Gå till innehåll

Vad tänker vissa med?


SuperApan

Recommended Posts

Satt och lirade en turnering med rätt okej pengapriser, och vi var bara några platser ifrån pengarna.

 

En shortstack går all in och vi är två som callar. Jag floppar genast två par, men finns tre áv samma färg på bordet, så väljer att bara checka ned till rivern. Då plötsligt höjer den andra spelaren och jag gissar på att han sitter på färgen och foldar. Det fanns ingen som helst sidopott mellan honom och mig. Han visar upp 2,3 off och shortstacken vinner på högsta kortet, en tia kanske det var? Resultatet av detta blev att vi fick lira, kanske en kvart längre, innan man var säker på pengarna.

 

Märkt av sådant här beteende ibland i sit n go´s också. Vad tänker sådana här spelare med egentligen? Riktigt, riktigt irriterande!

 

* Flytt till Resultat - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En shortstack går all in och vi är två som callar. Jag floppar genast två par, men finns tre áv samma färg på bordet, så väljer att bara checka ned till rivern. Då plötsligt höjer den andra spelaren och jag gissar på att han sitter på färgen och foldar. Det fanns ingen som helst sidopott mellan honom och mig. Han visar upp 2,3 off och shortstacken vinner på högsta kortet, en tia kanske det var? Resultatet av detta blev att vi fick lira, kanske en kvart längre, innan man var säker på pengarna.

 

Märkt av sådant här beteende ibland i sit n go´s också. Vad tänker sådana här spelare med egentligen? Riktigt, riktigt irriterande!

 

Jag ställer i stället frågan, vad tänker du med? Varför vill du checka ner med två par i stället för att få mer chips från den återstående motspelaren?

 

Sedan att din motspelare bettar in i en tom sidopott med en hand utan något som helst showdown-värde är kanske inte heller så speciellt begåvat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En shortstack går all in och vi är två som callar. Jag floppar genast två par, men finns tre áv samma färg på bordet, så väljer att bara checka ned till rivern. Då plötsligt höjer den andra spelaren och jag gissar på att han sitter på färgen och foldar. Det fanns ingen som helst sidopott mellan honom och mig. Han visar upp 2,3 off och shortstacken vinner på högsta kortet, en tia kanske det var? Resultatet av detta blev att vi fick lira, kanske en kvart längre, innan man var säker på pengarna.

 

Märkt av sådant här beteende ibland i sit n go´s också. Vad tänker sådana här spelare med egentligen? Riktigt, riktigt irriterande!

 

Jag ställer i stället frågan, vad tänker du med? Varför vill du checka ner med två par i stället för att få mer chips från den återstående motspelaren?

 

Sedan att din motspelare bettar in i en tom sidopott med en hand utan något som helst showdown-värde är kanske inte heller så speciellt begåvat.

 

Borde kanske beskrivit situationen lite noggrannare. Jag var själv lite shortstack och satt inte på några spader (floppen var full med spader). Med bara några platser från pengarna ville jag riskera så lite som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag förbannade jag en motståndare. En $10 SnG på Prima. Blinds på 160/320 och vi är 4 kvar (3 ITM). En av oss har 4k, jag och en till cirka 3k, och så en shortstack med 280.

 

Shortstacken är bb och autoallin. Båda jag och knappen foldar, och jag tar förgivet att sb (3k) kommer syna, men han foldar!

 

Shortstacken blev nog chockad och visar upp 54o... Handen efter vinner han en coinflip mot mig, och direkt efter en coinflip mot chipleedern. Så nu har vi alla minst 2k.

 

"Skälde ut" han som foldade, men han försvarade sig och sa att det inte var värt att lägga in 120 chips till med hans "skitkort".

 

Gissa om jag var skadeglad då idioten var den som bubblade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du själv med som foldar där då?

 

Jag tänker att han floppat färgen men slowspelat den!

Det verkar lite konstigt att han skulle ha floppat den. Normalt sett skyddar man sin färg eller "bygger pott innan river". Du behöver skydda ditt 2-par för övrigt.Saknas lite info dock om det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du själv med som foldar där då?

