Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejhej!

Jag är rätt grön inom poker och tog ett erbjudande från en sida genom att få 10 dollar gratis, nu några veckor senare har det blivit 250-300 dollars, och jag casha ut och böt till partypoker.com.

Jag började spela på 6/10 dollar sit and go, det har gått bra hittils men jag VET att det kommer komma perioder där jag torskar mycket. Och jag vill kontrollera det så mycket som möjligt så det jag undrar är :

1. vad bör jag spela på för nivå (sit and go single table) med en bankrulle på 250-300 dollar ?

2. Ge mej tips om en limit för hur mycket jag får förlora på en dag, hur många inköp utan någon vinst får jag förlora till exempel ? Annars är det lätt att jag tappar kontrollen för hur mkt jag torskar.

Mitt mål är att plussa cirka 50 dollars per dag minst iallafall.

MVH

* Flytt till Turneringar - QoS *

Postad
1. vad bör jag spela på för nivå (sit and go single table) med en bankrulle på 250-300 dollar ?

Förslagsvis 10+1 SnG. 5+1 blir för stor rake på. 20-30 inköp är väl dessutom ganska så lagom.

2. Ge mej tips om en limit för hur mycket jag får förlora på en dag.

Hur mycket du kan tänka dig förlora vet nog bara du själv.

hur många inköp utan någon vinst får jag förlora till exempel ? Annars är det lätt att jag tappar kontrollen för hur mkt jag torskar.

Tänk inte i resultat på det sättet. Spela så länge din skärpa är på topp och du tycker det är kul. Är det nån förlust du stör dig mycket på eller om du känner dig oinspererad och tänker på annat, ta ett break.

Postad

Förslagsvis 10+1 SnG. 5+1 blir för stor rake på. 20-30 inköp är väl dessutom ganska så lagom.

2. Ge mej tips om en limit för hur mycket jag får förlora på en dag.

Hur mycket du kan tänka dig förlora vet nog bara du själv.

hur många inköp utan någon vinst får jag förlora till exempel ? Annars är det lätt att jag tappar kontrollen för hur mkt jag torskar.

Tänk inte i resultat på det sättet. Spela så länge din skärpa är på topp och du tycker det är kul. Är det nån förlust du stör dig mycket på eller om du känner dig oinspererad och tänker på annat, ta ett break.

Tack för svaren..jag tänkte mej detta

Torskar jag 3 inköp på rad utan att hamna in the money , då ger jag upp för dagen...vinner jag dock så fortsätter jag så klart.

Postad

6-dollars sit & go är bra för att öva. Är du ute efter att tjäna pengar bör du gå upp ett snäpp eller två. Spelar själv en hel del sit & go på partypoker och det är inte jättestor skillnad på nivån mellan 20 och 5-dollars. Finns dock alltid med några pajasar på lägsta nivån som man slipper på dom lite högre..

Postad
6-dollars sit & go är bra för att öva. Är du ute efter att tjäna pengar bör du gå upp ett snäpp eller två. Spelar själv en hel del sit & go på partypoker och det är inte jättestor skillnad på nivån mellan 20 och 5-dollars. Finns dock alltid med några pajasar på lägsta nivån som man slipper på dom lite högre..

Okej, aa jag har märkt det, astt det finns en hel del pajasar..

Jag skulle våga spela 20, men då måste jag ha en "plan" över hur mycket jag får torska per dag..de behöver jag hjälp med...det kallas väll "Moneymanagement" ?

Hur är spelet på 20 , jag antar att spelet är tajtare än på 6 ?

Postad

11$ kan du spela med en rulle på 300 dollar om du är vinnande spelare.

Ett rimligt ROI är ungefär 20% så här i "början". Du vinner alltså 2$per turnering. Ska du dra in 50$ per dag så får du spela 25 st.

Bara så du är medveten om det...

Postad
Tack för svaren..jag tänkte mej detta

Torskar jag 3 inköp på rad utan att hamna in the money , då ger jag upp för dagen...vinner jag dock så fortsätter jag så klart.

