Gå till innehåll

BOK: "The Mathematics of Poker" av W. Chen, J. Ank


Staahla

Recommended Posts

Håll ut broder, det är ett projekt på g. Ville bara trycka Ola i ögat lite .-)

 

Jag kan på rak arm tro att

 

ector (om han inte lagt all poker på hyllan)

Hjort (Vi behöver en vars iq överstiger 160)

Heltok (för han tjänar massa pengar på mina studiegrupper 8-) )

Gdaily för han är nyfiken :lol:

 

plus du och jag är på från start. Eftersom iden innebär lite nytänkande kan jag inte posta all info i tråden.

 

/Robban

Har ni kommit igång ännu? Vore intressant att höra Ectors tankar om jämvikter i no limit non-static non-uniform multistreet holdem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har nu fått hem boken och matten där är lite svårare än vad jag är van med (matematik B och har påbörjat matematik c men sket i det för jag behövde plugga lite för att klara det). Är det någon bra idé att försöka lära sig matematiken som innehåller i boken med tanke på vad jag har läst hittils?

 

Jag är riktigt sugen på att lära mig innehållet i boken men det känns som att jag först måste lära mig lite matematik innan jag kan påbörja boken. Vad för matematik borde jag studera för att förstå innehållet i boken? Jag har läst någonstans om att statistik är det främsta man måste kunna för att förstå boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått hem boken och matten där är lite svårare än vad jag är van med (matematik B och har påbörjat matematik c men sket i det för jag behövde plugga lite för att klara det). Är det någon bra idé att försöka lära sig matematiken som innehåller i boken med tanke på vad jag har läst hittils?

 

Jag är riktigt sugen på att lära mig innehållet i boken men det känns som att jag först måste lära mig lite matematik innan jag kan påbörja boken. Vad för matematik borde jag studera för att förstå innehållet i boken? Jag har läst någonstans om att statistik är det främsta man måste kunna för att förstå boken.

 

Du kan i princip skippa matten, utan helt enkelt acceptera att deras bevis stämmer. Försök ta till dig principerna de försöker lära ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i princip skippa matten, utan helt enkelt acceptera att deras bevis stämmer. Försök ta till dig principerna de försöker lära ut.

 

Är det någon större fördel att förstå matematiken i boken? Använder de bara matematiken till att bevisa att deras principer stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är huvudsakligen bevis... jag tycker jag kom runt boken utan att gräva in mig i matematiken.

 

Du måste förstås ha grepp om ekvitet o sånt.

 

Okej, ja har har grepp om de termerna och vad de betyder. Men om jag väljer att försöka förstå matematiken i boken är det statistik som jag borde lära mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ännu en gång är jag sugen på att förstå matten i boken. Jag har bara studerat Matematik A och B i gymnasiet (och påbörjat lite av Matematik C) och detta var för några år sen, så även det lilla jag kunde är inte på topp. Men är nu villig att börja om från början och studera matematik på riktigt för att kunna förstå de flesta beräkningarna i boken (och för att känna mig lite smartare).

 

Vilka matematik-kurser ska jag fokusera på för att förstå de flesta beräkningar i boken? Är det Matematik E och grundläggande statistik?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matte D, analys i en variabel, calculus, statistik i den ordningen

 

Tack, uppskattas!

 

Blir först att läsa matte C för att kunna förstå D och sedan fortsätta i den ordningen. Är statistik den minst viktigaste av dessa eller är det bara att den är svårast och de andra behövs först?

 

...samt en god portion tålamod och fokusering(min personliga åsikt)

 

Jag håller helt klart med dig efter att ha bläddrat igenom boken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror förövrigt ni överskattar behovet av förkunskaper. MoP förklarar utförligt i princip allt från grunden, låt vara i en stundtals formaliserad matematisk tappning. Att slå någon som vill läsa MoP i huvudet med envariabel + matstat + (vad nu heltok menar med calculus, jag har flera tolkningar) känns lite overkill och framförallt opedagogiskt. Man ska ingjuta hopp, inte fruktan.

