spinner Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Har nyligen lirat en session på drygt 750 händer och var då med om att min lilla flush var uppe mot en större (hela) 5 gånger. Tyvärr lyckades jag bara slingra mig ur detta 1 av de 5 gångerna så sessionen gick ju plus minus noll Tidigare var jag livrädd så fort jag satte en flush med låt säga 67s och, men på senare tid har jag börjat spela desto aggressivare eftersom "det känns" att sannolikheten att man är uppe mot en högre flush är relativt liten. Igår var det dock tvärtom. Ok om man sätter flush med QKs och fi sitter med Axs, då skriver jag grattis i chatten och ser det som otur. Vad säger sannolikhetslagarna? Spelar ni olika beroende på hur hög flush ni sätter/har chans at sätta? I KLARTEXT: Lägger ni till några extra procent i pottoddsberäkningen, eller är detta försumbart? Jag spelar relativt låga nivåer, så anta att spelarna inte har så bra koll. Får jag mothugg av någon som verkar veta vad han sysslar med så skjuter jag förstås inte blint i mörkret i ett sånt läge. Citera
bossbaver Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 har inget % stöd i detta, men jag kan tänka mig rent spontant att om du tex floppar en färdig färg, så lär du vara ensam om det 9gånger av 10... sen finns ju såklart många som sitter med A och hoppas på ett fjärde färgkort... så tipset bilr att beta ut rejält för att skydda din redan färdiga hand. om du tex har en "låg färg" Citera
bossbaver Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Chatten vid betssons 250$ freeroll: Piggvar - Nån som läser pokerböcker? Är de bra eller? Abborre - Nä, de vill bara tjäna pengar. Piggvar - ok tack, tänkte väl det LOL Citera
spinner Postad 16 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 16 Mars , 2006 Hur många sitter vid bordet? Spelar oftast 10-manna. Men vore intressant att veta för SH också. Måste finnas ett uträknat värde på sannolikheten att någon vid bordet har två kort i samma färg som en själv, och sannolikheten att något av dem är högre bör ju stiga ju lägre ens eget högsta kort är. Man kan ju rimligtvis också anta att de som är med limpat in, eftersom man sällan går med på en SC annars. Men jag håller med i kommentaren ovan att "det känns" som att man blir slagen av en större flush typ endast 1 av 10 gånger, om det inte faller fyra kort i samma färg på brädan. Då är det värre. Citera
dlinder Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Det går inte att räkna ut en generell sannolikhet, eftersom det beror på hur spelet varit. Tex har du ju ingen aning om folk benägenhet att se floppen med suited kort. Citera
spinner Postad 16 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 16 Mars , 2006 Det går inte att räkna ut en generell sannolikhet, eftersom det beror på hur spelet varit. Tex har du ju ingen aning om folk benägenhet att se floppen med suited kort. Så sant, dock tycker jag att det ger en fingervisning att få veta sannolikheten att någon vid bordet har två kort i samma färg som en själv. Som jag skrev, att för enkelhetens skull antar vi att det inte varit några höjningar och alltså billigt att gå med. Om man därtill lägger att det är en relativt låg nivå och lösa kassa spelare så bör man väl få en fingervisning, dvs anta att alla går med. sedan kan man ju sitta och räkna med alla möjligaSC's som finns, alla one-gappers etc, och inte räkna med "osannolika" kombinationer. Vad gör man om man exempelvis sitter på BB och får se floppen gratis med 52s och floppar färg och får mothugg? Att någon sitter med set eller tvåpar och drar till kåk, alternativt bara har esset och drar till färgen vet jag hur jag räknar på. Men är det lönt att ta med i beräkningen att någon faktiskt kan ha floppat en högre färg redan? Återigen: Bör jag ta detta i beaktning när jag räknar pottoddsen??? Citera
dlinder Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Om man därtill lägger att det är en relativt låg nivå och lösa kassa spelare så bör man väl få en fingervisning, dvs anta att alla går med. Ett sånt orealistiskt antagande gör ju att all poäng beräkningen kan ha haft försvinner... så fiskiga bord existerar nog inte. Citera
silencer_ Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Har råkat ut för det alltför många gånger. Men precis som det är påpekat innan, här i tråden, så händer det absolut inte ofta. 9 av 10 gånger så håller din färg bra, se till att skydda den bra om den är låg. Finns väl egentligen inte mycket mer att säga? Citera
spinner Postad 16 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 16 Mars , 2006 Om man därtill lägger att det är en relativt låg nivå och lösa kassa spelare så bör man väl få en fingervisning, dvs anta att alla går med. Ett sånt orealistiskt antagande gör ju att all poäng beräkningen kan ha haft försvinner... så fiskiga bord existerar nog inte. Visst finns det en poäng. Om man antar att alla går med och får fram ett värde så kan man ju sedan dividera detta med två eller tre eller tio eller vad man nu vill, baserat på vilka händer man anser är rimliga. Ge mig ett värde baserat på samtliga kombinationer så ska jag sedan fundera på hur stor andel av dessa händer som kan antas vara realistiska. Men frågan är om det överhuvudtaget är lönt att gå så långt. ÅTERIGEN: Är det lönt att ta med detta i beräkningarna när man räknar pottodds? Kan det röra sig om procent, promille ppm...?! Varför krångla till det? Anta att alla går med. Kommer man då fram till att det inträffar en gång på 100 så är det ju bara att skita i det hela, eftersom det är så pass sälla, och eftersom det mycket riktigt inte är sannolikt att alla ens går med på alla de kombinationerna. Kommer man fram till att det kanske inträffar oftare än en gång på tio finns det anledning att räkna mer exakt. Ett antagande behöver inte leda till att en hypotes blir totalt förkastlig. Kommer man fram till att det är ytterst osannolikt och troligtvis ännu mera osannolikt om man inte hade gjort det antagandet så är man ju på rätt sida i resonemanget??? Tycker att det spelar ganska så stor roll om man blir utdragen antingen 1 av 10 gånger eller bara 1 av 100 gånger. Men eftersom jag inte har en 500k händer spelade än så kan jag inte lite på min känsla heller. Citera
Recommended Posts