Myssion Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 PF.nu-turre på Stars, tredje handen, bordet är väldigt tajt som väntat (eftersom Bojen inte är vid bordet så finns det ingen som är ultralös och limpar från UTG med 32off och liknande ), därför är min strategi att experimentera med lite LAG-spel (limpade första handen med K3 , endast BB synade och jag betade hem potten på floppen med nötfärgdraget). PokerStars Game #4263262902: Tournament #20226922, Hold'em No Limit - Level I (10/20) - 2006/03/12 - 14:07:02 (ET) Table '20226922 38' Seat #5 is the button Seat 1: Shaz Pur (1500 in chips) Seat 2: Orkar (1500 in chips) is sitting out Seat 3: Bildbert (1490 in chips) Seat 4: *=LE=* (1440 in chips) Seat 5: K5os (1560 in chips) Seat 6: joggeboy (1480 in chips) Seat 7: Myssion (1530 in chips) Seat 8: dr_2th (1500 in chips) Seat 9: Kornone (1500 in chips) joggeboy: posts small blind 10 Myssion: posts big blind 20 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion[T 9 ] dr_2th: folds Kornone: folds Shaz Pur: folds Orkar: folds Bildbert: folds *=LE=*: folds K5os: raises 60 to 80 Stöldförsök från knappen? joggeboy: folds Myssion: calls 60 *** FLOP *** [Q 7 8 ] Myssion: checks Väntar mig ett CB som troligen har missat floppen och anser att jag kan vinna mer pengar genom checkraise än genom att beta in i honom. K5os: bets 100 Nästan halvpottbet som kommer direkt, känns som ett rutinmässigt CB. Myssion: raises 300 to 400 Fortskrider enligt planen. K5os: raises 480 to 880 Han steker lite innan han slår om här, känns svagt, som att han inte är beredd att riskera hela sin stack utan bara vill se var han står. Myssion: raises 570 to 1450 and is all-in Tänk på att hela tanken med turneringen är att jag ska experimentera med en LAG-stil, så utvärdera handen ur det perspektivet. Citera
dlinder Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Är han inte rätt committed där? Det är viktigt att man får in pengarna på rätt sätt om man ska semibluffa på ett dra; det måste finnas fold equity utan att det blir ett gigantiskt överbet. I det här fallet skulle du nog ha bettat pot direkt på floppen och sedan ställt in på en ev raise. Nu blev det en raise för mkt och han lär knappast kunna släppa. Citera
brut Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Han ska in med ca 500 till för att vinna ca 2500. Så han får odds tom på sina draghänder. Han foldar nog<10% av gångerna. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 Är han inte rätt committed där? Det är viktigt att man får in pengarna på rätt sätt om man ska semibluffa på ett dra; det måste finnas fold equity utan att det blir ett gigantiskt överbet. I det här fallet skulle du nog ha bettat pot direkt på floppen och sedan ställt in på en ev raise. Nu blev det en raise för mkt och han lär knappast kunna släppa. Precis vad jag tänkte, med djupare stackar är en checkraise bra för då har jag större fold equity när jag ställer, här är det troligen bättre att göra som du säger, beta in i honom och sedan ställa honom all-in när han höjer. Fast här "känns" han svag när han steker och sedan fjuttehöjer, min erfarenhet är att de flesta pf-spelare har vett nog att höja tillräckligt för att stänga ute drag o.s.v. Citera
spinner Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Hade kännts skönt att åtminstone ha överkort om man missar i ett sådant läge. Med tanke på flushdraget som är ute har du kanske bara 6 outs dessutom. Tycker det är mycket bättre att spela som du gör om man har överkort + flushdrag, alternativt eventuellt bara flushdraget och nåt par etc. Högre fold equity på motståndaren då. Som handen spelas är han i princip tvungen att syna. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 Hur djupa bör stackarna vara för att ha tillräckligt med fold equity här? Tror alla är överens om att jag skulle spelat den handen annorlunda så jag postar resultatet: Han synar med JJ och hans hand står. Min read var mer eller mindre korrekt, men det sket sig ändå... Trodde faktiskt han skulle släppa med mellanpar där. Så som handen har utspelat sig så måste han ju vara grymt säker på att jag är tom eller semibluffar för att den synen ska vara +EV. Nåja... Citera
