Gå till innehåll

FL - Pos på kronisk preflopphöjare


Gahlster

Recommended Posts

Hamnade jämte en kronisk preflopphöjare nyss. Märkte rätt snart att han höjde preflop med extremt många händer. Efter floppen så beta han ut alternativt synade ner, beroende på vad hans motståndare gjorde, på varje gata som oftast.

 

Efter dryga 100 händer var hans preflopraise% lite drygt 50% och hans sawflop% ca 67%.

 

I ett sådant läge bör det väl knappast finnas några händer man ska kallsyna med? Och var ska man lägga gränserna på de händerna som man vill isolera sig med honom med? Väl isolerad med honom vad bör man ha för att beta ut på varje gator utan motstånd? Och till sist, vad ska man syna ner med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger råd som jag själv använder mig av mot sådana maniacs, går oftast bra med plus om en sådan sitter vid bordet.

 

Hur du bör spela beror väldigt mycket på hur de övriga vid bordet agerar. Om det är aggresivt spel där någon eller några av de and spelarna inte är rädda för att höja maniacen preflop, och det ofta är trebetat eller cappat med bara två-tre spelare i potten, bör du spela endast starka starthänder som höga par och AK, AQ och liknande. Även om maniacen inte alltid har bra kort har oftast någon annan det i sådana potter och då blir prefloppriset för högt för draghänder som låga par och suited connectors.

 

Om spelet å andra sidan är löspassivt och maniacens raise oftast synas av tre-fyra spelare till anser jag att du bör kallsyna med draghänder. Floppar du set eller stege och färg (eller drag till de två sista) är du nästan garanterad att få riktigt bra betalt för dina händer. Kika på floppen mede dessa händer, släng dem om inget kul visar sig. Höj honom med starka händer, var gränsen ska gå får du bestämma efter vad du känner dig bekväm med och hur stor chans/risk det är att någon efter synar en trebet från dig. Med 77 skulle inte jag trebeta honom om jag visste att två synstationer efter kommer att syna hur som helst.

 

Om du isolerat dig mot honom betar du träff hårt och släpper nästan aldrig en träff. Checkar han tycker jag att du ska beta ess-hög eftersom du oftast leder. Att syna ner hela vägen med t.ex. ess-hög är svårare för mig att säga något om, tycker det är svårt att veta när det är rätt. Någon annan kanske har ett bra råd där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del att skriva om detta men generelt handlar det om att isolera sig med händer som har showdown-värde och ofta ta sig till showdown.

 

Om andra vid bordet är så pass observanta att de ser vad du håller på med och cappar (efter att du 3-bettat maniacen) med svaga händer får du tighta till dig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...