Gå till innehåll

Allt om Firefox!


Papa Kubo

Recommended Posts

Nyligen släpptes uppföljaren till Mozillas Firebird - Firefox 1.0, en webläsare som alla borde pröva. Den har flera fina finesser som tabbad browsning, inbyggd popup-blockerare, ett smart sökfält och är både snabbare och framför allt m-y-c-k-e-t säkrare än IE. Dessutom bidrar man till att minska Microsofts dominans över mjukvarumarknaden genom att dumpa IE.

 

http://www.mozilla.org/products/firefox/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har kört den sen i vintras tror jag, eller kanske höstas...

Nåväl, den är givetvis överlägsen, och den innehåller dessutom intressanta möjligheter för skins och sk extensions som är små extraprogram som vem som helst kan programmera. Extensions kan vara sådant som förbättringar för hantering av sökningar eller bilder, till inbyggd musikspelare eller irc-klient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade precis ner skrotet för att testa, men vad är det tabbed browsing du pratar om?

 

Du öppnar tabbar genom att

 

[1] Hålla in ctrl när du klickar en länk

[2] Högerklicka en länk och välja "open link in new tab"

[3] Trycka ctrl + t

 

Dessa tabbar, eller flikar, är så att säga fönster i fönstret. Du kan ha massvis med fönster uppe, utan att det tar upp mer än ett fönster. Om du förstår.

Sen bläddrar man mellan tabbar med ctrl + tab och stänger tabbar med ctrl

+ w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tab browsing -> jag har den gamla firefox, man klickar bara på länken med scrolle grejjen så öppnas den i ny tab.

 

Det finns en massa bra extention :

testa hastigheten direkt medan man browsar.

https://update.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&id=178&vid=1107

du kan zooma bilder direkt genom att högerklicka och välja zoom

https://update.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&id=139&vid=678

ja en hel del. Klicka på tolls-> extentions och sen get more extentions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, webbläsardebatten. Det finns för- och nackdelar med dem båda. Låt mig ge mina synpunkter, för jag har levt med dem sida vid sida under lång tid:

 

Jag föredrar opera framför firefox. Opera kostar pengar men som jag ser det så spenderar jag mer tid framför webbläsaren än något annat program så det får det vara värt. Opera har bättre tabbar[1], bättre tangentbordsstöd (jajjemen, musarm på mej) och större skärmyta vid min invanda inställning då tabbar och adressrad högst upp och statusrad längst ner är synliga, inget annat.

 

Firefox har reklamstoppare, ovärdelig på sajter med mycket reklam. Det är ett plug-in som stoppar bilder från specifika servrar, lyckligtvis ligger reklambilder vanligtvis inte på sajten man besöker, utan länkas från något skumt marknadsföringsbolag. Synd för dem :)

 

Opera kan zooma webbsidor, inte bara ändra textstorlek som firefox, utan bilder, tabeller, hela sidan. Jättebra om man har låg upplösning eller om man vill läsa en sida från sängen. Fast då får det vara en smal sida. :)

 

Både opera och firefox har mouse gestures som funkar genom att man håller nere musknappen och ritar enkla figurer på skärmen istället för att klicka på knappar. Firefox mouse-gestures är vidare, vilket gör att de funkar mycket bättre med trackball.

 

Opera kraschar oftare än firefox, men när man startar om opera är man till skillnad från firefox tillbaks där man var innan kraschen. Jajjemen, alla tabbarna!

 

Opera kan ha egendefinierade sökningar från adressraden (fast jag tror firefox har ett liknande plugin). Exempelvis skriver man in g poker så googlar man efter poker, skriver man i poker så söker man efter pokerfilmer på internet movie database, skriver man gbg södra vägen så får man upp eniros stadskarta på aktuell adress. 8-)

 

[1] Eftersom det talats om tabbar tidigare här skall jag motivera varför jag tycker operas är bättre. De dyker inte upp från vänster till höger, utan grupperas till höger om den tabb du för tillfället är på. Detta betyder att om du surfar poker på en tabb, och letar efter en ny bil på en annan, och alternerar lite mellan dessa uppgifter, kommer du i firefox få tabbar med blandat innehåll, medan i opera ligger poker till vänster, bilar till höger. Och när du stänger tabbar kommer opera ihåg i vilken ordning du haft uppe tabbarna, i firefox hoppar man bara ett steg åt höger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dyker inte upp från vänster till höger, utan grupperas till höger om den tabb du för tillfället är på. Detta betyder att om du surfar poker på en tabb, och letar efter en ny bil på en annan, och alternerar lite mellan dessa uppgifter, kommer du i firefox få tabbar med blandat innehåll, medan i opera ligger poker till vänster, bilar till höger. Och när du stänger tabbar kommer opera ihåg i vilken ordning du haft uppe tabbarna, i firefox hoppar man bara ett steg åt höger!

 

Det gör firefox också, finns plugin för att ställa in det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå tabbar i Firefox, kan man tvinga upp nya fönster till tabb istället för egna fönster? Jag stör mig på att trycka på länkar som skapar fönster.

Här är tre metoder som bör fungera:

 

1, Tryck med musens scrollknapp om du har en sån

2, Håll in ctrl på tangentbordet då du öppnar länken

3, Ladda ner följande extension

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, webbläsardebatten.

Tror att trådnamnet säger att det är ingen debatt. "Allt om firefox".

Nåja, det har du förstås rätt i. Fast jag fick ändå med en del punkter om firefox.

Men endå hade jag opera 5 minuter innan jag avinstalärade den. Kändes som att browsa med photo shop. Datorn skräk när den den startades. Den kräver en hel del minne.

Jag kör en P2, 450 MHz med 256 Mb ram, och jag har inga prestandaproblem (opera tar 10,6% av minnet, firefox 9,6%). De flesta datorer klarar nog att köra en webbläsare utan att svettas ;)

 

För att återgå till ämnet, jag prenumererade för länge sen på tidningen mikrodatorn, och jag får fortfarande deras krönika i mailen varje vecka. Denna veckans handlade om hypen kring firefox. Den var riktigt rolig, här är en länk. Krönikören förutspår säkerhetsluckor i firefox och gillar inte att alla sidor inte fungerar i firefox. Jag tycker han är en idiot, och han får också en hel del kritik i kommentarerna nedanför. Men men, det är kanske bäst att köra internet explorer tills firefox överlevt de första buggarna :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har uppfattat det så beror det här med att vissa sidor inte funkar i Firefox på inkompetenta personer som istället för att skapa websidor skapar IE-sidor, men det är alltså fel?

Jo. Egentligen skall det ju fungera i alla läsare om man skriver korrekt enligt de standarder som finns. Tyvärr kräver det ju lite förarbete i form av påläsning, så vissa som skall skriva en sida med någon krånglig design eller häftig funktion, sitter hellre och provar sig fram tills det funkar. Det är en jobbig metod, och de vill inte lägga ner lika mycket arbete på att få det att funka i en ytterligare webbläsare.

 

Det finns en sida på w3cs sajt där man kan kolla att man har en korrekt sida. Tips för alla hemsidessnickare. :)

 

http://validator.w3.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...