Gå till innehåll

PLT - Live, min svåraste pott!


gdaily

Recommended Posts

Texas Hold'em

Satsningsstruktur: Pot-Limit, 3 blindar (25-50-100 NOK)

Bordsstämning: Jävligt tiltad - "alla" utom jag är i maskin.

Spelstorlek: 3000 NOK i upptag. Jag har 50.000, spelaren till vänster har 60.000 och alla andra har mindre än 10.000.

Antal spelare vid bordet: 8

 

ALLA potter den senaste timmen har blivit höjd pre-flop av någon av de som är i maskin.

 

*Preflop*

Jag har AA UTG, limpar med för att jag vet att det kommer att bli höjt. Men - fem synare inkl killen till vänster om mig. De två små blindaarna lägger sig.

 

Fråga A: Skulle jag höjt ändå? Jag tror faktiskt inte det, men vad säger ni?

 

*Flop*

Gemensamma kort: AQ4 (inga möjliga flushdrag)

Pot: 575

Antal spelare i handen: 5

Jag betar 500. Killen till vänster synar. Alla andra lägger sig.

 

Fråga B: I ett sådant extremloose gäng, skulle ni agerat annorlunda?

Kommentar: När ni spelar live så beta inte 575 i ett sådant här läge - det skall vara enkelt att syna, bara att slänga in ett chip. Krångla inte till det med växlingar, då kan man tappa kunder.

 

*Turn*

Gemensamma kort: AQ4 K (KQ i samma färg)

Pot: 1575

Jag betar 1500 NOK. Får omslag på 4000. Vi har nu 48.000+ framför oss.

 

Fråga C: Ponera att det vore NL tävling, och någon ställde in hela stacken mot er, skulle ni syna?

Fråga D: Tillbaks till PL - skall jag syna, eller skall jag höja? Ni som inte tycker det är svårt, utan bara smäller på en höjning, ni är inte vana att möta/spela med djupa stackar, eller hur? Att syna på floppen med bara en hålstege är faktiskt inget dumt spel, om man kan vinna ruskigt mycket om den sitter.

Jag synar.

 

 

*River*

Gemensamma kort: AQ4 K 8 (ingen möjlig färg)

Pot: 12500

Jag passar, fi betar 10.000.

 

Fråga E: Skall jag syna?

Fråga F: Skulle jag själv betat 10.000?

Fråga G: Om jag själv betat 10.000, och motståndaren slagit om 30.000 till, vad skulle jag göra då?

 

*Showdown*

KKK mot AAA.

 

*Post-mortem & övriga kommentarer*

Det gick ett stort sus genom lokalen, och ingen av de övriga kunde förstå att vi inte var all-in. Hade fi haft 10.000 fgramför sig på turn så hade jag satt honom all-in, men nu när vi hade så mycket framför oss så var pottern faktiskt en av de ståraste jag någonsin spelat.

 

Humorn är att (jag tycker jag spelade bra) om jag bara spelat det minsta annorlunda (sämre) så hade jag vunnit en gigantisk pot - eller om jag eller fi hade slagit om före flop. Observera att han hade exakt samma plan som jag pre-flop.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLA potter den senaste timmen har blivit höjd pre-flop av någon av de som är i maskin.

 

*Preflop*

Jag har AA UTG, limpar med för att jag vet att det kommer att bli höjt. Men - fem synare inkl killen till vänster om mig. De två små blindaarna lägger sig.

 

Fråga A: Skulle jag höjt ändå? Jag tror faktiskt inte det, men vad säger ni?

 

Motfråga: Var det bara en höjning preflopp större delen av timmen, eller smackades det på med reraisar ofta? I så fall känns det ju som att en UTG-höjning har samma chans att få en reraise vid detta bord som en UTG-limp har att få en höjning vid ett "normalt" bord. Om så var fallet hade jag nog föredragit en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch va svårt... Personligen synar jag aldrig med AA där, inte i något game. Du vill ju inte gärna ha med hela bordet och det KAN ju faktiskt hända även i ett sån´t gäng, vilket det nu gjorde.

 

Känns ju sen otroligt svårt att släppa den handen när det finns så många andra händer han kan ha än just stegen. Beror ju såklart på spelaren, men kan han bluffa med par och flusdrag tex? Han kan ju ha tvåpar ofta också. Grymt svårt... Har ingen aning om hur jag hade spelat själv. Antagligen hade jag slagit om på turn igen och sen sagt "FAN" när han ställde in mig lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Preflop*

Jag har AA UTG, limpar med för att jag vet att det kommer att bli höjt. Men - fem synare inkl killen till vänster om mig. De två små blindaarna lägger sig.