 

Jag tänker att han floppat färgen men slowspelat den!

Det verkar lite konstigt att han skulle ha floppat den. Normalt sett skyddar man sin färg eller "bygger pott innan river". Du behöver skydda ditt 2-par för övrigt.Saknas lite info dock om det hela

 

Jag kan tänka mig att du och Stahl besitter större pokerkunskaper och mer erfarenhet av turneringsspel. Jag lär mig fortfarande nya saker varje dag (mycket tack vare detta forum!), men tycker inte jag kunde spelat handen annorlunda.

 

Skydda mina två par hade jag givetvis gjort, om jag inte varit shortstack och med tre spader vid floppen. Killen hade bra täckning på mig, och kändes inte som att en höjning skulle ha någon avskräckande effekt i det läget. Här ville jag snarare spara på min lilla stack om ja inte hade den bästa handen, så jag skulle ha kvar marker till nästa blind.

 

 

Vi säger att han skulle ha floppat t.ex en A-hög färg.. hur tror du han hade spelat den för att få betalt av mig? Höjt redan efter flopp? Då hade jag troligtvis lagt mig direkt. Jag tänker ju att han har samma mål som mig, när han callat. När jag gått så långt i en turnering, och bara är nån plats ifrån pengarna, känner jag inte för att chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var menlöst spelat av honom, men du spelade ju så dåligt så förtjänade det nästan. Får jag en flopp med 2 par men med 3 spader tänker jag "nu gäller det att höja mycket och skydda handen innan 4:e spader kommer och ger honom färgen" inte "fan, han floppade färgen, jag är slagen och foldar för första bet". Risken att han redan har färgen finns, men den är liten och då får man betala av det. Man kan inte alltid utgå från worst case, vi programmerar inte algoritmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget jävla cashgame utan turneringsspel bubblan. Om man inte är helt shortstackad så vill man inte riskera att åka ut även om man har chans att dubbla upp.

 

Tycker också att den andra killen är en idiot! I sådana situationer SKALL man bara checka ner såvida man inte sitter på nötterna.

 

Vad har han att vinna på att beta? Ingenting... Han sitter ju med den absolut sämsta handen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Mary_90.

 

Varför klanta sig så mycket när man vet att man inte kommer vinna handen oavsett. Kommer ju knappast kunne vinna med 3 hög mot någon. Det ända han gör är att han låter all-in snubben vinna handen och vara kvar i turneringen.

 

När det är bubbelplats så är det klart man tightar igen och inte vill åka ut. Så jag tycker inte du gör något fel med att försöka checka ut handen som många pros i turneringar hade gjort i det här läget för att försöka bli av med en spelare. Kan inte förstå att folk vill att du ska försöka skydda handen. Vist är det bra om du vinner potten och får lite mer till stacken men att satsa allt för att kunna åka ut på bubblan är bara idiotiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och lirade en turnering med rätt okej pengapriser, och vi var bara några platser ifrån pengarna.

 

En shortstack går all in och vi är två som callar. Jag floppar genast två par, men finns tre áv samma färg på bordet, så väljer att bara checka ned till rivern. Då plötsligt höjer den andra spelaren och jag gissar på att han sitter på färgen och foldar. Det fanns ingen som helst sidopott mellan honom och mig. Han visar upp 2,3 off och shortstacken vinner på högsta kortet, en tia kanske det var? Resultatet av detta blev att vi fick lira, kanske en kvart längre, innan man var säker på pengarna.

 

Märkt av sådant här beteende ibland i sit n go´s också. Vad tänker sådana här spelare med egentligen? Riktigt, riktigt irriterande!

 

Du tror inte att din motståndarna skulle tänka sig att syna lite med A-hög färgdrag? Du måste beta där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt spelat av honom? Självklart och bortom all dumhet dessutom.

 

Men bubbla eller inte, en går all-in och ni är två som synar, så det känns som potten redan nu är såpass stor att den är värd att ta hem direkt.

