vikko Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Jag har kollat runt lite på forumet och hittat flera trådar om detta, men allt känns rätt gammalt, det är ju en marknad som ändras hela tiden så jag startar en ny fond. Tänkte snöra in lite pengar på fonder, eller jag har typ 22.000:- på någon fond just nu som min morsa satt in typ när jag föddes eller nått? Ingen aning egentligen men hon har då aldrig bytt så antar att den där fonden är rätt kass, tänkte placera om innan allt försvinner, kan ju vara bra med lite pengar till möbler när man flyttar hemifrån =) Så vad bör man satsa på? Vilka slags fonder går bra just nu? Citera
Rille Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Odin Europa Skagen Global Skagen Kon Tiki Odin Norden Kolla in http://www.moringstar.com för att se hur de värderar olika fonder. Detta är lite av vad jag köpt men det beror ju lite på vilken risknivå du vill osv. Citera
Macroman Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Ta en indexfond eller en fond från ett mindre fondbolag där förvaltarna själva äger bolaget vilket ger incitament att göra bra resultat. Indexfonder köper man pga av de lägre avgifterna som är en viktig parameter om man sparar på lång sikt. Exempel på bolag: Spiltan & Pelaro Gustavia Erik Penser har indexfonder. Köp absolut inga fonder från några av de stora bankerna eller fondinstituten! De är notoriska underpresterare och är i realiteten indexföljande fonder men tar betalt som om de utövade aktiv förvaltning. Varning alltså för dessa! Citera
Recommended Posts