Gå till innehåll

Ingen struktur i mitt spel, tips?


Thedust

Recommended Posts

Kan börja med att säga hej till alla på detta forum och berätta att jag är en ung man i mina bästa dar som för några månader sedan började spela poker på nätet i hopp om att bli den bästa och rikaste. Så blev dock ej fallet, jag sitter fortfarande kvar och spelar för småpengar som i längden inte ger mig ett jota, så nu skulle jag behöva en rejäll kalldusch och vad passar då bättre än att få lite goda råd från er som håller till på detta forum och kan poker bättre en bäst ?

 

Jaja, spelar då för tillfället 0.15/0.30 usd samt 0.25/0.50 på Ladbrokes.com. På dessa lågbord har jag varit fast i ett bra tag nu och har inte lyckats kliva upp ett steg till dem lite högre borden. Detta stör jag mig på ordentligt och jag förstår egentligen inte varför. Jag gör ju inget annat än spelar och läser om poker, har varken jobb eller flickvänn som skulle kunna tänkas komma ivägen.

 

Det börjar oftast med att jag vinner några småpotter på rad när jag slår mig ner vid borden, men efter tag så säger det stopp och jag kommer absolut ingen vart, det står liksom still....ingeting händer och jag förstår inte varför. När jag spelar är jag aldrig påverkad av alcohol eller något annat jidder, jag skulle nog hellre säga att jag är riktigt superpigg. Hjärtat pumpar i hundra när riverkortet lagts upp och sista bettingrundan är klar.

 

Men

 

det hela slutar med att jag istället börjar förlora och pengarna rinner iväg snabbt som attan, jag blir varm, svettig och förbannad och puffs så är min bankrulle nollstäld, bara på några enstaka minutos. Ingen som helst struktur på spelet.

 

 

Hur ska jag nu göra för att bli en bättre pokerspelare på nätet egentligen ? jag menar inte att jag vill ha tips på hur jag blir stenrik på spelet, eller visst det kanske varit skönt...men just nu ser mer fram emot att få spelet att bli roligare och mer långvarit. Som det ser ut nu så går jag upp på morgonen, sätter mig vid datorn och slänger in några hundra på Ladbrokes kontot, spelar bort dem och blir skogstokig, vill aldrig mer se spelet i hela mitt liv, går bort från datorn, lägger mig i soffan och sätter på en bond rulle och efter halva filmen kommer suget tillbaka och shwoofs så är jag tillbaka framför datorn med kreditkortet i näven.

 

Snälla hjälp mig, ge mig lite smakliga tips, länka till nån sjyst sida med bra info om spel vid lågbord....anything! Kan även tilläggas att jag är så seriös i mitt spelande att jag sitter och antecknar medans jag är igång!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, fundera på att skaffa jobb och eller flickvän först, det är antagligen betydligt mer +EV än att spela microlimit. ;-)

 

För det andra så är det väldigt nyttigt att tänka på spelet grundligt. Ett bra sätt att göra det är att diskutera antingen egna eller andras händer i HH-forumet och argumentera för ett eller annat spel, på det sättet så tvingas man strukturera upp sina tankar.

 

För övrigt så gäller det ju att man ska ha rätt mycket disciplin när man spelar fullbord eftersom det kan gå mycket länge innan man vinner en pott. Däremot så ska det gå att bli en vinnande spelare där utan alltför mycket ansträngning, om det nu inte är så att laddes microlimitspelare är väldigt ovanliga sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, fundera på att skaffa jobb och eller flickvän först, det är antagligen betydligt mer +EV än att spela microlimit. ;-)

 

+EV att skaffa flickvän??! Hehe ja om man gifter sig rikt kanske :lol:

 

Nä skämt åssido. För att bli en duktig spelare måste du spela, spela och åter spela. Men som Johan Hjort säger, läs posterna i Hand History forumet. Han och många andra kunniga skribenter här på forumet delger dig där sina infallsvinklar och synsätt på olika pokersituationer. Det är jättenyttigt för ditt pokerspel, jag lovar. Dessutom kan du kika på boktipsen under Pokerstudierdelen här på POKERFORUM.nu

 

 

Jag tycker dock du ska fråga dig själv dels om du är beredd att lägga ner den tid som krävs för att bli bra på onlinepoker och dels om det verkligen är vad du vill göra för att försörja dig.

 

Till sist. Välkommen till POKERFORUM.nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+EV att skaffa flickvän??! Hehe ja om man gifter sig rikt kanske :lol:

Them bitches gots to pay to play, cause I'm all about the bling-bling. Knowwhatuhmsaying?

 

Nä skämt åssido. För att bli en duktig spelare måste du spela, spela och åter spela. Men som Johan Hjort säger, läs posterna i Hand History forumet. Han och många andra kunniga skribenter här på forumet delger dig där sina infallsvinklar och synsätt på olika pokersituationer.