 

Fråga A: Skulle jag höjt ändå? Jag tror faktiskt inte det, men vad säger ni?

Ett omslag hade väl rimligen fått in mer än 10% av motståndarens stack pre-flop, vilket verkar vara ett vettigt utbyte mot att ge bort så pass mycket information. Jag antar att limp-reraise indikerar rätt saftig styrka även vid det här bordet. En höjning rätt av ger ju inte lika mycket informationsläcka, men får inte alls in lika mycket pengar och lämnar dig ur position i en pott som du höjt med mycket pengar kvar att betta. Det kan ju inte vara i närheten av att vara lika bra. Beroende på hur bra dina motståndare spelar post-flop så kan det ju vara riktigt illa.

 

Det bör räcka med en ganska liten sannolikhet för höjning efter dig för att det ska vara rätt att limpa. I annat fall så har du nog inte missat jättemycket, och dessutom så är inte din hand definierad.

 

 

*Flop*

Gemensamma kort: AQ4 (inga möjliga flushdrag)

Pot: 575

Antal spelare i handen: 5

Jag betar 500. Killen till vänster synar. Alla andra lägger sig.

 

Fråga B: I ett sådant extremloose gäng, skulle ni agerat annorlunda?

Kommentar: När ni spelar live så beta inte 575 i ett sådant här läge - det skall vara enkelt att syna, bara att slänga in ett chip. Krångla inte till det med växlingar, då kan man tappa kunder.

Jag skulle nog bettat ut, men är inte säker på att det är bäst. Setets bästa kund, topparet eller tvåparet är ju rimligen inte ute här, vidare så är ju esset alltid lite av ett scare-card för de som inte har det. Men man måste ju börja bygga pott också. Den här situationen är en lucka i mitt spel, även när pengarna inte är så här djupa.

 

*Turn*

Gemensamma kort: AQ4 K (KQ i samma färg)

Pot: 1575

Jag betar 1500 NOK. Får omslag på 4000. Vi har nu 48.000+ framför oss.

 

Fråga C: Ponera att det vore NL tävling, och någon ställde in hela stacken mot er, skulle ni syna?

Jag skulle börja grina, sen skulle jag syna iallafall.

 

Skämt åsido, det är ju motståndarberoende, men det verkar vara ett rätt grovt överbet från någon som är rutinerad NL-spelare (eller så är det bara jag som är orutinerad). Vidare så kan ju inte en stege egentligen sätta mig på en så specifik hand att det blir rimligt att ställa in. Jag skulle nog fundera väldigt noga över vad jag visste om motståndaren, så jag har inget allmänt svar här.

 

Fråga D: Tillbaks till PL - skall jag syna, eller skall jag höja? Ni som inte tycker det är svårt, utan bara smäller på en höjning, ni är inte vana att möta/spela med djupa stackar, eller hur? Att syna på floppen med bara en hålstege är faktiskt inget dumt spel, om man kan vinna ruskigt mycket om den sitter.

Jag tycker inte att en höjning är självklar, särskilt inte som det kan komma ordentligt med kort på river som inte alls är roliga (alla färgkort samt J och T), då kan det ju bli ett gigantiskt pottbet med färg och stege på bordet att syna. Det här är väl en situation med reverse implied odds, allt utom par på bordet orsakar rejält med kallsvett. Om du hade kunnat ställa in så hade det väl varit ett rätt rimligt alternativ, även om inte det heller varit särskilt självklart.

 

Fast frågan är om han egentligen kan sätta dig på en hand som gör det lönsamt att syna med hålstege, han måste ju ändå räkna med få rätt mycket betalt när den går in. Och han har ju ingen aning om att du sitter med AAA.

 

Vidare så får man ju fundera vad problemet blir gentemot de olika möjliga händerna hos motståndaren när man synar.

 

Om han har tvåpar så är det ju ingen skada skedd, likaså med triss. Med stegen så är det ju synd att syna men det är ju iallafall mycket bättre än att höja. Så den enda gången som det är en katastrof att syna istället för att höja är väl när han sitter på färgdraget, och det lär ju inte vara så ofta.

 

 

*River*

Gemensamma kort: AQ4 K 8 (ingen möjlig färg)

Pot: 12500

Jag passar, fi betar 10.000.