Supertequila Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Känns som typiskt motståndare som blir kär i sin hand och kan inte släppa den. Annars grymt svårt att sätta dig på drag med 2 reraise. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 Känns som typiskt motståndare som blir kär i sin hand och kan inte släppa den. Annars grymt svårt att sätta dig på drag med 2 reraise. Ja, vad ska jag ha liksom...? Citera
BjornL1491910513 Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 När han gör sin minireraise på floppen tycker jag det ofta beror på att han har en enormt bra hand. Spelar inte turneringar så ofta men så är det iallafall i cashgame, har jag fel eller rätt? Nu hade han ju dock en inte så bra hand, men jag hade tänkt att han hade monster. Citera
Maple Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Hur djupa bör stackarna vara för att ha tillräckligt med fold equity här? Tror alla är överens om att jag skulle spelat den handen annorlunda så jag postar resultatet: Han synar med JJ och hans hand står. Min read var mer eller mindre korrekt, men det sket sig ändå... Trodde faktiskt han skulle släppa med mellanpar där. Så som handen har utspelat sig så måste han ju vara grymt säker på att jag är tom eller semibluffar för att den synen ska vara +EV. Nåja... Med det stackdjupet som var, måste motståndaren snarare vara grymt säker på att du inte är tom eller semibluffar för att kunna folda med de pottoddsen. Att rereraisa en semibluff ur position tvivlar jag på är +EV oavsett stackdjup om man inte vet om motståndaren är kapabel att folda ett par. Speciellt med tanke på att du redan vunnit en av de två tidigare händerna så är det väl tveksamt att du får credit för att ha en hand. Citera
erik87 Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Känns rätt fel att checkraisa här, personligen så skulle jag ha satsat på en check-call om jag skulle fortsätta men du hade ju tänkt spela lag. Det jag tycker är rätt i så fall är att betta ut, får du bara syn såfår du se turn rätt billigt och får du omslag så ställer du då har han fortfarande tillräckligt med marker kvar för att inte var potcommited. Om han skulle syna så får du ju dessutom möjligheten att skjuta igen på turn. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 När han gör sin minireraise på floppen tycker jag det ofta beror på att han har en enormt bra hand. Spelar inte turneringar så ofta men så är det iallafall i cashgame, har jag fel eller rätt? Nu hade han ju dock en inte så bra hand, men jag hade tänkt att han hade monster. De som miniräjsar så är oftast noobs (du vill ju inte ge draghänder rätt odds), men hade det varit en slumpmässig motståndare och inte en pf:are hade jag helt klart foldat istället. Men här tycker jag att hela hans betmönster och tidsmönster säger svag hand. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 Så som handen har utspelat sig så måste han ju vara grymt säker på att jag är tom eller semibluffar för att den synen ska vara +EV. Med det stackdjupet som var, måste motståndaren snarare vara grymt säker på att du inte är tom eller semibluffar för att kunna folda med de pottoddsen. Det är ju det jag säger. Att rereraisa en semibluff ur position tvivlar jag på är +EV oavsett stackdjup om man inte vet om motståndaren är kapabel att folda ett par. I de tidigare stadierna av en turre (med någorlunda skickliga spelare) släpper de flesta ett mellanpar. Visst kan min checkraise vara en bluff, men när jag ställer jag säger jag att jag slår allra minst topp-par. För övrigt behöver din motståndare knappast vara särskilt tight för att det ska vara +EV att ställa med drag såhär. Dessutom måste du se helheten i spelstilen, inte bara denna handen som en isolerad företeelse. Den aggressive spelaren får bättre betalt av sina starka händer, vilket ökar ditt totala +EV, tack vare att du gör marginella spel i andra situationer. Speciellt med tanke på att du redan vunnit en av de två tidigare händerna så är det väl tveksamt att du får credit för att ha en hand. En enda hand säger inte särskilt mycket. Jag limpar från UTG+1, får syn av endast BB, han checkar, jag betar hem potten, rättså standardspel, verkligen inget som säger att jag är en bluff-farbror. Citera
