Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag gör ett arbete om spelberoende. Jag tänkte att jag skulle ringa svenska spel och ställa dem mot väggen och fråga lite om vad de tycker att de har för ansvar.

Jag skulle böhöva hjälp med lite frågor som jag kunde ställa. Jag har redan kommit på några frågor men skulle vilja ha hjälp med nya eller synpunkter på de jag redan kommit på.

Här är frågorna som jag redan kommit på.

1. Hur mycket de läger på behandling för spelberoende och varför de inte lägger mer.

2. Varför de kommer att börja på med nät poker.

3. Varför det inte är 18års gräns på alla deras spel.(jag har för mig att de inte har det på stryk och måltippset och lotter med mera)

4. Varför de har så mycket reklam om spel. Man kan ju bli beroende av spel också. Alkohol är det ju förbjudet att göra reklam för.

5. Vad de har för syn på spelberoende och vad de tycker att de har för ansvar.

Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med lite fler frågor som jag kunde ställa.

MVH Erik

Postad

Inget revolutionerande i dina frågor, du får ett paket standardsvar tillbaka. Är du duktig "postflop" (höhö..) som intervjuare kanske du kan få ut något vettigt med följdfrågor. Men gör en grundlig research istället och ställ frågor utifrån det, t ex sådant som de i sitt befintliga material inte ger klara svar på eller uppenbarligen har svårt att motivera utan en massa standardfloskler.

Postad

Hej några kommentarer

1. Du uttrycker dig inte neutralt i frågan, fråga istället hur mycket de lägger och hur de fördelar pengarna, en fråga om varför de inte lägger mer är meningslös, du får aldrig ett bra svar.

2.???? Har du missat boomen. ALLA vill spela poker. Det är som att fråga systembolaget varför de säljer sprit när folk super och blir alkisar.

3. De har 18årsgräns på alla spel.

4. Reklam är ett sätt att visa sin produkt, sen måste var och en med ett bevrat intellekt kunna ta ställning för och emot.

5. Bra fråga

:twisted::twisted:

Postad

1. Svenska Spel vill tjäna pengar på alla möjliga sätt.

2. Svenska Spel vill tjäna pengar på alla möjliga sätt.

3. Svenska Spel vill tjäna pengar på alla möjliga sätt.

4. Svenska Spel vill tjäna pengar på alla möjliga sätt.

5. No idea.

Postad

bästa för fråga 3 vore ju om man var en grupp med personer som är under eller inte ser ut att vara specielt mycket äldre än 18. alla utom en testar att köpa lite olika av svenska spels tjänster hos ett lokalt ombud. sedan frågar den sista en annan dag det lokala ombudet vad för åldersgränser som gäller för de olika tjänsterna. som undanflykt kn man ju säga att man är intresserad, men inte vet om det är lagligt för en.

skulle tippa på att en och annan minderårig slinker igenom och 18-åringar inte behöver visa leg.

då kan man fråga svenska spel vad det är för olika åldersgränser och ha följdfrågan hur dom kontrollerar att detta uppfylls av deras ombud samt vad för påföljder ombuden får när de bryter mot dessa regler och slutligen också hur vanligt det är med kontroller och påföljder.

kan också vara intressant att fråga hur dom kommer agera inom nätpokern med kontrollen. kommer t.ex. 18-åringar rent praktiskt kunna spela genom att låna en myndig persons VISA-kort eller liknande. om nej, hur går kontrollen till? eventurell följdfråga hur skall dom stoppa att det sker med VISA-kortsinnehavarens tillstånd?