Det är inte riktigt huvudpoängen, det är mycket nyttigare att själv säga något pantat och tvingas försvara det tills man själv inser att man har fel, alternativt upptäcker hål i andras resonemang och ger en analys till varför det är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håret klipptes förra veckan och jobb är på gång i Januari, men att skaffa fru eller flickvänn är bara att glömma, tror inte att nån skulle vilja fästa sig med en pojke som hellre väljer poker framför en dag fylld av handväskor, skor och manikyr på stan.

 

Nu har jag 33 dollar kvar och dem ska förvaltas väl, ska jag köra stenhårt på microlimit eller ska jag lägga allt på svart vid rouletten och hoppas på det bästa ?

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte skämtar utan verkligen menar allt det där om att spel om småpengar i längden inte ger dig ett jota, hjärtat pumpar, skogstokig, känner suget, laddar om med kreditkortet och så vidare så ska du nog fundera lite på om du inte är i riskzonen för att få problem med ditt spelande. Var försiktig om du börjar känna att det behövs högre och högre insatser för få samma sug för spelet.

 

bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelberoende kan man nog lungt säga att man är, men jag har inga som helst problem med att spela på microlimit. Mitt problem är att jag inte kommer någonvart, det känns som att inte jag blir bättre på någonting alls. Jag vinner lite småmynt i början men när kvällen börjar lida mot sitt bittra slut så slutar det rent ut sagt bittert, allt är bortspelat och det känns faktiskt som att jag stoppar in mina pengar på Sega rallys arkadmaskin nere på Lasergame. Mega skoj, men man vinner inget om man kommer först till mållinjen eller slår time record.....

 

Jag vill kunna kombinera nöje med lite extra pengar i fickan till lite sjysta dvd filmer eller nått. Samlingen slutade växa när pokern dök upp....

 

Sitter och spelar just nu faktiskt, har väl en sisådär 13 dollar kvar eller nått. Verkar inte bli någon Sienfeld box om inget händer snart

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man var tvungen att handla för 500:- för att få möjlighet till och köpa dessa filmer för 9.90:-. =(

 

Åter till ämnet.

 

Med tanke på att jag har lite koncentrations svårigheter då och då så är det inte alltid jag förstår det jag försöker lära mig om poker.

 

Jag antecknar ständigt mitt spel på block och jag gör det väldigt snyggt, men helt ärligt så förstår jag inte hur jag ska ha användning av det jag skriver. Jag förstår liksom inte hur jag ska få fram nyttig info om det jag skrivit, hur jag ska använda det på rätt sätt.

 

När jag är inne på detta forum och läser om olika händer och pokerteorier så fattar jag max 50% av det som står skrivet.

 

Det känns som jag varit en nybörjare lite väl länge nu, tycker det är dags att kunna gå lite plus istället för minus.

 

Som det ser ut nu så foldar jag 8 av 10 händer innan floppen och dem 2 händer jag väljer att köra på och som är riktigt bra förlorar jag ändå med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl bara ett råd? Spela inte för mer pengar en du har råd att förlora!. OK en gammal klyscha, men faktiskt något som håller i längden. Om det gör ont i "pungen" varje gång du slår in dit kortnummer för att göra en insättning, så har det gått för långt. Du måste kunna vara beredd att avstå och "ge bort" dom pengar du tänker spela för. Alltså, betrakta pengarna du för över som redan förlorade och något du kan klara dig utan. Innan du har ekonomiskt förutsättning och kan göra detta så spela för playmoney eller mycket små insatser. I grund och botten spelar det ingen roll hur bra kortspelare du själv anser dig vara, i slutändan så är det ändå korten som avgör och det är väl extremt olyckligt om ett spel på internet skall avgöra om du kan betala hyra eller mat för kommande månad?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare är inte något som du är en viss tid, och det kommer aldrig en viss tid när det blir dags att få börja tjäna pengar. Du bör nog inse att du har rätt stora brister i ditt spel/pokerkunnande om du inte kan slå de lägre fullborden i fixed limit. Undrar också vad du menar att det är du hela tiden läser om poker? Knappast rätt grejer om du bara kan förstå hälften av det som skrivs i pokerdiskussionerna här på forumet. Det är ju lite skillnad på att sitta och läsa om Gus Hansens vinster eller någon artikel i aftonbladet om hur mycket andra tjänar på poker, jämfört med att läsa om hur spelet bör/kan spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag anser vara det bästa sättet är att spela spela spela spela samtidigt som du varvar av med att läsa pokerlitteratur. Som t.ex pokerhandboken, en bok som ger en hel del bra grundläggande principer att gå på. Någon nämnde att du kunde spela på Playmoney borden. Det anser jag att man inte ska göra, enbart för att lära sig och att bli säker på reglerna om man är helt nu i gamet, men det är ju inte du. Folk spelar helt enkelt som galningar där. Fortsätt istället att spela på microlimit elr .25/.50 borden för att få erfarenhet. Man kan inte stressa sig för att bli en vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håret klipptes förra veckan och jobb är på gång i Januari, men att skaffa fru eller flickvänn är bara att glömma, tror inte att nån skulle vilja fästa sig med en pojke som hellre väljer poker framför en dag fylld av handväskor, skor och manikyr på stan.

