Gå till innehåll

Tips på projektarbete


Sigge

Recommended Posts

Ja, nu är det så att det vankas projketarbete i skolan( andra året gymnasiet). Problemmet är att jag inte har en aning om vad jag ska jobba med. Så jag tänkte att ni kunde vara lite kreativa och komma med trevliga förslag till mig :)

 

Alla förslag är värda att nämnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får vara allt från himmel till jord. 3 stycken är vi i gruppen, alla lika okreativa, om inte snäppet värre, än mig. Vi ska ju också skriva om saken vi sysslar med och lämna in med, så det blir både praktiskt och teoretsiskt.

 

Teichman: Haha, ja men vi måste ha kommit på ett ämne innan den 26:e april.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt projektarbete bestod i att hålla en trollerikurs på 8 veckor. väldigt slappt och roligt, det enda som behövdes för VG var att dokumentera det hela. du kan ju göra nåt liknande, fast i nåt ämne du är duktig i. Kanske poker?

 

Naturligtvis har jag tänkt mycket på att göra nåt pokerrelaterat men har inte kommit på nåt som jag kan göra. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går NV men som sagt spelar det ingen roll. Intresse har jag inga precis utan jag brukar anpassa mig med vad som bjuds :)

Ni skulle ju kunna göra en spelteoretisk analys av några enklare pokerspel/pokersituationer. Alternativt slänga ihop något analysprogram.

 

Ett intressant förslag. Dock är min kunskap inom kodning och sånt relativt liten. Går det verkligen att lära sig om man inte har någo erfarenhet alls under dessa 100p som vi har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intressant förslag. Dock är min kunskap inom kodning och sånt relativt liten. Går det verkligen att lära sig om man inte har någo erfarenhet alls under dessa 100p som vi har?

Det finns ju massvis med färdig kod man kan lära sig av, och spelteoribiten går ju också att göra relativt enkel.

 

Jag är tämeligen säker på att det inte är något jätteproblem om ni kan lägga inlärningsbiten som en del av projektet. Då behöver ju den färdiga analysen/programmet inte vara så jättehäftigt. Dessutom är det nog något som kan vara relativt kul och lärorikt om man är intresserad av poker och nördigt lagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intressant förslag. Dock är min kunskap inom kodning och sånt relativt liten. Går det verkligen att lära sig om man inte har någo erfarenhet alls under dessa 100p som vi har?

Det finns ju massvis med färdig kod man kan lära sig av, och spelteoribiten går ju också att göra relativt enkel.

 

Jag är tämeligen säker på att det inte är något jätteproblem om ni kan lägga inlärningsbiten som en del av projektet. Då behöver ju den färdiga analysen/programmet inte vara så jättehäftigt. Dessutom är det nog något som kan vara relativt kul och lärorikt om man är intresserad av poker och nördigt lagd.

 

Hmm, ja det tåls ju helt klart att tänka på. Får höra med mina arbetskamrater :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett sen högsta betyg-arbete sedan förra året med titeln "Objektorienterad spelprogrammering över nätverk". Går till högst bjudande.

 

Ang tips på arbeten så tänk ut vad du vill ha ut av det. Vissa vill ha ett lätt MVG i 100 p och andra vill faktiskt lära sig något. Har du tid och ork så finns stora möjligheter att göra ett riktigt bra jobb och lära sig väldigt mycket under tiden.

 

Hjorts tips låter jättebra. Andra pokerrelaterade förslag kan vara att bygga en egen pokerklient eller skriva en pokerbot som spöar dina kamrater (inte tänkt att du ska slänga in den på något pokernätverk så den grindar in stålar åt dig, men varsågod om du vill pröva).

 

Mitt arbete som jag nämnde i början av inlägget gick helt enkelt ut på att jag och en vän skrev ett nätverksspel i Python som är rätt likt Soldat. Tvådimensionellt pang-pang med feta vapen och fiffiga pickups osv. Det var ett jättekul projekt som gav väldigt mycket kunskap. Faktum är att spelet är tämligen underhållande att spela också.

 

Annars finns en hel del andra spel som är kul att fördjupa sig inom. Googla lite på AI och se om du fastnar för något.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag vill oxå bygga ett bord eller något, själv håller jag på med en 5-poängs rapport för att få ut min Bachelor of Softwareengineering. 5-poäng skall motsvara 200 timmars arbete.............. nu kräktes jag lite i munnen. Överväger att hyra en sekreterare som skriver ner vad jag säger

 

Nej nu fick jag så mycket ångest att jag måste diska eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett något annorlunda tips är att kopiera mitt projekt. Jag och min vän ville studera genetik och valde helt sonika att skapa en avelspark för bananflugor.

Efter ha fött upp ett större antal generationer och några tusen individer kom vi fram till att genetikens grunder var felaktiga:)

 

Som ni kanske förstår blev det inte några labassistenter av oss två...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville först göra ett arete om judiskmakt, men det fick jag inte trots att mina judiska vänner frågade varför jag inte fick det. Så jag gjorde en tidning. En vän letade i gamla skolböcker om histori och jämförde dessa mot nya och vad som ändrats i dem. Några andra polare gjorde ett arbete om poker och dess matematik. En annan gjorde om hur musiken kan hjälpa människan ur ett psykologisktperspektiv. En annan anordnande en bigjump tävling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UF-företag är både lärorikt och skoj. http://www.ungforetagsamhet.se/

 

Ja UF-företag är ju det som ligger närmast nu. Det har vi tänkt på en hel del. Men vissa säger att man måste ha läst småföretagande A för det. Är detta sant, eller kan vem som helst som går på gymnasiet starta ett sånt företag?

Ja, vem som helst kan starta ett UF-företag. Det behövs ingen kurs i småföretagande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UF-företag är både lärorikt och skoj. http://www.ungforetagsamhet.se/

 

Ja UF-företag är ju det som ligger närmast nu. Det har vi tänkt på en hel del. Men vissa säger att man måste ha läst småföretagande A för det. Är detta sant, eller kan vem som helst som går på gymnasiet starta ett sånt företag?

Ja, vem som helst kan starta ett UF-företag. Det behövs ingen kurs i småföretagande.

 

Aha! Då blir det nog nåt sånt då. Då blir det en följdfråga: vad ska man ha för marknadsidé? Vad är det/kommer bli efterfrågan på på marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...