Kan bara säga att om du tänker köra efter detta lär du inte få många spelade per dag, senast igår hade jag 18 turneringar utan att hamna i pengarna i rad på party :). Då spelar jag turbo $22.

Spelar du vanliga turneringar blir det iofs inte lika sjuka swings, men kan inte rekomendera någon att spela med 30 buyins om man inte är beredd på att antingen sätta in mer pengar eller gå ner i nivå vid behov.

Postad

Sätt ett mål för hur många du ska spela varje dag, ex. 15 st. Så spelar du 15 st och tänker inte på hur mycket +/- du ligger för dagen förrän efter du spelat klart. Sen kan du analysera ditt spel, kolla hur mycket plus/back du är o.s.v.

Postad
11$ kan du spela med en rulle på 300 dollar om du är vinnande spelare.

Ett rimligt ROI är ungefär 20% så här i "början". Du vinner alltså 2$per turnering. Ska du dra in 50$ per dag så får du spela 25 st.

Bara så du är medveten om det...

vinnande o vinnande ...långsiktigt vet jag faktist inte, har bara spelat sen ungefär jul..men jag har iallafall lärt mej grunderna i turneringspoker och lite grunder i poker. Läst pokerhandboken och Harrington on holdem . Så jag vet faktist inte om jag är en vinnande, hittils är jag det men ...

Vad betyder ROI ?

hm, såfall om jag måste spela 25 st för o vinna 50 vinner jag mer genom att spela några 6$ sit and go...

Postad
Nja spelar du på samma vis så vinner du naturligtvis mindre på att spela lika många 5+1 dollars... ;)

Ja , om jag spelar lika bra och möter lika dåliga så vinner jag mer :lol:

men han mena typ att jag skulle plussa typ 2 dollar per sit and go , då är det ju bättre o lira 6:or o inte riskera lika mycket pengar, möta lättare motstånd o fixa 50 dollar mycket snabbare ? eller är jag ute o cyklar som vanligt :oops:

Postad

Om du ska lira 6' lira 5,50$ istället på 100 SNG's blir det ändå 50$! Bättre att hitta en site med lägre rake då! Lirar en hel del SNG's själv, gå inte över till 10 direkt utan börja känna på det kör på med 5' som vanligt så testar du på 10or då då tills du tycker du klarar av det bra och har rulle för det!

Postad

Rullen räcker utan problem till $5 och troligtvis till $10. Forsätter du vinna tycker jag gått du kan gå upp och göra enstaka försök på $20.

2. Ge mej tips om en limit för hur mycket jag får förlora på en dag, hur många inköp utan någon vinst får jag förlora till exempel ? Annars är det lätt att jag tappar kontrollen för hur mkt jag torskar.

Förlora aldrig någonsin mer än 25% av rullen på en dag. Rimligt är väl att sätta upp 10% per dag som gräns. När tidigare förluster påverkar ditt spel negativt, med frustration, ilska eller likgiltighet så är det också läge att sluta för studen.

Av de få $20 SnG jag spelat på party upplever jag spelet som ganska tight. Till skillnad från paradise tar en preflop höjning ibland/ofta hem potten. Höja marginella händer först in preflop verkar inte vara en dum ide, speciellt inte när blindsen börjar bli halv höga men tillräckligt små för att man fortfarande har möjligheten att lägga sig mot omslag. 3xBB verkar funka bra.

Postad

Rullen räcker utan problem till $5 och troligtvis till $10. Forsätter du vinna tycker jag gått du kan gå upp och göra enstaka försök på $20.

Förlora aldrig någonsin mer än 25% av rullen på en dag. Rimligt är väl att sätta upp 10% per dag som gräns. När tidigare förluster påverkar ditt spel negativt, med frustration, ilska eller likgiltighet så är det också läge att sluta för studen.