 

Det är i dessa situationer du har mycket +EV. Tänk så glad damen blir om du helt frivlligt(vilket det förstås inte är) följer med och är ett glatt(läs: mättad man) stöd. Tjänster och gentjänster som man säger. En glad flickvän främjar förmodligen din motion samtidigt som pokern nog blir mer accepterad! Är min poäng tydlig nog? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får uppfattningen att du blir frustrerad när du spelar och förr eller senare tiltar bort dina pengar. Har lite av det problemet själv, har inte tillräckligt bra diciplin för att klara av sessionerna då korten inte går min väg. Istället för att minimera mina förluster så callar jag till slut en all-in när jag egentligen vet att jag är slagen, den oslagbart grymma bluff-callen!

Dessutom spelar jag alltid sämre när jag känner mig pressad att gå plus, vilket det låter på dig som att du är.

Mitt tips (som funkar för mig) är att förbjuda dig själv att spela poker tills du helt enkelt skärpt till dig, fått distans och vänta kanske upp till några veckor tills du känner att du psykiskt klarar av att spela ditt A-game. Brukar alltid gå bättre när man tagit en paus från pokern när man spelar dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ord: diciplin!

Det svåra är att uppnå det, alla har/haft problem med det. Ett sätt som funkar bra är att bara spela enligt oddsen och se det som jag vinner varje gång någon annan gör misstagen att syna utan odds men givetvis måste man kunna räkna odds hyffsat, men det är en sysselsättning i sig och får dig att skita i att tänka på spelet mer.

Kortare sessions äär kanske att föredra om du loosar ofta mot slutet. Testa o sluta efter en förbestämd tid några sessions.

 

skarlman: dtek.chalmers?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag blir väldigt lätt frustrerad och dicplinen kanske borde förbättras. Jag gissar väl på att jag spelat varje dag i 2-3 månader nu och allt står bara still, ingeting händer.

 

Må det vara så att jag är för passiv ? spelar jag för tight ?

 

Får jag exempelvis A-K suited på handen och floppen ger mig ett färgdrag så slänger jag mig direkt om motståndarna raisar för mkt, jag vågar inte syna och hoppas på det bästa. Lite fegspelande kanske ?

 

Såg på nätet att Dan Glimne släppt en pokerbok, är det någonting ni rekomenderar ? isåfall vart kan man hitta den i Stockholm ?

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spela enbart fixed limit. Håller du dig till 20% sedda floppar bör du inte gå back även om du spelar dåligt efter floppen. Dina eventuella misstag postflopp kommer att kompenseras av att du har bättre starthänder än motståndarna. I no-limit däremot straffas dåligt postfloppspel betydligt hårdare. Om du mot förmodan fortsätter förlora kommer dina förluster bli betydligt mindre på fixed 0,25/0,50 än no-limit 0,15/0,30. Om du ändå vill spela no-limit kan du spela en (billig) turnering eller freeroll.

 

2. Läs en bok, tex Winning Low limit holdem av Lee Jones.

 

3. Tålamod och diciplin. (Har redan nämnts men det skadar aldrig att upprepa detta!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och spelar just nu faktiskt, har väl en sisådär 13 dollar kvar eller nått. Verkar inte bli någon Sienfeld box om inget händer snart

 

Där är ett problem direkt (åtminstone för mig). Om jag spelar samtidigt som jag gör någonting annat så går det genast sämre. Om jag enbart koncentrerar mig på spelet (inte minst hur andra spelar efter jag foldat) brukar det gå bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt exempel om AK suited tyder ju på att du inte kan något om grunderna gällande pokerteori. Koncept som vinstodds, potodds, outs, säger de dig något? Om inte så kan nog pokerhandboken vara en väldigt nyttig bok för dig. Den tar upp grundläggande pokerteori, men behandlar inte texas holdem speciellt grundligt. Vill du ha en bok för texas holdem fixed så är winning low limit holdem och internet texas holdem två bra böcker. Den första av dem hade jag stor nytta av i början av mitt spelande, den andra är lite mer tungläst men innehåller en bra starthandstabell som du kan ha stor nytta av i början tills du själv lärt dig att tänka vad du vill med dina olika händer. Poker är väldigt mycket eget tänkande, och som en första tankeövning kan du ju försöka fundera ut vart det kan vara möjligt att det finns pokerböcker att köpa... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, någon som vet om det finns någon bokaffär i Stockholm som säljer dessa böcker ? Hade gärna velat börja läsa idag och därför känns det lite tungt om man ska behöva vänta på att få hem den från en internet beställning !

 

Winning low-limit av lee jones och Pokerhandboken av Dan glimne är de böcker jag är ute efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen helt fel person att ge råd antar jag, i och med att jag lider av precis samma sak men... såhär har jag tänkt lösa det:

 

1. Formulera ett tydligt, mätbart och realistiskt mål (med del-mål)

2. Göra en handlingsplan för hur jag ska bli en bättre spelare och nå mål

3. Göra en uppfölljning och utvärdering av det här senare

 

Vi får väl se hur det går. Håller på och laddar ner pokertracker nu och kommer att göra nån form av excellmall för att hålla koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...