

 

Hero: 4:diamond: 2:heart: 3:club: 4:heart: 7:heart: 7:spade: ___bets

Seat 3: xx xx Q:club: A:diamond: 5:club: 7:diamond: ___calls

Seat 4: xx xx 6:club: 5:spade: A:heart: 4:spade: ___folds

Seat 5: xx xx J:club: K:diamond: 2:spade: T:heart: ___calls

 

Låga tvåpar är ju the mother of all trap hands i sjukortsstöt men känner samtidigt att potten är så stor att man rimligtvis måste kämpa för den? Väljer att betta ut för att undvika att ge gratiskort om jag leder.

 

 

River - (8.00 BB)

 

Hero: 4:diamond: 2:heart: 3:club: 4:heart: 7:heart: 7:spade: T:club: ___checks

Seat 3: xx xx Q:club: A:diamond: 5:club: 7:diamond: xx

Seat 5: xx xx J:club: K:diamond: 2:spade: T:heart: xx

 

Väljer att checka med avsikt att syna men inte översyna, är det en vettig linje? Antar att alternativet är antingen att bet-folda i hopp om att få betalt av ett naket högt par eller att checkfolda vilket verkar väl vekt i en så stor pott.

 

Total pot: (8.00 BB)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold på tredje gatan, bör ju helst ha tvåfärg för att kunna överväga att gå vidare. Om dom verkligen är väldigt passiva så att du kan få ett gratiskort på fjärde är ju syn lite mer ok, men att ha 2349 på fjärde och folk bettar är ingen som är direkt skoj.

Ser ingen anledning att betta, gör någon annan det?

 

Här skulle du ju kunna betta och representera 56 i hålet för att kunna ta ett gratiskort på 6:e. Och med tanke på vilket kort du fick på sjätte hade du sett mycket starkare ut då än nu när du checkade 5:e.

 

På rivern tycker jag nog du kan översyna, bet med par i damer eller ess, syn av kungar. Mycket möjligt att nån av dom har ett bättre tvåpar, det stora problemet med små tvåpar, därför en bra ide att folda händer som 234 rainbow på 3:e gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold på tredje gatan, bör ju helst ha tvåfärg för att kunna överväga att gå vidare. Om dom verkligen är väldigt passiva så att du kan få ett gratiskort på fjärde är ju syn lite mer ok, men att ha 2349 på fjärde och folk bettar är ingen som är direkt skoj.

 

Grejen är ju att jag får 11-1 i direkta pottodds här och stänger betandet. Visst kommer jag få slänga majoriteten av mina händer på fjärde men givet pottoddsen känns det ändå rätt att "take one off". Hade jag fått samma hand på pokerstars där jag pga den lägre anten bara fått ungefär 5½-1 i odds hade jag inte ens övervägt att syna. Möjligt att jag drar mina strukturanpassningar för långt?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold på tredje gatan, bör ju helst ha tvåfärg för att kunna överväga att gå vidare. Om dom verkligen är väldigt passiva så att du kan få ett gratiskort på fjärde är ju syn lite mer ok, men att ha 2349 på fjärde och folk bettar är ingen som är direkt skoj.

 

Grejen är ju att jag får 11-1 i direkta pottodds här och stänger betandet. Visst kommer jag få slänga majoriteten av mina händer på fjärde men givet pottoddsen känns det ändå rätt att "take one off". Hade jag fått samma hand på pokerstars där jag pga den lägre anten bara fått ungefär 5½-1 i odds hade jag inte ens övervägt att syna. Möjligt att jag drar mina strukturanpassningar för långt?

 

/Bjorn

 

Små trestegar är trubbelhänder då de (antar jag) oftare blir små tvåpar än stegar. Visst 11-1 i direkta pottodds, men det är ju för att se 4:e kortet och av det lär du ju inte få en made hand av. Nu fick du ju ett lågt par på fjärde och att då senare få ett tvåpar och betala av högre tvåpar är inte bra, misstaget på 3:e gatan sprider sig vidare till andra gator.

 

Så ja, jag tycker du drar dina strukturanpassiningar för långt. Spela andra händer som du inte hamnar i problem med (som producerar små tvåpar). T.ex K :diamond: Q :spade: 9 :diamond: (eller kanske t.o.m K :diamond: T :spade: 9 :diamond:) och J :club: 9 :diamond: 8 :diamond:, händer som både kan bli stegar, färger och höga/mellan höga tvåpar. Att ha 2 av samma suit är ganska viktigt (behöver inte nödvändigtvis vara ruter ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På rivern tycker jag nog du kan översyna, bet med par i damer eller ess, syn av kungar. Mycket möjligt att nån av dom har ett bättre tvåpar, det stora problemet med små tvåpar, därför en bra ide att folda händer som 234 rainbow på 3:e gatan.

 

Möjligtvis är jag resultatorienterad här, men givet att jag är tvungen att agera först kanske jag borde betfoldat här istället. Känns lite som när man sitter ur position på rivern i hold'em med MPTK. Checkar man så får man nästan aldrig betalt av en hand man slår samtidigt som man nästan alltid tvingas betala av när man är slagen. Bet-foldar man får man ju ofta betalt av ett naket högt par samtigt som man inte betalar mer när man är slagen av ett högre tvåpar. Risken är förståss om fi raisebluffar...

 

Nåja, så här blev det

 

Results:

Main Pot: $7.50 | Rake: $0.50

 

Seat 3: [ 9c Qd Qc Ad 5c 7d 4c ] [ a pair of queens -- Ad,Qd,Qc,9c,7d ]

 

Seat 5: [ 8s 7c Jc Kd 2s Th Jh ] [ a pair of jacks -- Kd,Jc,Jh,Th,8s ]

 

Hero: [ 4d 2h 3c 4h 7h 7s Tc ] [ two pairs, sevens and fours -- Tc,7h,7s,4d,4h ]

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...