Gå till innehåll

FL5CD - 2par före bytet. Rätt spelat?


Recommended Posts

Jag sitter i small blind. Får QQJJX

 

Fi spelar stabilt och vinnande. Har inte sett han förlora större summor.

 

Själv är det min första "bluff" på detta bord, vilket borde ha betydelse. Jag har stått nöjd tidigare med både en färg och en stege.

 

det är ett CG limitbord.

 

Jag höjer före bytet. BB synar. Även en kille till (som för övrigt är riktigt usel) synar.

 

Här väljer jag att stå nöjd. Fi (BigBlind) byter tre kort.

Den andra snubben byter 4 kort.

 

Jag pratar först och betar. Fi synar.

Sen så höjer den tredje snubben.

Han spelar verkligen dåligt, och byter man 4 kort så kan jag ju inte anta att han har en bra hand.

För övrigt tycker jag att det var bra att han raisade.

 

Jag raisar igen, för att få bort Fi.

 

Fi synar och så även han den sista snubben.

 

Fi visar AA22x

snubben har inget

och jag förlorar med mitt tvåpar.

 

Jag har inte spelat mörkpoker så länge. Jag undrar om detta är korrekt spelat av mig? och tycker ni att Fi borde foldat?

 

Tacksam för alla tips!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker synen efter köpet är väldigt tveksam. Om din BB är solid så synar han ju inte med lillparet innan köpet och synar inte heller med oförbättrat AA/KK efter köpet mot dig om du verkar solid. Visst kan han ha gjort det, men hans troligaste hand är ju just ett högt tvåpar eller triss.

 

Så när du synar måste du slå bb när han tror att han kan slå dig, och även 4-kortsbytaren, som faktiskt kan hitta en hand. Det är en rätt låg kombinerad sannolikhet. Större delen av risken att du är slagen kommer dock från bb, och här kan det vara läge att trixa lite, hans troligaste hand är som sagt ett högt tvåpar och sådana brukar få kalla fötter mot trebet efter köpet. Alltså har du här ett läge att hamra ut bb och få hamna HU mot galningen och honom har du om inte annat säkert pottodds mot.

 

Just det ja, posta inte resultatet i HH:n. Det färgar diskussionen för mycket. Posta om och posta rätt.

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=12483

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker allt beror på read här och insats(!). På 5-manna bord på låg nivå finns det knappt någon anledning att bluffa, folk synar ner med mycket och bettar ännu mer. Är draw-% runt 40 eller över är det lika bra att spela ABC och öppna upp fler bord.

 

Spelet i sig är inte helt upp åt väggarna men jag har en känsla av att insatserna är för låga och BB inte har tillräcklig respekt för dina höjningar. Annars hade han inte synat din 3-bet post. Personligen gillar jag bättre att dra 1 till tvåpar och triss än att pata tvåpar och dra två till triss och par.

 

Lite allmänna tips:

Är du först in, om ej SB mot passiv BB, öppna alltid med en höjning. >=QQ är (nästan) alltid värt en höjning oavsett postion. >=88 tycker jag är lagom från SB.

Spela inte draws utanför blindsen mot callingstations. Ska mkt till för att det ska gå runt.

Var försiktig med att höja två låga par(ex 8855) i SB,BB om det är många (2/3) "solida" limpers i potten redan. Två låga är ingen grym hand efter draw och har tveskamt värde om mer än 2 till drar.

Försök få spelare som är aggresiva postdraw till vänster om dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så tycker jag inte alls att det är någon bra idé att stå nöjd. Dels för att du missar lite utdragningsvärde och dels för att du sätter motståndarna i "han har stål eller bluffar"-läge vilket om de är synbenägna innebär att de kommer hitta någon anledning att sätta dig på bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...