Myssion Postad 13 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2006 Det jag tycker är rätt i så fall är att betta ut, får du bara syn så får du se turn rätt billigt och får du omslag så ställer du då har han fortfarande tillräckligt med marker kvar för att inte var potcommited. Om han skulle syna så får du ju dessutom möjligheten att skjuta igen på turn. Håller med. Citera
Maple Postad 13 Mars , 2006 Rapport Postad 13 Mars , 2006 Myssion: Jag skrev nog lite dålig svenska i mitt förra inlägg. Det som förhoppningsvis åtminstone framgår nu är att jag menade att motståndaren måste vara säker på att du INTE bluffar eller semibluffar för att lägga sig här. Folk som trebettar en checkraise brukar enligt min erfarenhet vara alltför villiga att riskera hela sin stack mot en även om de själva har en ganska svag hand. Visst, när du fyr-bettar representerar du en hand som slår TPTK men det betyder ju inte att motståndaren tror på dig. Det är bara det att jag tycker att spela LAG genom att fyrbetta allin med ett öppet stegdrag utan överkort mot en okänd motståndare alltför ofta är en mindre bra aktion. Självklart får du action med dina bra händer om du fyrbettar allin med ett ganska kasst öppet stegdrag. Jag håller med dig om att du spelat en hand tidigare inte säger något om hur du spelar, men varje hand du vinner och inte visar ökar risken/chansen att motståndarna tror att du är en bluffgubbe. Citera
brut Postad 14 Mars , 2006 Rapport Postad 14 Mars , 2006 Om man ska gå all in i ett sånt här läge(på flopp). Behöver beta så mycket att opp inte vill syna med draghänder och marginella händer. Ca 1,5xpot. Så i det här fallet så står valet efter fis höjning på floppen mellan syn och fold. Om du synar så blir du comitted(i alla fall nära nog i praktiken ), eftersom du kan dra dött vissa gånger och du inte alltid har 8 outs som i det här fallet då fi har JJ så blir det korrekt att folda. Citera
Bojen Postad 14 Mars , 2006 Rapport Postad 14 Mars , 2006 PF.nu-turre på Stars, tredje handen, bordet är väldigt tajt som väntat (eftersom Bojen inte är vid bordet så finns det ingen som är ultralös och limpar från UTG med 32off och liknande ). 32o är en mycket underskattad hand. Citera
fredde80 Postad 14 Mars , 2006 Rapport Postad 14 Mars , 2006 PF.nu-turre på Stars, tredje handen, bordet är väldigt tajt som väntat (eftersom Bojen inte är vid bordet så finns det ingen som är ultralös och limpar från UTG med 32off och liknande ). 32o är en mycket underskattad hand. Det håller jag med om... får ju en dold stege varannan gång man lirar dom! totalt underskattad! Citera
Myssion Postad 14 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 14 Mars , 2006 Om man ska gå all in i ett sånt här läge(på flopp). Behöver beta så mycket att opp inte vill syna med draghänder och marginella händer. Ca 1,5xpot.Så i det här fallet så står valet efter fis höjning på floppen mellan syn och fold. Om du synar så blir du comitted(i alla fall nära nog i praktiken ), eftersom du kan dra dött vissa gånger och du inte alltid har 8 outs som i det här fallet då fi har JJ så blir det korrekt att folda. Syn känns ju rätt döfött faktiskt... Hur tänker du då? Om jag ändå är committed så kan jag ju lika gärna ställa in direkt för att maximera chansen att vinna potten. Hellre fold då. Känns som att det bästa jag kunde göra eftersom jag nu inte betade ut är att checkräjsa all-in direkt för att maximera fold equity, men det skriker ju lite drag då faktiskt, eller? En annan viktig grej är ju att jag faktiskt inte behöver så stor chans att han lägger sig där, jag lägger in 1000 marker för att vinna 3000 om han synar. Citera
brut Postad 14 Mars , 2006 Rapport Postad 14 Mars , 2006 Möjligen så har jag inte riktigt koll på stackarna helatiden. Tänk så här istället: Opp kommer ytterst sällan att lägga sig så kommer du att åka ur turneringen ca 70% av gångerna. Enligt mig Du har 3 val. Fold= bäst, all in=nästbäst, syn=sämst(spec om du anser dig commited) Citera
Recommended Posts