Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrund:

Har en sunkig vanlig 26" TV.

Vill ha en riktigt hög kvalitets plasma eller LCD av typ 37"-42".

Men jag tycker att prislappen på en sådan TV är för hög idag.

Tanken har då slagit mig att hyra en schysst plasma/LCD under 12 mån.

Det skulle kosta ca 500-900/mån.

Min förhoppning är prisfallet på ett år ungefär är lika mycket.

Några kommentarer kring mitt tänk?

Postad

En avbetalning och en sån hyra är ungefär samma sak om du trycker 10-15 på ett år.... Sen att det kanske inte är värt 15tusen är väl en annan sak.. men gentemot att hyra så är det ju ett enkelt val.... Vill du inte ha den om ett år så släng det eller nåt... Gör man det enkelt för sig så skippar man helt enkelt HD/TV som ändå inte har slagit igenom inom 1,5år så kommer du undan billigt oxå..bara att satsa på bildkvalitet..

Vassego hehe

Postad

Precis så har mina funderingar varit.

1. köpa billig dålig plasma - NEJ

2. Köpa vanlig tjock CRT 32" TV för typ 5000 i väntan på prisfall/HDTV - EV

3. Köpa vanlig (fast tunn) CRT 32" TV för typ 9000. O då kunna vänta längre på plasma/LCD/prisfall. - KANSKE, men är det värt det jfm hyra i 12 mån?

4. Annat förslag?

Postad

4. Inhandla den alldeles lysande budgetplasman Viewpia 37" som är testvinnare både här och där. Jag själv äger en och kan säga som så att visst, den har sina begränsningar vad det gäller svärta, men annars är den ju underbar. Tittar man på en LCD för det dubbla priset är det helt sjukt att dom kostar just dubbla priset, för skillnaden är såpass liten.

13k tror jag du får ge för den, och jag tror du klarar dig på den ett bra tag framöver. Åtminstonde till 1080p tv apparaterna sjunkit i pris, och framförallt kommit till sverige kanske :D

Postad

Du får väl göra en kalkyl!

Pris på den du tänkt hyra * tiden, sedan jämföra med prisraset du får på en tv om du köper en.

Jag har faktiskt inte en blekaste om hur mycket en TV tappar i pris, någon som har koll? Inte så ofta man säljer/köper begagnade TV-apparater. En snabb koll på blocket säger inte så mycket heller, då det finns fler produktnamn än böcker i ett bibliotek. (tack för det alla prisgarantier! :evil: )

Jag skulle tippa på att du tjänar pengar på att köpa+sälja, än att hyra en TV. Däremot tappar du nog en del i krångel.

Sedan är det ju det ständiga när det gäller ny teknik: Vänta eller inte. Eftersom det alltid kommer något nyare och coolare brukar den frågan sluta med att det är lika bra att köpa på en gång. Visst, det blir billigare, men det kommer ALLTID att bli billigare.

Köp en TV som duger nu. Sedan om 4 år när HDTV är etablerat på riktigt, DÅ kan du uppgradera. Men det kommer nog ta ett bra tag innan du "måste" uppgradera. Jag köpte en klump-tv förra våren. Känns som om det var helt ok. Den får duga något år till, sedan kan kvoten pris/kvalitet på de nya vara tillräckligt låg för att det ska vara värt att titta på något nytt. Just nu känns det som att det kostar mer än det smakar med värstingarna. Om inte pokern gått brutalt bra då förstås.

Postad

Köp en 720p-projektor för runt 11-15k. Förutsätter dock att du kan och vill mörklägga vardagsrummet. Sedan använder du gamla 26"'arn till slö-tv á la Så ska det låta ;) och använder projektorn när du ser på film, spelar tvspel, sport o andra saker...

Postad

Projtanken finns där, men har ett hus m väldigt mkt ljusinsläpp. Å sen när jag bor i Luleå med evig sol på sommaren så blir det lite knas.

