Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag kom just hem från en 10 personers turnering som betalade 600/300/100 för de första tre platserna, och jag åkte ut på tredje plats.

När vi är 3 stycken kvar och blindsen ligger på 16/32 så hittar jag 92s i SB efter att chipleadern på knappen har lagt sig. Vid det här tillfället har jag ungefär 120 kvar och han som sitter på BB har 36 kronor kvar och han har redan lagt in allihop och förklarat att han är all-in. Det är här jag i efterhand kommer på mig att ha gjort ett stort fel när jag funderar på om jag ska syna...

Jag får 3:1 på mina pengar, och har chansen att slå ut BB men lägger mig eftersom jag tänker att jag inte vill ge honom ännu mera pengar och att han (som var en rätt dålig spelare) kommer att spela bort sig sen och jag kan vänta ut honom.

Samma scenario två händer senare, samma blinds och denna gången har jag 64o och han är återigen all-in med sina 36 kronor. Jag lägger mig även denna gång fastän oddsen igen är 3:1.

Han går tillslut om mig när han knäcker min AK med K9 och jag åker ut på tredje plats, och nu hemma så har jag kört 92s mot lite olika händer, och sett att 92s mot AKo tex står sig bättre än 1/3 av gångerna, vilket skulle ha gjort en syn av mig med 92s och 64o lönsam i det långa loppet, särskilt som han i det här skedet kan sitta på en slumpmässig hand!

Ska man ens kolla på sina kort i det här läget eller är det bara att syna direkt?

Nu undrar jag hur fel jag tänkte, förutom att jag glömde bort att räkna på oddsen så hade jag ju trots allt chansen att få ut honom ur turneringen hur mycket är det värt? Samtidigt så ville jag inte skänka bort ytterligare pengar åt honom som han kunde använda för att gå om mig senare...

Även om oddsen var på min sida så vill jag ju inte ha så hög varians i det här skedet av turneringen, ofta förlorar jag ju också och ökar hans stack, hur mycket är chansen att få ut honom värd kontra oddsen jag har?

Hehe det blev lite långt det där men hoppas att frågeställningen går fram!

* RK - QoS *

Postad

När vi är 3 stycken kvar och blindsen ligger på 16/32 så hittar jag 92s i SB efter att chipleadern på knappen har lagt sig. Vid det här tillfället har jag ungefär 120 kvar och han som sitter på BB har 4 kronor kvar som han redan har lagt in. Han är alltså redan all-in och jag det är här jag i efterhand kommer på mig att ha gjort ett stort fel när jag funderar på om jag ska syna...

Alltså... Vadå? Om blindsen är 16 och 32 och han bara har 4 kronor, så har du ju redan synat honom. Din lilla mörk på 16 är ju mer än de 4 kronor han lagt in... Det är bara att vända på korten och floppa på.

Postad

Hinner inte kolla på det här nu eftersom jag har ett tåg att passa. Men gör en sökning här på Landrum-Burns så kommer du hitta väldigt relevant material. LB är en formel som utvärderar förväntad vinst för olika stackar i slutskedet av en turnering.

Så istället för att bara titta på ditt chip-EV så kollar du på vilka stackuppställningar varje handling kan ge upphov till, applicerar LB på varje och viktar resultat efter sannolikhet. Sedan så kan du fudga lite eftersom LB gynnar småstackar och förutsätter att ni är lika bra.

Använd http://www.pokerstove.com för att få reda på sannolikheten för de olika utfallen. Förutsätt att din motståndare har en slumpmässig hand.

Spontant känns det som en syn, men jag är inte alls säker.

Postad

Det är klart du ska syna om BB redan är all i princip all in. Om BB är en riktigt dålig spelare kan jag ta synen här även om han har mkt marker kvar, bara för att få ett försök att få ut den spelare som ställt in, som BB ofta inte tar om han är väldigt dålig. Men som sagt, är det som i det här fallet så att BB är all in, eller näst intill så är det en solklar syn.