Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5-manna SnG, Prissrtukturen är 70/30.

Satt UTG/CO med 4 spelare kvar, blinds 50/100, tittade ned på A5o.

Ungefärliga stackdjup:

Jag 1000

Btn 175

SB 3225

BB 3100

Btn är mkt passiv och har ingen som helst koll på shortstack-spel. Han satt i några tidigare händer o synade o bettade 100-200 marker när hans stack var runt 600 mot SB som hade honom täckt flera gånger om. Han försöker inte steala o han foldar mot steal attempts utom med de "bra" händerna.

SB har lite bättre koll på läget, men spelar även han ganska passivt. Foldar ganska friskt mot steal attempts, men något lösare standards. Stealar inte själv så mkt, utan limpar ofta först in.

BB har jag inte fått tillfälle att testa så mkt, har ingen direkt uppfattning om honom när det gäller steal attempts, dessutom har de andra två lämnat hans blinds ifred för det mesta. Tror dock att han är något svag även han, bara en allmän känsla. Spelar passivt i vart fall.

Jag trycker in degen och hoppas på fold. Såhär i efterhand kom jag o tänka på att det kanske inte var det bästa att göra, med tanke på att Btn var på väg ut ur turneringen, och vi snart skulle sitta på bubblan. Å andra sidan så har jag inget vidare utgångsläge när vi väl kommer till bubblan, då jag kommer att vara short stack och de andra två knappast kommer att ta initiativ till att slå ut varandra.

Så vad ska jag göra? Vänta ut Btn och sedan ta det därifrån eller försöka bättra på min stack för att kunna ta saken i egna händer på bubblan?

Postad

Det där ser ut som en rätt solklar fold i min värld; du får ju knappast syn av sämre händer från storstackarna. Button kan ju såklart syna med en sämre hand (men då gör du honom bara en tjänst i vilket fall).

Postad

Ju högre krav de har för syn desto bättre för mig väl? Det jag vill är inte att dubbla, utan att sno blinds. Om jag lyckas sno blinden så ökar jag mitt EV($) med 10%.

Eller vill jag ha syn av en dålig hand o dubbla där? En dubbling ökar min EV($) med ca 80%.

Vad jag funderar på är vad som är bäst att göra. Vänta till bubblan eller köra på nu. Vänta tar mig närmare pengarna, men frågan är om det gör så mkt nytta då jag kommer att få svårt att vänta ut övriga. Kan troligtvis steala mig in ITM dock.

Eller ska jag bygga stack redan nu o riskera åka ut före Btn? Vanligtvis är väl inte det så smart, men tänker mig att i detta fall käns det som ett gränsfall.

Postad

Det är väl skitsamma om du åker nu eller som trea. Jag tror att all-in är det bästa spelet här (alternativet är fold, några andra alternativ finns inte).

Möjligtvis ska du lägga dig om du har stulit flera gånger nyligen, men det verkar ju inte troligt här.

Postad

Problemet med att trycka med dessa svaga ess genom 3 (+) spelare är att vi alldeles för ofta blir dominerade vid en syn. Även om vi blir synade av ett sämre ess så är splitchansen väldigt stor och din 5:a ligger ungefär på gränsen på vilka par som synar ned dig.

Värdet med ditt ess är snarare att det minskar chansen att någon annan sitter på ett ess, således ger det dig en liten boost i FE (ett par % eller så).

Postad

Ganska enkel fold eftersom det är ganska dummt att försöka sno blinds när någon nästan är all-in och kommer syna med de flesta halvbra händerna.

Gjorde ett litet test i poker stove med en trolig syn hd för lillstacken:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 43.1129 % 36.54% 06.58% { A5o }

Hand 2: 56.8871 % 50.31% 06.58% { 22+, A2s+, KTs+, QTs+, JTs, A2o+, KTo+, QTo+, JTo }

A5o har endast dryga 43% pot equity mot de händer som lillstacken kan tänkas syna med. Värt att notera är att lillstacken kommer att bli tilldelad en hand värd att syna med ca 28% av gångerna som du ställer!

Lägg där till risken för att någon av de stora stackarna ska hitta en hand som dominerar dig.

Postad
A5o har endast dryga 43% pot equity mot de händer som lillstacken kan tänkas syna med. Värt att notera är att lillstacken kommer att bli tilldelad en hand värd att syna med ca 28% av gångerna som du ställer!

Om vi ser till spelet mot shortstacken isolerat: om han lägger sig 72% av gångerna är det korrekt att höja med 100% av alla händer, för att inte tala om en så bra hand som A5. Dvs om det vore blind-vs-blind kan du aldrig lägga dig här.

Nu är det ju lite annorlunda i den aktuella handen, men fortfarande tror jag på all-in.