 

Fråga E: Skall jag syna?

Ja, hans hand är inte definierad nog för att en fold ska bli rätt. Som jag ser det så sitter han på set, top två eller stege, samtliga händer är väl någorlunda konsekventa med hans bettande.

 

Fråga F: Skulle jag själv betat 10.000?

Nej, du lär ju bara bli höjd av stege och kanske ett bra set. De flesta händer som höjer lär ju vara bättre än din iallafall.

Fråga G: Om jag själv betat 10.000, och motståndaren slagit om 30.000 till, vad skulle jag göra då?

Börja grina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, ditt spel efter floppen som det utvecklade sig i denna pott tycker jag är helt rätt, men jag är fortfarande väldigt fundersam angående prefloppspelet. Jag kanske har missat nåt här, men kan det finnas mycket bättre lägen att _inte_ limpa?

 

1. En höjning definierar inte din hand överhuvudtaget, eftersom _alla_ potter höjts under den senaste timmen.

 

2. Många potter har höjts 2, 3 eller tom 4 ggr före floppen, vilket gör en reraise mycket trolig. Om potten reraisas så har du två tänkbara alternativ, höja igen eller syna. Inget av dessa bör definiera din hand så pass mycket att du ger ut för mycket information eftersom det som sagt höjts ganska friskt vid bordet. Om det bara synas runt har du i alla fall byggt en bättre pott som stor favorit, utan att ge bort speciellt mycket information.

 

Resultatet av din UTG-höjning bör rimligen bli att du bygger en ordentlig pott som stor favorit, utan att ge ut speciellt mycket information om din egen hand. är inte det lite av varje pokerspelares drömscenario?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela beror väl på hur stor chansen är att det re-raisas om det först höjs. Om vi säger att det är 90% för en höjning vid en limp och bara 30% chans för omslag om man själv först höjer så verkar det ju spontant bättre att limpa. Fast det är inte något jag alls är säker på, det beror ju på hur stor en re-raise blir vid de olika fallen och hur många spelare som kan sugas in i mitten.

 

Men det blir ju definitivt enklast att ta den väg som ger störst chans till att själv få slå om, även om jag inte alls är säker på att det är lönsammast.

 

Det faktum att det också sitter en väldigt djup stack direkt till vänster är inte heller så trevligt, om han också är uppmärksam så kanske han har koll på att Ola inte höjt utg så väldigt ofta under kvällen och kan sätta honom på ett stort par. Om samtliga spelare satt med mindre än 100ggr stora mörken så skulle det kännas mycket rimligare att höja rätt av. Alternativt att Ola hade position på storstacken istället för tvärtom, då hade ju inte han kunnat utnyttja informationen från Ola tillnärmelsevis lika effektivt. Klart, om han också är ett pucko på tilt så blir det ju inte alls lika viktigt att ta hänsyn till honom, men som det hela beskrevs så verkade han inte alls vara det.

 

Fråga till Ola, varför hade du den stora stacken till vänster om dig? Det känns ju som om det definitivt kunde varit värt besväret att försöka få en plats antingen till höger om honom, eller åtminstone mitt emot. Som det var så fick ju han fetmycket positionsövertag på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju högst upp att alla utom Ola är i maskin, storstacken inkluderad. Jag antar att han tiltat till sig sin stack från de andra, inte genom att spela bra.

 

Dessutom låter det på Ola som om det är typ 99% chans att det höjs om han limpar och 50-60% att det höjs om han höjer.

 

Som sagt, bättre läge att inte limpa har jag svårt att tänka mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman har varit inne i Olas inlägg och klantat sig, quoteknappen var för nära editknappen.. Ungefär såhär skulle det vara: (Ola, om du hinner kan du ju ta en titt och rätta till eventuella kvarvarande felaktigheter)

 

Det faktum att det också sitter en väldigt djup stack direkt till vänster är inte heller så trevligt, om han också är uppmärksam så kanske han har koll på att Ola inte höjt utg så väldigt ofta under kvällen och kan sätta honom på ett stort par. Om samtliga spelare satt med mindre än 100ggr stora mörken så skulle det kännas mycket rimligare att höja rätt av. Alternativt att Ola hade position på storstacken istället för tvärtom, då hade ju inte han kunnat utnyttja informationen från Ola tillnärmelsevis lika effektivt. Klart, om han också är ett pucko på tilt så blir det ju inte alls lika viktigt att ta hänsyn till honom, men som det hela beskrevs så verkade han inte alls vara det.