Av de få $20 SnG jag spelat på party upplever jag spelet som ganska tight. Till skillnad från paradise tar en preflop höjning ibland/ofta hem potten. Höja marginella händer först in preflop verkar inte vara en dum ide, speciellt inte när blindsen börjar bli halv höga men tillräckligt små för att man fortfarande har möjligheten att lägga sig mot omslag. 3xBB verkar funka bra.

Okej , när jag har lite mer på rullen ska jag testa en 20 , eftersom jag är rätt tight själv gillar jag inte att möta andra tighta..blir så segt spel ..

Tack ska försöka hålla den där tiogränsen ..annars kan det lätt dra iväg.

lol 25 % har det hänt många gånger att jag spelat bort:P Ska ikke göra det mer =) För det första är det aldrig kul att förlora så mycket och för det andra blir jag desperat och sitter uppe hela natten för o lira tillbaks pengarna o vrider o vänder på dygnet..blir bara jobbigt.

tack för svaren :)

Postad

Några spontana kommentarer, jag har inte räknat på det hela, men...

Det skulle förvåna mig rätt mycket om du kan vinna mer än 2$ i snitt per 6$ SnG, och då menar jag om du är riktigt riktigt bra. Alltså 25 om dan för att vinna 50$ i snitt, och då kommer många dagar vara minus-dagar

Jag tycker också att 300$ låter rätt lite för att spela 10$ SnG, men jag har inte spelat SnGs på länge, så jag kanske är lite onödigt pessimistisk.

Och framförallt, om du har tendenser att känna ett behov av försöka "spela igen" när du förlorar, passa dig jävligt noga, det är en farlig farlig väg du är på där.

Postad
Några spontana kommentarer, jag har inte räknat på det hela, men...

Det skulle förvåna mig rätt mycket om du kan vinna mer än 2$ i snitt per 6$ SnG, och då menar jag om du är riktigt riktigt bra. Alltså 25 om dan för att vinna 50$ i snitt, och då kommer många dagar vara minus-dagar

Jag tycker också att 300$ låter rätt lite för att spela 10$ SnG, men jag har inte spelat SnGs på länge, så jag kanske är lite onödigt pessimistisk.

Och framförallt, om du har tendenser att känna ett behov av försöka "spela igen" när du förlorar, passa dig jävligt noga, det är en farlig farlig väg du är på där.

Jo, de e ganska svårt att sätta upp ett mål över vad jag ska dra in per dag, vissa dar har jag helt enkelt inte flytet som krävs..

Just nu spelar jag 6 dollars sit and Go på partypoker , och denna nivå känner jag mig riktigt säker på ...jag tror jag kan gå upp en nivå till 11 . Men först vill jag ha lite större rulle först..

Idag till exempel har jag hittils spelat 5 st sit and go, 4 av dom vann jag, och den sista kom jag 4:a på ..så denna nivå känns säker men jag fortsätter endå här ett tag

Postad

ROI = return on invested. Total vinst / total insats.

Med 20% ROI menar jag att du i snitt i längden plussar 20% av insatsen.

Spelar du 11$ så blir det ju 2,2$ i snitt

Spelar du 5+1$ (men låt bli det för raken är för hög, finns många sajter som har 5+0,5) så blir det ju 1,2$ i snitt per turnering.

Min ROI ligger nu efter 600 turneringar på 5,5, 11, 22 och 33$ ungefär 25% (vinner alltså ungefär 5$ i snitt per 22$ turney) och min största downswing hittills är på 15 inköp ungefär. Men då har jag inte varit inne i en riktigt tung period. 11 raka utan pengar är mitt "rekord". ITM är jag hittills 41% av gångerna.

Bara för att ge dig lite perspektiv.

Postad

Vet inte hur det är där du spelar, men:

5 på Betsson är riktigt fiskigt.

