Gå till innehåll

BOK: "Harrington on Hold'em" av Harrington

Recommended Posts

Postad
Mycket bra TURNERINGSBOK. Men i sann 2+2-anda så är cashgameavsnittet 13 rader långt, och sammanfattas med: "Optimal money strategy is to simply lay back and wait to score on your occational big hands." (sid 37).

Optimal strategi my ass!

Det är ENDAST en turneringsbok

• Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• 1 year later...
Postad

Hej! någon som har lust att hjälpa mig med att förklara ett exempel i boken? Sid.131.

Det står att det finns 24900 i potten och det kostar 15800 att syna och så står det att man får pottodds ca:3 mot 2. ??? och så står det att man bara måste vinna 40% av gångerna för att gå jämt upp. hur räknar man ut det? hoppas någon förstår vad jag menar:) vh

Postad
Hej! någon som har lust att hjälpa mig med att förklara ett exempel i boken? Sid.131.

Det står att det finns 24900 i potten och det kostar 15800 att syna och så står det att man får pottodds ca:3 mot 2. ??? och så står det att man bara måste vinna 40% av gångerna för att gå jämt upp. hur räknar man ut det? hoppas någon förstår vad jag menar:) vh

24900 / 15800 är ungefär 3/2

15800 / (24900 + 15800) är ungefär 0,4 eller 40%

Postad

Såhär: 25000/16000 ~= 3/2

16000/(16000+25000) ~= 0.40 dvs 40%.

Edit: Äsch, jag hann ju inte ens först. :-)

Postad
Såhär: 25000/16000 ~= 3/2

16000/(16000+25000) ~= 0.40 dvs 40%.

Edit: Äsch, jag hann ju inte ens först. :-)

heh du kan få förklara en annan sak för mig;)... på sid 135... de där 3 punkterna... han har ett högt par 50% av gångerna... han har triss 40% av gångerna... han bluffar 10% av gångerna... Hur får man fram att vinstchansen e 60%? jag bara måste fråga för ja hatar när jag inte fattar...

Postad
heh du kan få förklara en annan sak för mig;)... på sid 135... de där 3 punkterna... han har ett högt par 50% av gångerna... han har triss 40% av gångerna... han bluffar 10% av gångerna... Hur får man fram att vinstchansen e 60%? jag bara måste fråga för ja hatar när jag inte fattar...

Man behöver veta hur stor vinstchans man har mot de olika händerna också. Men i korthet så multiplicerar du ihop sannolikheterna.

Jag vet inte hur handen ifråga ser ut, men om vi låtsas att vi har tvåpar, och att vi har

70% chans att vinna mot höga par

20% chans att vinna mot triss

80% chans att vinna mot bluff

använder vi procenten ovan så får man att

0.7*0.5 + 0.2*0.4 + 0.8*0.10 = 0.51, dvs 51% chans att vinna. Byt ut 70/20/80 mot de sannolikheter du har i handen så ska du få samma svar som i boken.

Postad
Man behöver veta hur stor vinstchans man har mot de olika händerna också. Men i korthet så multiplicerar du ihop sannolikheterna.

Jag vet inte hur handen ifråga ser ut, men om vi låtsas att vi har tvåpar, och att vi har

70% chans att vinna mot höga par

20% chans att vinna mot triss

80% chans att vinna mot bluff

använder vi procenten ovan så får man att

0.7*0.5 + 0.2*0.4 + 0.8*0.10 = 0.51, dvs 51% chans att vinna. Byt ut 70/20/80 mot de sannolikheter du har i handen så ska du få samma svar som i boken.

Tack så mkt! Nu fattar jag! Äntligen...:)...