GÄ till innehÄll

Recommended Posts

Postad

Bakgrund:

Jag hade just dubblat upp min lilla stack och hittar 99 pÄ BB.

Knappen gör en raise pÄ 3 bb och jag vill gÀrna spela min hand, alternativt ta ner potten direkt, skulle

han spela hela stacken klÀttrat jag till en Ättonde plats.

20 priser, 65 spelare kvar. Största stack ca 15K

NÀsta nivÄ 150/300

Blinds 100/200

Knappen (4005)

BB [9h9s] (5345)

Knappen bet 600

BB raise 2400

Knappen went all-in 3405

BB blixtsynar

FrÄga: Syn eller raise pre-flopp? (om raise, Àr beloppet i överkant?)

Sett till hur floppen placerade sig (7h 6s Tc) hade jag hellre synat och dÀrefter gÄtt all in.

(Knappen visar AKo och klonkar pÄ rivern)

Postad

ja hade inte re-raisat hÀr, bara synat raisen..ja kanske Àr lite för passiv men ja spelar sÄ...tycker det Àr att överspela den handen!

i detta fallet sÄ va du favorit, Àven vid all-in! för tidigt i turneringen för att spela sÄ......hade du dÀremot redan varit ITM sÄ sjÀlvklart in me steken!

Postad

Satt i en liveturnering, förstapris 10 lax.

4 Spelare kvar. Jag o en annan chipleaders med ganska lika mycket i chips. De andra 2 shortstack med halva vÄr stack, men ÀndÄ bra stackar.

Shortstacken hade runt 8-9 ggr BB och vi runt 20.

Sitter i BB som du, fÄr 88. Shortstacken pÄ knappen höjer, SB foldar och jag stÄr inför valet att sÀtta in honom lr bara syna.

Jag tÀnkte dÄ att om jag gÄr all in sÄ mÄste han nÀstan syna pga potodds. Men om jag avvaktar floppen och sen kör in allt sÄ kan han faktiskt lÀgga sig. Du vill alltsÄ ge Fi möjligheten att folda, vilket han inte hade kunnat göra i första lÀget vid all in fr mig.

Floppen kom 3 kort under Ätta. Jag agerade först o stÀllde in. Han foldar AJs i klöver men ville ha en rabbit chase. Det visade sig att han hade fÄtt runner runner fÀrg om han synat all in preflop.

2 hÀnder senare var han ute och jag slutade som vinnare.

• 2 weeks later...
Postad

Personligen tycker jag du gör helt rÀtt som re-raisar. Detta förutsÀtter dock att ingen har limpat in före knappen, dÄ blir det en annan femma.

Att höja som först in pÄ knappen krÀver sannerligen ingen monsterhand, du har all anledning i vÀrlden att tro att din hand Àr bÀst för tillfÀllet.

Problemet med just denna handen Àr att du Àr ur position, varför du inte har nÄgot emot att ta hem potten direkt. En stor re-raise pre tycker jag Àr rÀtt medicin i det hÀr fallet. Med tanke pÄ att era stackar inte Àr superdjupa rÀcker det att slÄ till 2400 som du hÀr gjorde. Du ger din motspelare odds pÄ ca 1,7-1 innan flopp, och sitter han pÄ tvÄ överkort vilket fÄr anses som hans troligaste hand Àr han 2-1 pÄ att trÀffa floppen. Personligen hade jag dock kanske gjort en Ànnu större re-raise för att skÀra ner Àn mer pÄ hans odds, sÄvÀl uttryckta som implicita.

Men det Àr ju bara vad jag tycker:)

Postad

SvÄrt att svara pÄ. Jag gillar att hugga tillbaka med hÀnder Ànnu svagare om spelaren pÄ knappen visat sig vara benÀgen att stjÀla tidigare i turnering. Har han tex tidigare foldat pÄ knappen ensam med blindsen nÄgra ggr sÄ hade jag definitivt bara synat hans höjning.