Gå till innehåll

FLT - AJo blir steg- och färdrag, mer aggresivt?

Recommended Posts

Postad

Min första seriösa PHH, lite pirrigt och nervöst, försök vara snälla och kom med fin och konstruktiv kritik. :)

** $5/$10 Hold'em - Seat 5 is the button **

Total number of players : 10

Seat 1: TheMangler ( $129.5 )

Seat 2: DDAYDDAY ( $220.75 )

Seat 3: Renee20 ( $365.5 )

Seat 4: QoS ( $532.5 )

Seat 6: Gateway4444 ( $203 )

Seat 7: MackeSthlm ( $268 )

Seat 8: DannyGG ( $412.5 )

Seat 9: SonDo ( $180.5 )

Seat 10: Chu1907 ( $226.5 )

Seat 5: sugarbowl03 ( $297 )

Gateway4444 posts small blind [$2].

MackeSthlm posts big blind [$5].

** Dealing down cards ** - Pot $7

Dealt to QoS [ J:c: A:h: ]

DannyGG folds.

SonDo calls [$5].

Chu1907 calls [$5].

TheMangler folds.

DDAYDDAY folds.

Renee20 folds.

QoS calls [$5].

sugarbowl03 calls [$5].

Gateway4444 calls [$3].

MackeSthlm checks.

AJo känns som en okej hand med i tidig position, bra möjligheter till TPTK, relativt bra möjligheter till hög stege. Att det sen blir multiway gör att potten känns ännu mer lönsamma.

** Dealing Flop ** [ Q:c:, 3:c:, T:h: ] - Pot $30

Gateway4444 checks.

MackeSthlm checks.

SonDo bets [$5].

Chu1907 calls [$5].

QoS raises [$10].

sugarbowl03 calls [$10].

Gateway4444 raises [$15].

MackeSthlm folds.

SonDo calls [$10].

Chu1907 folds.

QoS calls [$5].

sugarbowl03 calls [$5].

Det här var ju trevligt, en inside straight-drag, raise för att driva ut folk med svaga händer. Skulle jag ha re-raiseat med så mycket i potten? Hade det varit rätt att cappa i det här läget?

** Dealing Turn ** [ A:c: ] - Pot $95

Gateway4444 checks.

SonDo bets [$10].

QoS calls [$10].

sugarbowl03 calls [$10].

Gateway4444 calls [$10].

Det här var ju riktigt trevligt, så ligger jag med ett färgdrag också. Funderade på att re-raise för att driva ut folk med svaga händer, men kände mig sårbar för någon satt med K:c: och det är bara en gata kvar. Skulle jag ha re-raiseat med tanke på potoddsen? Hade det varit rätt att cappa i det här läget?

** Dealing River ** [ K:c: ] - Pot $135

Gateway4444 checks.

SonDo checks.

QoS bets [$10].

sugarbowl03 calls [$10].

Gateway4444 calls [$10].

SonDo folds.

Jaha, det var ju väldigt trevligt - finns inget annat än att trycka på så mycket det bara går. :)

** Showdown **

QoS shows [ J:c:, A:h: ] a flush, ace high.

sugarbowl03 doesn't show [ 9:h:, 9:c: ] a flush, ace high.

Gateway4444 doesn't show [ Q:d:, 5:c: ] a flush, ace high.

QoS wins $162 from the main pot with a flush, ace high with jack kicker.

Spelade handen rätt? Misstänker att jag skulle varit mer aggresiv redan på floppen, eller åtminstone på Turn?

- QoS

Postad

Jag kan väl ge min syn på saken i allafall.

Tidig pos förresten, sitter inte du på CO?

Limpa med A :heart: J :club: , helt ok beroende på motståndarna.

Flop Q :club: 3 :club: T :heart: Pot $30

Gateway4444 checks.

MackeSthlm checks.

SonDo bets [$5].

Chu1907 calls [$5].

QoS raises [$10].

sugarbowl03 calls [$10].

Gateway4444 raises [$15].

MackeSthlm folds.

SonDo calls [$10].

