MacDaddy Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Jag har QQs om jag raisat 4bb Preflop. Får en syn o floppen kommer med 1 överkort men inga drag i övrigt. Hur spelar ni då? -Jag bettar ut minst 80% av potten för att "försäkra" mig om att jag ä slagen om han raisar lr callar. På turnen check/foldar jag om han bettar mkt. Citera
aglo Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Beror på vilken position man har, hur fi har spelat tidigare, hur man själv har spelat tidigare, vilka händer man har visat upp, hur stor stack fi har osv. Vissa lägger sig när de har synat en höjning pre och står mot en bet på en missad flop, vissa måste man checkraisa på flop och sedan betta in i fi på turn igen för att han ska lägga den missade ess-kungen... -Jag bettar ut minst 80% av potten för att "försäkra" mig om att jag ä slagen om han raisar lr callar. På turnen check/foldar jag om han bettar mkt. Gör du det när du har höjt pre men är tom på flop också? Har du visat att du lätt lägger dig mot minihöjningar på floppen när du har missat tidigare? Sådana saker måste du ha i åtanke innan du fattar ett beslut. Citera
Supertequila Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Det fanns en liknande diskussion i en annan tråd tidigare och det fanns olika åsikter på hur handen ska spelas. Om vi utgår från att du sitter i position så menade en del att man ska betta på floppen, dels för att man kanske har den bästa handen, och vill höja värdet på floppen, alternativt ta hem potten direkt, dels för att man kanske inte har den bästa handen, men vill att svagare händer såsom Ax ska vika sig. Dessutom så bör man visa fortsatt styrka när man höjt preflopp. En annan åsikt var att man skulle checka på floppen. Tanken var att QQ är en färdig hand med få möjligheter att bli utdragen på en bräda som inte innehåller steg- lr flushdrag, och därför hade en viss showdownvärde. Om man skulle betta på flopp så skulle enbart starkare händer syna, och man skulle förlora sin insats. Svagare händer skulle vika sig och man skulle inte få mervärde utav dessa. Dessutom var det inte säkert att Ax-händer skulle vika sig pga en bet på floppen. Genom att checka på floppen och syna hela vägen ner till river, om det inte blev för dyrt, så skulle man få mervärde av marginella händer som man ledde mot (JJ, KQ, osv), Om man hade en sämre hand så skullle kostnaden för att syna ner mot river motsvara vad det hade kostat att raisa på flopp alt reraisa på turn osv. Således skulle det vara en billigare lösning som gav mer pengar i längden. Jag tycker att det ska finnas utrymme för båda typen av spel i din spelarsenal. Beroende på motstånd, samt för att visa variation, ska du tillämpa båda tankesätten i ditt spel. Citera
Recommended Posts