 

Brukar vara pucko på tilt, men i detta gäng var jag nog ett betongblock. Om jag höjt preflop så *tror* jag att de andra hade märkt att det var första gången jag gjorde väsen av mig.

 

Det ver vilda spelare, men samtidigt inga tomtar. Höjer jag så blir det nog inget omslag. Däremot finns det stor chans att någon annan höjer och en tredje re-raisar. Då gillar jag mitt spel.

 

Fråga till Ola, varför hade du den stora stacken till vänster om dig? Det känns ju som om det definitivt kunde varit värt besväret att försöka få en plats antingen till höger om honom, eller åtminstone mitt emot. Som det var så fick ju han fetmycket positionsövertag på dig.

 

Här svarade Ola ungefär att det inte gick att byta plats, eftersom bordet var fullt men att han givetvis hade bytt om det blivit en plats ledig /Nusse

Storstacken hade tiltat till sig sin stack från de andra, och kände sig nog nöjd med tillvaron, och lugnat ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Turn*

Gemensamma kort: AQ4 K (KQ i samma färg)

Pot: 1575

Jag betar 1500 NOK. Får omslag på 4000. Vi har nu 48.000+ framför oss.

 

Fråga C: Ponera att det vore NL tävling, och någon ställde in hela stacken mot er, skulle ni syna?

 

Generellt:

Tycker att det helt beror på när i tävlingen det sker och förutsatt att stackstrukturen ser ut som det gjorde. Har sen svårt att se att förutsättningarna skulle vara likadana (med helt tiltat bord) men vi kör på det och det är ju inte helt olikt situation där blindarna börjar att dra iväg, troligen inte så många limpare dock i en sån situation mer All-in preflop humör som uppstår.

Jag har ponerat lite scenarior med hur många som är kvar i turneringen av 100 startande.

 

Första tredjedelen 90 gubbar kvar (mindre troligt att situationen uppstår då det är så stora skillnader i stackar men kan hända)

Nej fler chanser kommer. Kvällen är ung

 

I senare av första tredjedelen 80 gubbar kvar

Mycket otroligt (fler chanser kommer). Kvällen är fortfarande ung

 

Andra tredjedelen andra del 40 gubbar kvar

Mycket troligt (om blindarna tar mer än säg 1/10 del av stacken per giv). Otroligt att få sånt guldläge att dubbla upp till trolig chipleader inom 10 nya givar. Det är nog inte alla som håller med här. Det börjar att skymma

 

Inför sista finalplatsen 10 gubbar kvar

Nej. Desperationen hos de övriga, om blindarna är höga, kommer att ge att du har en plats på finalbordet och bra med marker. Som du skrivit i din artikel är turneringar (vid vissa tillfällen) ett spel där det är rätt att lägga bra händer och spela money management, det här är ett sånt fall tycker jag. Du har ju ett bra läge att ta hem skiten ändå. Natten är här och runt hörnet börjar solen sakta dyka upp för 9 spelare

 

Finalbordet 2-9 gubbar

Ja det är bara att gå för vinst som gäller och du får troligen inte ett till sånt dubbeltillfälle på en hand.

 

Personbedömning

 

Självklar syn om det exempelvis är Kolbert. Ganska självklart lägg om det är Johan S (som aldrig skulle spelat så oavsett vad han hade men ändå). Bara att gilla läget och veta att man måste spela mot personerna för att göra ”rätt” (vilket ju iof kan vara fel just den gången).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag fick till det hyfsat, återigen; sorry Ola.

 

Och såhär såg det som jag tänkte skriva ut:

 

Brukar vara pucko på tilt, men i detta gäng var jag nog ett betongblock. Om jag höjt preflop så *tror* jag att de andra hade märkt att det var första gången jag gjorde väsen av mig.

 

Det ver vilda spelare, men samtidigt inga tomtar. Höjer jag så blir det nog inget omslag. Däremot finns det stor chans att någon annan höjer och en tredje re-raisar. Då gillar jag mitt spel.

 

Det där kunde du ju ha skrivit med en gång ;) Med all den nya informationen med i bilden så är det såklart korrekt att limpa...

 

 

Storstacken hade tiltat till sig sin stack från de andra, och kände sig nog nöjd med tillvaron, och lugnat ner sig.

 

Ett rätt i alla fall då... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...