Iofs så har bor vi ju i ett mörkrum på vintern 8-)

Postad

Köpte en 42 plasma på netonnet som hette apollo 42 med märket centrum.

Köpte den för ungefär 8 månader sen. Den kostade då 16 000:- Vilket va lågt i pris "på den tiden". Föväntade mig inte mycket men blev mäkta förvånad över hur bra den var faktiskt. Så ett råd kan ju vara att titta lite på nätbutikerna och inte bli rädd för att märket är centrum, andersson osv för i vissa fall så är det komponenter från dom större företagen som sitter i tv:n endå.

Postad

Varför inte köpa en Samsung LE-40M61B 40” LCD TV för ca: 27.000:- avb 7-800kr i månaden

Får MYCKET bra kritik och skall du ändå lägga ut 8-1000 i månaden varför inte göra det på den här skönheten

Tycker inte det är värt jämfört med hyra i det här fallet

Förresten vi är ju på ett pokerforum, kör ett gäng $10 SnG så betalar du den cash =)

Är själv inne på att köpa den TVn efter att i veckor roat mig med att kolla runt på nätet och jämföra, kommer då komplettera med Hemmabiosystemet Samsung HT-P1200

Postad

Samsungen verkar helt OK, men då jag jobbar med Canon o vet att att det kommer SED-teknik till jul (förmodligen till våren 2007) som ska sopa banan

med både plasma o LCD så är jag inte så sugen på att köpa det som är riktigt hett idag.

Därför är hyra ett alternativ.

Men det kanske blir en mindre LCD, den kan ju få avsättning någon annanstans sedan...

länk till popsci.com

Postad
Samsungen verkar helt OK, men då jag jobbar med Canon o vet att att det kommer SED-teknik till jul (förmodligen till våren 2007) som ska sopa banan

med både plasma o LCD så är jag inte så sugen på att köpa det som är riktigt hett idag.

Men det kanske blir en mindre LCD, den kan ju få avsättning någon annanstans sedan...

länk till popsci.com

Ah tackar för den infon, kanske man skulle vänta ett tag ändå med att köpa ny TV, eftersom SED tekniken kommer vara både billigare och bättre!

Postad

Det finns schyssta märken som säljer HD-ready LCD skärmar á 38tum för runt 20k. Om du tänkt hyra en TV för 900 riksdaler i månaden så har du på 22.2 månader betalat i hyra vad en ny kostade att köpa. Att den köpta TV:n skulle vara värd 0 kronor efter 22 månader förefaller orimligt. Alltså är svaret självklart: köp TV:n för sparade pengar, tar det dessutom några månader att spara ihop pengarna så har dessutom TV:n sjunkt i pris och du får pengar över att bjuda din käresta på en romantisk Spa-weekend vilket brukar vara det samma som EV+ på sex....

Fy f-n vá smart jag är! :-)

/Patfor

Postad

länk till popsci.com

Ah tackar för den infon, kanske man skulle vänta ett tag ändå med att köpa ny TV, eftersom SED tekniken kommer vara både billigare och bättre!

kommer det vara billigare också? trodde det var ett ytt steg så dom kunde börja ta 50 papp för dom igen...

Postad

halloj!

jag tror inte priserna kommer sjunka så mkt, inte så snabbt som du verkar tro. Jag jobbar på en elektronik kedja, och oftast är de så att vi får in en plasma tex, sätter pris på 25 tusen kan vi säga, sen går de några månader sänker ner den lite grann, sen några månader till låt säga ett halvår tot, då sänker vi den lite till o får sålt de vi har kvar, för att sen ta in de nya modelerna som ligger på 25k igen. Tror inte du kommer få en bra plasma/lcd för 10-12 eller vad du nu tänk dig om 12 mån. Absolut inte en lcd. De är ju inte säkert att de kommer bli så, men om vi kollar på crt tv apparaterna så tog de väldigt länge inne de blev så billiga som de är idag och ändå finns de 32" crt för en 7-8 papp.

mvh