Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I NL turnering med liten stack så går man all-in.

Annars så synar man och hoppas på triss på floppen, missar man den slänger man korten 9 ggr av 10 dvs alla de gånger man tror att Fi floppat bättre än en själv.

Postad

Du höjer bara då du hoppas kunna stjäla blinds. Annars finns ingen mening med att höja. Oddsen för att träff triss är inte stora, och även med endast en synare kommer du bara förlora pengar då det alltid finns risk för träff på de tre överkort som kommer på floppen.

Shortstack i turn, ställ in, annars syn eller fold...

Postad
Du höjer bara då du hoppas kunna stjäla blinds. Annars finns ingen mening med att höja. Oddsen för att träff triss är inte stora, och även med endast en synare kommer du bara förlora pengar då det alltid finns risk för träff på de tre överkort som kommer på floppen.

Nejnejnej. Alla händer du vill spela i sen position bör höjas (EDIT: om du är först in alltså), även låga pp. Det handlar inte om att sno blindsen utan om att skapa image och att vara jobbig. Aggression is the shit. Kolla t.ex. Dagens fråga på http://www.poker.se.

Postad

Losar du alla händer där du har position och har missat floppen?

Postad

Pratar vi SC som i dagens fråga är jag helt på, hyfsat stor chans att man kan träffa nått eller få drag på de som synar och du har en hand som ingen sätter dig på. Samt att den är lätt att slänga vid miss.

Dock är det helt annat med 22, säg att du sitter på knappen, höjer till 4 gg BB, både SB o BB synar dig. Floppen kommer JK8, vad gör du?

Raise kommer från en av spelarna, vad gör du?

Postad
Pratar vi SC som i dagens fråga är jag helt på, hyfsat stor chans att man kan träffa nått eller få drag på de som synar och du har en hand som ingen sätter dig på. Samt att den är lätt att slänga vid miss.

Dock är det helt annat med 22, säg att du sitter på knappen, höjer till 4 gg BB, både SB o BB synar dig. Floppen kommer JK8, vad gör du?

det beror liksom på

Postad

Haha, nej, men detta är en hand där det är förlora mycket, eller vinn lite. Har ingen träffat vinner du dina blinds + bettet prflop, har nån träffat kan det bli ruskigt dyrt om du inte är snabb att värdera den andres hand.

Skulle vilja ställe en motfråga myssion, om du ser till ex ovan, skulle du re-raisat då efter flop?

I detta läge känns det nästan bättre att sitta ur position för att vara förste betare ut efter flop.

Postad

det beror liksom på

Jo, som alltid i poker beror allt på. Men skulle trots allt ha väldigt svårt att se dig syna eller raisa om du inte hade en fantastisk read eller var commited.

Postad

Ser inte den stora skillnaden. Ett lågt pp är en draghand som du i det här fallet vill bygga pott med i position. Du träffar en gång på 8.5, knappast sådär vansinnigt mycket mer sällan än att du får en bra flopp med en SC. Du har genom att höja tagit kommandot i potten och kan köpa den vid floppmiss om båda checkar, precis som med en SC. Låga pp är också lätta att slänga vid miss, det är bara att trycka på fold. ;)

Om båda checkar betar jag pott eller nästan pott. Vid mothugg, släng.

Menar du att han betar? Jag slänger. Vad är den stora skillnaden mot 87s? Vad hade du gjort med 87s i den här situationen?

Postad

Haha, nej, men detta är en hand där det är förlora mycket, eller vinn lite. Har ingen träffat vinner du dina blinds + bettet prflop, har nån träffat kan det bli ruskigt dyrt om du inte är snabb att värdera den andres hand.

Skulle vilja ställe en motfråga myssion, om du ser till ex ovan, skulle du re-raisat då efter flop?

I detta läge känns det nästan bättre att sitta ur position för att vara förste betare ut efter flop.

Jag ser inte allt hur det ska kunna bli dyrt med ett underpar till brädet.

För övrigt måste du skilja på raise och reraise, annars blir det en väldigt rörig diskussion...

Postad

1. Är chansen stor att man blir reräjsad pf så är det bättre att limpa in, annars tappar man de implicita oddsen för träff.