 

Läs in gymnasietmatten t.ex. genom att traggla igenom en intromattekurs (kursmaterial, frågor och facit finns online). I normal studietakt genomförs en sådan kurs på ca 2-3 veckor. Om det är något fel på dig kan du istället testa mattekursen för tekniskt basår som sker i betydligt makligare tempo (mer förklaringar, långsam uppbyggnad, mer volymnötning osv).

 

Sen är det bara att tuta och köra. Du bör visserligen införskaffa åtminstone en bok om matstat som referens och utförligare förklaringar om grunden i MoP inte är tillräcklig och /eller för kortfattad.

 

Jag skulle också varmt rekommendera pf-kursen Ekvitet - från teori till praktik 10p med kurstart den 18 januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror förövrigt ni överskattar behovet av förkunskaper. MoP förklarar utförligt i princip allt från grunden, låt vara i en stundtals formaliserad matematisk tappning. Att slå någon som vill läsa MoP i huvudet med envariabel + matstat + (vad nu heltok menar med calculus, jag har flera tolkningar) känns lite overkill och framförallt opedagogiskt. Man ska ingjuta hopp, inte fruktan.

 

Håller med.

 

Skulle det vara något som läsaren inte fattar så kan han troligtvis bara googla sig till en förståelse av begreppen dessutom.

 

Matten är väldigt basic i MoP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror förövrigt ni överskattar behovet av förkunskaper. MoP förklarar utförligt i princip allt från grunden, låt vara i en stundtals formaliserad matematisk tappning. Att slå någon som vill läsa MoP i huvudet med envariabel + matstat + (vad nu heltok menar med calculus, jag har flera tolkningar) känns lite overkill och framförallt opedagogiskt. Man ska ingjuta hopp, inte fruktan.

 

Läs in gymnasietmatten t.ex. genom att traggla igenom en intromattekurs (kursmaterial, frågor och facit finns online). I normal studietakt genomförs en sådan kurs på ca 2-3 veckor. Om det är något fel på dig kan du istället testa mattekursen för tekniskt basår som sker i betydligt makligare tempo (mer förklaringar, långsam uppbyggnad, mer volymnötning osv).

 

Sen är det bara att tuta och köra. Du bör visserligen införskaffa åtminstone en bok om matstat som referens och utförligare förklaringar om grunden i MoP inte är tillräcklig och /eller för kortfattad.

 

Jag skulle också varmt rekommendera pf-kursen Ekvitet - från teori till praktik 10p med kurstart den 18 januari.

 

Tack för ett utförligt svar!

 

Har faktiskt börjat kolla igenom MoP lite smått och förstår allra början i alla fall de förklarar hur man räknar ut enkla sannolikheter.

 

Har du några tips på vilka (och kanske var) kursmaterial som man kan hitta på internet till introduktion av matematiken? Skulle uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några tips på vilka (och kanske var) kursmaterial som man kan hitta på internet till introduktion av matematiken? Skulle uppskattas!

 

http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte1/img_auth.php/d/d2/Forberedandematte1.pdf

 

http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte2/img_auth.php/1/1d/Forberedandematte2.pdf

 

Tycker också att du kan testa google Sannolikhetslära så får du fram lite pdf:er som bör intressera dig om det är något du tycker verkar lite luddigt i kapitel ett :) T.ex. denna

 

w3.msi.vxu.se/~hso/stat_oversikt.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte1/img_auth.php/d/d2/Forberedandematte1.pdf

 

http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte2/img_auth.php/1/1d/Forberedandematte2.pdf

 

Tycker också att du kan testa google Sannolikhetslära så får du fram lite pdf:er som bör intressera dig om det är något du tycker verkar lite luddigt i kapitel ett :) T.ex. denna

 

w3.msi.vxu.se/~hso/stat_oversikt.pdf

 

Tack som fan!

 

Har redan anmält mig till Förberedande Matematik 1 och ska börja med detsamma. Nu har jag verkligen hopp om att jag kommer läsa ut boken någon gång, tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...