Gå till innehåll

De knäckande swingsen i FL SH!


Raimond

Recommended Posts

Efter en lysande höst har det nu i 2 månader stått helt stilla resultatmässigt. Efter 30 000 händer och ett BB/100 på 0.16(!!) (-280BB som max) har jag börjat fundera på om jag verkligen kan spela bra poker. Eller om det verkligen är värt tiden. Jag har läst mer, funderat mer, ritat ny gameplans, försökt lägga av och nästan gett upp.

SÅ PLÖTSLIGT HÄNDER DET.

Som en blixt från klar himmel. 500 händer igår med ett + på 130BB. Sånt flyt i spelet. Så jävla skönt.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det du pratar om!

 

 

Och bara måste:

 

Men du vet väl mycket väl att variansen inte har något minne! Du har bara inbillat dig att det varit som du skriver! Egentligen har du spelat som en kratta i 30k händer och först nu ändrat dig!

 

 

 

Eller just... jag tillhör inte de rättrogna matematikerna! :):twisted:

 

Så: Skönt att din dåliga streak är över! Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men personligen tycker jag nog det "svänger" mer på 10-manna borden, eftersom du matematiskt kommer vinna färre gånger (om än större potter när du väl vinner).

Föredrar då 6 manna samt spelar 4-5 bord samtidigt. På så sätt får i alla fall jag en jämnare swing. Ena bordet kan man ha helt sjuk bad-streak.

Ett annat världens flyt, och övriga ungefär som väntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SH = Short handed. 6-spelarebord på party tex. Själv har jag en period sedan jag startade med 2/4 på 12k händer där jag backat 100BB totalt. Om jag haft otur eller bara är dålig är ju svårt att säga säkert, men jämfört med tomtarna som huserar där är känner jag mig klart kompetent. Det hjälper dock föga just nu. 12k händer kanske är lite i sammanhanget. Frustrerande är det hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men personligen tycker jag nog det "svänger" mer på 10-manna borden, eftersom du matematiskt kommer vinna färre gånger (om än större potter när du väl vinner).

Föredrar då 6 manna samt spelar 4-5 bord samtidigt. På så sätt får i alla fall jag en jämnare swing. Ena bordet kan man ha helt sjuk bad-streak.

Ett annat världens flyt, och övriga ungefär som väntat.

 

Jag upplever raka motsatsen: SH ger mkt större swings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, ;) SH -Short Handed

 

Tack. Själv spelar jag FL på fulla bord (5-10 på Party), Det kan svänga ordentligt här också, men ofta ligger felet hos en själv om man tar sig tid att stanna upp och tänka efter. En eller ett par små läckor kan göra att man snittar 0 BB/100 istället för 2-3.

 

Den ursprunglige postaren skriver om att göra om sin game plan. Det är ingen dum idé att "åka på konferens" med sitt pokerspel och analysera igenom alla aspekter, plugga läckor och lägga till saker på sin repertoir.

 

Gör ni det ibland och isåfall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen i FL SH är sannslös. Spelare som vinner 2BB/100 kan ha break even-perioden som gör en mörkrädd. Leta runt lite på 2+2 om du vill veta mer, varians är ett ämne som har gåtts igenom otaliga gånger där.

 

Jo, jag har läst mycket där (även om jag tycker att det är helt värdelöst att lära sig hitta saker där, och jobbigt att läsa i forumet..)

 

Sen har jag analyserat sönder all data från PT. Under hösten hade jag 3.7 BB/100 på måånga händer (då var man kung...).

 

I gameplan-arbetet har jag:

Skrivit nya starthandskrav

Läst mer om blindsspel

Jobbat med värdebeten på river

Tränat på att trixa in mer pengar i små potter

 

Pga detta funderande tycker jag att jag spelat ett på många sätt bättre spel under denna 0-preiod på 30 000 händer.

Och att sen det rasar in så sjukt på 500 gör en nästan lika frustrerad när jag tänker efter! Är det bara tur? (Hehe) Jag menar, det var ju knappast skicklighet som gav mig 130BB igår!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men personligen tycker jag nog det "svänger" mer på 10-manna borden, eftersom du matematiskt kommer vinna färre gånger (om än större potter när du väl vinner).

Föredrar då 6 manna samt spelar 4-5 bord samtidigt. På så sätt får i alla fall jag en jämnare swing. Ena bordet kan man ha helt sjuk bad-streak.

Ett annat världens flyt, och övriga ungefär som väntat.

 

Jag upplever raka motsatsen: SH ger mkt större swings.

 

 

Intressant! Dock ett förtydligande. Om jag spelar NL så föredrar jag 10-manna, men pratar vi FL så är min erfarenhet följande (observera att detta gäller lägre limit).

 

När du spelar 6-manna kommer du vinna fler poter.

Bra händer kommer helt enkelt stå sig oftare.

När det gäller 10-manna så är det snudd på omöjligt att få tex pocket AA att hålla till slutet med många "calling station" (vilket man iofs vill ha) där "alltid" någon drar in en stege, färg eller två par.

Men såklart, när du väl vinner kommer potterna vara större, men har du lite oflyt kan det gå långt mellan vinsterna trots att du har bra händer och är favorit efter flopen. Därmed - upplevera jag det som - blir också swingen större på 10-manna.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed - upplevera jag det som - blir också swingen större på 10-manna.

Om du kör pokertracker behöver du inte gissa, det är bara att gräva fram vilken varians du har för 10-manna resp. 6-manna.

 

För "de flesta" (dvs. min bild efter att ha läst inlägg på 2+2) verkar svängningarna bli större i 6-manna eftersom du spelar en betydligt större andel händer än i fullring och därmed är inblandad i fler potter.

 

För mig själv är svängningarna på SH definitivt större än för 10-manna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...