2a. Syn, miss och fi betar in i mig, så är det oftast fold, så länge jag inte har en bra read. Har man det kan man antingen reräjsa direkt eller stjäla på turn när han checkar.

2b. Syn, miss och fi checkar, så är det oftast bara att CB:a som vanligt. Här får man dock vara försiktigt, för fi synar gärna oftare än vanligt här (se nedan).

2c. Syn och träff, nästan alltid bra betalt, de flesta fiskar tolkar pfraise som ren och skär stöld och synar ner hela vägen med det mesta. Så att det är vinn lite/förlora mycket håller jag inte alls med om.

Sen handlar det (som vanligt) om din spelstil som helhet, även om det skulle vara marginell +EV att göra så här så etablerar du en aggressiv spelstil och får bättre betalt på dina starka händer.

Postad

Klart att man ska höja med alla PP i sen position om alla foldat. Man har med största sannolikhet den bästa handen, och vill inte att de ska dra ut en. Dessutom kan man få ruskigt bra betalt om man träffar.

Om spelarna i blindsen är erfarna Lag spelare, då tycker jag att låga PP är för lite ammunition om man missar floppen. Den här typen av spelare foldar sällan en höjning från sen position i blindsen, frågan är då om det verkligen lönar sig att höja mot sådana spelare.

Tycker ändå man ska höja, just eftersom man förmodligen har bästa handen. Men det är jobbigt att spela under par mot aggressiva spelare:

Postad

Jaja, allt detta får stå för er, jag har en klar linje som säger att spela dessa varsamt. Är ju ännu mer dolt om man träffar då men verkat svag, då räcker det i princip med att nån träffa toppar för att få bra betalt.

Men myssion, tycker du pratar emot dig själv lite, på samma scenario säger du att FI gärna synare ner hela vägen när du får träff, samtidigt säger du att han lätt foldar om det betar när du inte fått träff.

Vet inte var du spelar men både jag o mina motståndare jag möter spelar listigare än så. Har någon raisat PF och sitter i pos på mig så checkar jag nära alla händer om det inte är ett tydligt drag på bord. Till nästan alla händer bettar knappen då, och en re-raise från mig är ett faktum då jag träffat. Annars fold, vad leder detta till om du möter fler än en spelare? Jo, de åtta av 9 ggr du inte träffar triss måste du lägga dig och har kastat onödigt mycket pengar i potten, ställer du om vinner du iofs en del, men kräver ju hyfsat med is i mage för att re-re-raisa med underpar.

Faktum är att de flesta pokerteori-böcker förespråkar konservativt spel innan man träffar triss, man bör folda alt limpa. Detta gäller både i tuneringspel o cashgame. Förutsatt att du inte är shortstack eller commited.

Postad

Är det hyfsat låga nivåer på NL och 10 spelare..

Jag höjer typ 1-2 BB ifrån sen position och hoppas att de efter synar så att mina odds blir goda. Sedan är det väl regeln: "No set, no bet".. och hoppas att någon tror jag försöker köpa potten med två höga kort och därför sätter sig emot med t.ex. ett par.

Men på högre nivåer/färre motspelare kan jag tänka mig att låga pocketpar kan spelas annorlunda.

Postad

sulla: Jag håller med om att man bör spela dem konservativt (t.ex. håller jag inte med jonklar, jag föredrar limp i sen position om någon/några limpat innan). Låga pp är bland de få händer jag open-limpar i tidig position (UTG och UTG+1) på ett shorthanded-bord (om inte bordet är weak-tight deluxe och jag är på slaskhumör). Dock höjer jag alltid i CO och på knappen först in, vilket jag tror är vinnande (så länge inte blindarna är super-laggiga). Aggression is the shit short-handed. (För övrigt tror jag det är ganska marginellt EV-mässigt, det är mer en fråga om metaspel, du vill bygga image av att höja många händer för att få betalt när du väl har stålet.)

Postad

Jaja, aggression is the shit, vi fattar...haha

Och det står jag med för, man kan raisa 6 4 suited och 10 8 suited och händer som det bara för att testa, men att kontinuerligt betta på sina låga PP leder bara till problem. Jag menar även vid träff finns det inget som garanterar avbetalning. Du ska i princip få betalt för den 8 av 9 ggr som ditt par inte träffade...