10 på Betsson och Prima är bättre än 5 på Betsson, men inte så svårt att slå

20 på Prima bjuder betydligt hårdare motstånd än ovanstående. Tightare och större andel tänkande, trixiga, luriga spelare. Skaffa lite erfarenhet innan du testar. Och när du testar, så var beredd på att snabbt gå ned i nivå om det går illa. Men med lite övning och studier så ska du nog klara o plussa där oxo.

Postad

En dålig dag backar jag 10 st 10+1 Sng:s. Då sätter jag stopp, men inte för att det säger nånting om hur jag spelat, utan för att jag blir rätt frustrerad av en sådan streak.

Man kan backa hur många som helst utan att egentligen ha spelat dåligt. Så länge du fortfarande spelar bra, inte blir tiltad och inte förlorat så mkt att du inte har bankroll för den nivå du befinner dig på så tycker jag du ska fortsätta spela oavsett hur många du förlorat i rad.

Postad

Jag kan föreslå pokerstars att börja på för att grinda ihop större rulle på sng's.. det är $0.5 i rake på $5 även $0.5 rake i 6 dollars turbo oxå.. mycket bra..

Jag själv spelar $20 dollars på party med en rulle som just nu ligger på $2200 började dock med det för två veckor sedan med $950 så det har gått raskt uppåt.

Och ngn har sagt att det är tajt på partys $20 sng's men det håller jag defenitivt inte med om.. och jag är väll själv en av de värsta slasktrattarna :) spelar mestadels samma som blitzzt (eller om han hette så) speedturneringarna... dessa är guld värda :)

(ursäkta om jag har varit väldigt rörig i detta medelande) :)

Postad
Jag kan föreslå pokerstars att börja på för att grinda ihop större rulle på sng's.. det är $0.5 i rake på $5 även $0.5 rake i 6 dollars turbo oxå.. mycket bra..

Jag själv spelar $20 dollars på party med en rulle som just nu ligger på $2200 började dock med det för två veckor sedan med $950 så det har gått raskt uppåt.

Och ngn har sagt att det är tajt på partys $20 sng's men det håller jag defenitivt inte med om.. och jag är väll själv en av de värsta slasktrattarna :) spelar mestadels samma som blitzzt (eller om han hette så) speedturneringarna... dessa är guld värda :)

(ursäkta om jag har varit väldigt rörig i detta medelande) :)

okej , jävlar vad mycket du vunnit på kort tid:) Grattis.

Okej , men är det inte skatt på vinster från Pokerstars?

Just nu spelar jag 6 dollars ( partypoker) , men jag känner att det är rätt svårt att plussa några nämndvärda summor, om man inte vinner varje man spelar och det gör man knappast, iallafall inte jag. Ofta jag hamnar tvåa eller trea och att komma trea plussar man knappt något alls på ..

Postad

Det är ingen större skillnad på $6 - $100

Det är du som spelar sämre ju högre beloppen blir. Allt hänger på din bankrulle om du ska våga gå vidare på ditt drag och bli chipleader eller vänta på AA och blinda ut som en liten fisk. Friskt vågat hälften vunnit!

Postad

Det är ingen större skillnad på $6 - $100

Det är du som spelar sämre ju högre beloppen blir. Allt hänger på din bankrulle om du ska våga gå vidare på ditt drag och bli chipleader eller vänta på AA och blinda ut som en liten fisk. Friskt vågat hälften vunnit!

Jo , jag vågar väll ganska mycket antar jag. För mycket ? Jag har analyserat mitt spel och märker att jag lirar A-låg-mellankicker alldeles för hårt i slutskedet när de e runt 4-5 personer kvar. Sista tiden (läs sista dygnen ) har jag spelat väldigt dåligt kombinerat med en hel del otur vilket gör att jag backat 100 dollar på 6/11 SnG. Bestämt mig för att ta några dagars break och gå igenom händerna och titta vaf*n jag håller på med. Dessutom har jag beslutat mig för att antingen lämna partypoker eller kombinera med någon annan sajt med bättre struktur för en tight spelare. Några tips? Jag pratar SNG inget annat.

mmvh