Gå till innehåll

NLT - SnG, vettig HD för push och syn med 10bb.


Baloos

Recommended Posts

Antar att många tycker det här är ganska basic men jag tycker 10bb är rätt svårspelat. Utgå från att ni sitter på bubblan i en sng, 4-5 spelare kvar. Fi har ungefär samma stackar som ni.

 

Vad trycker ni med från CO, knappen resp SB?

 

Vad synar ni med från BB om knappen trycker? Om SB trycker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju lite på hur dom har spelat innan, men generelltså så synar jag all ins med Ahög, par i 5or och högre.

 

Jag trycker från CO med all par, Ahög, suited connectors 56 eller högre och TJ och uppåt, mao mkt händer imo.

 

EDIT: Sen är jag inte spiknykter nu heller, men de får man köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Sen är jag inte spiknykter nu heller, men de får man köpa.

 

På vilket sätt påverkar det resonemanget, menar du? Ljuger du när du är onykter?

 

 

Nej det har du rätt i, när jag är onykter så säger jag fler sanningar. Därför, lita på det jag skrev först, tror det är en bra guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska stor skillnad på fyra kvar och fem kvar. Med fyra kvar är det väldigt illa att komma all-in mot en lika stor stack med något annat än en jättestark hand. Förutom den större förlusten av $EV så får du inte samma nytta av markerövertaget om du vinner efter som ni då redan är i pengarna.

 

En annan kommentar är att med 10 BB kvar får man överväga att jobba mindre höjningar, kanska minimum, om man tror man kan komma undan med det. Jag tror att många spelare kontrahöjer med ungfär samma händer som de hade synat ett inställ med. Mot dessa är det väldigt klart bättre att höja mindre. Tyvärr är det även klart att en stark spelare kan köra ut sin bulldozer om du börjar med sådant finlir. Svagare spelare tenderar dessutom att sugas med i små höjnignar vilket inte är önskvärt i ett läge som detta.

 

Sedan tror jag det här är ganska "tempokänsligt" i psykologisk mening. Vem har gjort vad i de senaste händera? Har du lagt många händer i rad eller uppfattas du som "bully"? Har du rånat BB från SB många gånger?

 

Annars är det här saker som du kan räkna på själv givet staplar och motståndarstrategier (syn-HD), tex genom att använda SnG Power Tools eller jobba "manuellt" med någon ITM-kalkylator och ett program som PokerStove. Dessa metoder tar uppenbarligen inte hänsyn till olika dynamiska effekter som fördel av stor stack eller egenheter hos motståndarna. Jag tror det bästa är att sätta upp exempel med exakta förutsättningar och räkna på dem istället för att försöka arbeta med den generella frågan.

 

Läget är komplicerat. Your milage may vary.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar Callahan!

 

Precis som C säger så är det stor skillnad mellan 6/5 kvar och 4 kvar. Läs på om "The Gap" och vilket enormt gap det faktiskt är på bubblan i en SnG. Att syna en all-in med Ax eller 55+ på bubblan är alltid fel (där x:et symboliserar att man nöjer sig med A hög)!

 

Om det foldas fram till dig och du sitter i SB så kan du trycka med vilka kort som helst om sitter med 10bb eller mindre. Men precis som Callahan sa så finns det möjlighet att du kan göra en mindre höjning för att försöka få bort motståndaren också. Däremot blir folk lite mer liberala att syna höjningar de inte borde, vilket kan få dig att hamna i en knepig sits på floppen, särskilt då du agerar först.

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra svar.

 

Jag antar att man måste spela om det med 10 bb :x

 

Det kan nog vara bra att vara ganska så liberal när det gäller knappen och SB men SC från CO vete tusan alltså, där får nog readen avgöra. Höga kort betyder iaf mer i en HU situation så jag skulle hellre ta pushen med K7o än 98s. Men även det är kanske inte helt givet, en del spelare har ju ett väldigt stort gap och synar bara med A, K och Q och då är ju 98s att föredra.

 

Något som skulle vara väldigt användbart är en minsta nedre gräns för vad man måste pusha med för att behålla EV oförändrat. Tror du Callahan att SnG power tools skulle kunna hjälpa mig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som skulle vara väldigt användbart är en minsta nedre gräns för vad man måste pusha med för att behålla EV oförändrat. Tror du Callahan att SnG power tools skulle kunna hjälpa mig med det?

 

Absolut. Men det finns (som vanligt) inget enkelt svar. Det beror på ...

 

Har precis skaffat SnG power tools och leker lite med programmet. Med ditt exempel ovan ( 5 spelare, 10BB, jämna stackar, CO) och tighta motspelare så är det +EV att ställa in med 86% av händerna men om motspelarna är mer liberala att syna så bör du bara ställa in med ca 6% av händerna. Med fyra spelare så krymper det till 32% och 3%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Att syna en all-in med Ax eller 55+ på bubblan är alltid fel (där x:et symboliserar att man nöjer sig med A hög)!

Med skrivsättet Ax brukar man mena A2+, eller möjligen A9-A2.

 

När Rackarn skrev att han synar med Ahög så menade han kanske A och ett högt kort, alltså AJ+ eller AT+ (vilket är tydligare skrivsätt än "Ahög").

 

Har också precis köpt SNGPT, och tittar därför igenom trådarna som handlar om det. Kul program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...