Du sitter nämligen nästan alltid i en svår sits efter flop du du inte har en aning var du står och alla förväntar sig ett bet från dig, checkar du så bluffbetar dom. Betar du får du antagligen bara syn av bättre händer. Bättre att dölja sin hand och lägga lite pengar tills du vet att den är bra.

Om nån/några synar ditt bet på floppen, vågar du då göra ett pottbet på turn för att skrämma bort dem med 4 överkort på bordet eller ger du upp handen?

Postad

Sulla: Jag säger inte att han lätt foldar, jag säger ju att man får vara mer försiktig.

Det hela hänger ju på situation också. Jag höjer inte alltid, utan limpar ibland också.

Pokerbörcker i all ära, men de är till för nybörjaren, och då vill man inte lära ut moves som gör att man hamnar i trubbel bara för att man inte riktigt vet vad man pysslar med. Dessutom skulle man bli rättså förutsägbar rättså fort om man bara lirade som det står i böckerna. För övrigt så "rekommenderar" ju Dolly att raise först in från tidig position med händer som 85s, så du kan ju inte bara säga "så står det inte i böckerna"...

Det är absolut inte fel att bara limpa naturligtvis, det är inte det jag menar. Men som jag sa innan så får man sätta in det i helheten. Jag har en rättså aggressiv spelstil överlag, och då kan det vara stort +EV som helhet att göra marginella moves ibland, då detta spiller över på andra situationer när man har riktigt starka händer. Är man tight överlag så kan man å andra sidan ta fördel av detta i sen position så länge man inte överdriver (då är man inte så jäkla tight längre helt plötsligt). Allra minst bör man limpa med andra händer också från sen position för att inte bli för lättläst.

Postad

Finns ju två modeller av taktik, antingen kör man då som du och visar upp 20 tals olika preflophänder för att ingen ska kunna sätta dig på en hand för att du senare ska få betalt, detta kan ju också vara skadligt då du ofta får syn. Liten respekt för dina bet.

Alternativt spelar du bara topp-starthänder såsom "de 10 starka". Och visar upp detta den första timmen, för att senare kunna utveckla dina bluffar och variera dit spel mer.

Postad
sulla: Jag håller med om att man bör spela dem konservativt (t.ex. håller jag inte med jonklar, jag föredrar limp i sen position om någon/några limpat innan). Låga pp är bland de få händer jag open-limpar i tidig position (UTG och UTG+1) på ett shorthanded-bord (om inte bordet är weak-tight deluxe och jag är på slaskhumör). Dock höjer jag alltid i CO och på knappen först in, vilket jag tror är vinnande (så länge inte blindarna är super-laggiga). Aggression is the shit short-handed. (För övrigt tror jag det är ganska marginellt EV-mässigt, det är mer en fråga om metaspel, du vill bygga image av att höja många händer för att få betalt när du väl har stålet.)

Jag skrev fel ovan, menade naturligtvis att alla foldat innan. Om alla limpat, limpar jag självklart.

Om jag höjt och bara bb eller både sb och bb synade:

Floppen ser farlig ut, dvs innehåller klädda kort eller är färgad med stegdrag möjligheter. Om båda checkar prövar jag en probebet med 40% chans, annars checkfold.

Floppen ser ofarlig ut, om båda checkar så betar alltid.

Om någon höjer på floppen slänger jag nästan alltid.

Man bör visa ibland att man har förmåga att beta marginella händer. Spelar man bara stål, går man miste om en hel del pengar.

Postad

Ok myssion, jag hävdar trots allt att 85s som du tog upp är en vansinnigt mycket bättre och lättare hand att spela, dessutom betalar den oftast bättre än vad 44 gör.

Anledningen till att jag inte höjer nån av dem är att med 85s vill jag ha med ett gäng, vill ju inte sitta HU med den handen.

Samma sak är i grunden att jag inte vill höja 44, för är jag inte säker på att bara en spelare är kvar till floppen ligger jag inför ett svårt beslut. Och skulle man träffa vill man ju ha kvar mer än 1 pers ändå, oavsett om han investerat 4BB.