 

Som shortstack hade jag ställt in direkt utan att tveka och ryckt på axlarna om FI nu hade färgen. Det är ju nu i turneringens slutskede som man verkligen måste passa på att lira när man (med all sannorlikhet) har en liten edge. Annars blir man snabbt uppkäkad av blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Mary_90.

 

Varför klanta sig så mycket när man vet att man inte kommer vinna handen oavsett. Kommer ju knappast kunne vinna med 3 hög mot någon. Det ända han gör är att han låter all-in snubben vinna handen och vara kvar i turneringen.

 

När det är bubbelplats så är det klart man tightar igen och inte vill åka ut. Så jag tycker inte du gör något fel med att försöka checka ut handen som många pros i turneringar hade gjort i det här läget för att försöka bli av med en spelare. Kan inte förstå att folk vill att du ska försöka skydda handen. Vist är det bra om du vinner potten och får lite mer till stacken men att satsa allt för att kunna åka ut på bubblan är bara idiotiskt!

 

Hrmm jag tror de flesta pros resonerar precis tvärtom.

 

Det är i bubbelspelet man bygger upp sin stack rejält mot halvsmå fegisar som försöker folda sig in i pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snack om bubblan. Ganska överskattat, så kul är det väl inte att komma in som short stack, blindas bort och vinna 2 ggr insatsen. Bättre då att ta dom bra lägen som kommer att försöka arbeta upp en större stack så man kan ta sig längre i turneringen, helst till finalbordet där oftast dom enda vettiga priserna är.

 

Uppenbarligen spelade din motståndare överlägset sämst av alla, men det är ju bra att vara lite självkritisk också så man lär sig av sina misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att så många tagit sig tid att skriva! :D

 

Det är inget jävla cashgame utan turneringsspel bubblan. Om man inte är helt shortstackad så vill man inte riskera att åka ut även om man har chans att dubbla upp.

 

Tycker också att den andra killen är en idiot! I sådana situationer SKALL man bara checka ner såvida man inte sitter på nötterna.

 

Vad har han att vinna på att beta? Ingenting... Han sitter ju med den absolut sämsta handen!

 

Precis mina tankar!

 

 

Han som bluffade i den tomma sidopotten, var han kanske chipleader själv? Eller nära däromkring?

 

Han var inte chipleader, men låg bra över average och hade ungefär dubbelt så mkt marker som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad tänkte jag passa på att berätta om en annan intressant händelse jag var med om nu under veckan. Vore kul höra vad ni tycker om detta spel!

 

Jag lyckades iaf ta mig till finalbordet i Expekts 1000 dollar guaranteed och efter någon timmas spel vid finalbordet är vi tre spelare kvar.

 

Vid det här tillfället är det extremt ojämn chipsfördelning, då jag sitter med cirka 10-20k och de andra två har runt 120k respektive 180k. Jag är ganska inställd på att åka ut som trea, och den enda ljusningen jag ser är att 180k liraren kör väldigt agressivt mot 120k spelaren. Han snor hela tiden hans bb och reraisar kraftigt varje gång han callat på nånting. Samtidigt spelar han ganska snällt mot mig.

 

Då kommer situationen jag väntat på. 120k reraisar före flopp(tänkte att han tröttnat på att bli bullied :lol: ), och samma procedur upprepas efter flopp. Grabbarna är båda all in efter rivern, och han med 120k i chips visar upp AA och en triss vid flopp, och 170k liraren fick en stege på sista kortet :shock:

 

Lite väl vågat spel kanske, men förstår så här i efterhand varför 180k spelaren ville ha mig kvar i gamet. Så länge jag var med, vågade inte 120k spelaren spela fullt ut mot 180k, med risken för att åka ut som tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som undrar hur du lyckas hamna i en trevägspot när du (enligt dig själv) är shortstack och en kortare stack har ställt innan dig?

 

Sedan fattar jag inte vilken hand du kan tänkas ha som legitimerar en syn framför fold/ställning givet situationen som råder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...