Chu1907 folds.

QoS calls [$5].

sugarbowl03 calls [$5].

Det här var ju trevligt, en inside straight-drag, raise för att driva ut folk med svaga händer. Skulle jag ha re-raiseat med så mycket i potten? Hade det varit rätt att cappa i det här läget?

Varför vill du driva ut dom svaga händerna? Det är ju dom som ska betala när du väl träffar.

Du sitter på ett hålstegeköp mot ev färgdrag, jag hade synat, inte mer.

Q :club: 3 :club: T :heart: Turn A :club: Pot $95

Gateway4444 checks.

SonDo bets [$10].

QoS calls [$10].

sugarbowl03 calls [$10].

Gateway4444 calls [$10].

Det här var ju riktigt trevligt, så ligger jag med ett färgdrag också. Funderade på att re-raise för att driva ut folk med svaga händer, men kände mig sårbar för någon satt med K :club: och det är bara en gata kvar. Skulle jag ha re-raiseat med tanke på potoddsen? Hade det varit rätt att cappa i det här läget?

Nu är ditt stegdrag inte mycket att hänga i julgranen, om du träffar färgen är det inte ens nöten. En raise för att se var du står och låta kungen betala för att få se sista kortet. Blir du höjd är det nog bara att syna och hoppas på en klöver/kung och check/call.

Q :club: 3 :club: T :heart: A :club: River K :club:

Ahhhh, problemen över... :D

Postad

Mr Zero, tack för att du avslöjar min tomtighet! ;)

Varför vill du driva ut dom svaga händerna?

Menar dom med marginella draghänder som kan slå min, men det kanske är fel tänkt?

- QoS

Postad
Limpa med A :heart: J :club: , helt ok beroende på motståndarna.

Jag tycker nog att raise or fold är ett väldigt bra motto angående AJo i det här läget. Antingen är limparna så pass lösa att man antagligen dominerar dem, eller så finns det en stark möjlighet att man är dominerad och då bör man folda. Intervallet av löshet hos motståndarna där emellan är rätt smalt och har man inte en klar höjning så är det bättre att folda. Vidare så vill man ju gärna om möjligt bli av med mörkarna och öka chansen att få knappen.

Om någon av de tidiga limparna är rimligt tight så lutar handen väldigt snabbt åt en fold.

Ska man spela osuitade kort så är det viktigt att de troligen är de största korten vid bordet.

För det första, hålstege med ett överkort är inte en stark hand ens under ideala omständigheter. I det här fallet så är det färgdrag ute, vilket försvagar dina hand, kanske 5-10% i snitt i en 5-vägspott, dessutom är det två stora kort vilket gör det extremt osannolikt att du har bäst hand, och dessutom är det inte alls omöjligt att en hand som AT vilken du dominerade innan nu dominerar dig.

Slutligen, potten är inte stor, det ligger bara 7SB när betandet kommer till dig och dina odds för att träffa stegen till turn är ~1:11 och till rivern ~1:5, Men dina effektiva odds är sämre än så eftersom din stege kommer bli utdragen av färg då och då.

Dina faktiska vinstodds, esset inräknat och trefärgen inräknat, kanske ligger på ~1:5. Så även om du kan räkna med att få syn av båda betarna och sedan få gratiskort till rivern (vilket är otroligt eftersom det finns så många kort att träffa för dina motståndare) så ger din manöver dig ändå bara effektiva pottodds på runt 1:4, vilket är alldeles för lågt.

Postad

Tycker att det är ovanligt lite kärlek i den här tråden! :)

Det är bara Che som sagt något snällt! ;)

Johan Hjort, vad du säger att jag i princip gjorde fel hela tiden? Känns ju bra. :(

- QoS

Postad
Johan Hjort, vad du säger att jag i princip gjorde fel hela tiden? Känns ju bra. :(

Nej, rivern spelade du ju som du skulle.

Som jag skulle spelat, höja preflopp om motståndarna är lösa (vilket de verkar vara), syna floppen, höja turnen (men definitivt inte cappa), beta rivern.