Callahan Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Ofta när man kommer heads-up i en SNG har man runt 10 BB var. En del har skrivits om att spela push-or-fold när man har knappen (SB). Då ger man fi chansen att göra misstaget att lägga sig för mycket (och det mer ovanliga felet att syna för mycket). När man gör det så slänger man bort allt vad positionell fördel heter. Så det borde vara bättre att tex istället syna med alla händer, eller ännu hellre spela någon mix av syn/minhöj, eventuellt saltat med en del all-in, speciellt med bra headsup-händer som inte har så mycket "spel i sig" (tex A7o, K8o). Hur spelar ni? Hur tänker ni? Jag har hängt med lite dåligt i vad som är det senaste i de här frågorna. Har någon som hängt med lite kanske en intressant länk till 2+2 eller någon annanstans där detta diskuteras? EDIT: Det slår mig ganska direkt efter att ha skickat detta att denna fråga är ganska banal ("hur ska man spela headsup?" liksom hallå). Citera
Staahla Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Jag vet inte om det är en så stor fördel att snacka sist med så korta stackar. BB får ju alltid läget att panga före och det är inte fy skam med tanke på att potterna alltid är gigantiska i förhållande till markerstaplarna samt att motståndarens HD som regel är mastodontbred. Citera
Hjort Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Problemet med att syna är att motståndaren kan trycka och att det nu blir du som får möjlighet att göra dåliga vik. Enkelt sett kan han då ställa med alla händer han skulle ha synat en all-in, samt några han inte kunnat syna med för att han nu har fold-equity och sen ta en gratisflopp med allt skräp som han inte kunnat syna med. Så din motståndares bästa möjliga värde måste ju vara högre om du limpar 100% av dina händer än om du har din bästa möjliga push-or-fold strategi. Blandstrategier blir ju så klart knöligare att utvärdera. Jag är rätt säker på att en limpstrategi är hårt dominerad spelteoretiskt (bland annat för att jag inte känner till en enda bra spelare som gör det utom extrema omständigheter), även om jag inte sett någon teknisk diskussion kring det. Citera
Baloos Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Du kan köra limp och minraise mot extremt veka killar, mot normalt aggro fi känns det mer ofta att det blir du som får ta de jobbiga besluten. Igår t ex fick jag mörkarna 9 av 10 gånger med en limitraise, sen ställde han in och jag vek AJ, sen upprepades proceduren några gånger tills han vart auto-AI. Men sånna här tillfällen är extremt ovanliga även på låga SnG som 33 och 55. Citera
Callahan Postad 12 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 12 Mars , 2006 Problemet med att syna är att motståndaren kan trycka och att det nu blir du som får möjlighet att göra dåliga vik. Enkelt sett kan han då ställa med alla händer han skulle ha synat en all-in, samt några han inte kunnat syna med för att han nu har fold-equity och sen ta en gratisflopp med allt skräp som han inte kunnat syna med. Så din motståndares bästa möjliga värde måste ju vara högre om du limpar 100% av dina händer än om du har din bästa möjliga push-or-fold strategi. Blandstrategier blir ju så klart knöligare att utvärdera. Det är förmodligen en OK strategi för BB att spela så, och du har kanske rätt att man i teorin ger upp lite värde när man alltid synar jämfört med push-fold när man har 10 BB. Fast är det uppenbart att om stackarna görs tillräckligt stora så är syn-med-allt bättre än push-fold, så det är lite klurigt att bevisa det du säger även med 10 BB väl? Sedan har vi så klart en skillnad mellan teori och praktik. Många motståndare verkar gilla idén att gå till flopp och "spela om det". Citera
Hjort Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Fast är det uppenbart att om stackarna görs tillräckligt stora så är syn-med-allt bättre än push-fold, så det är lite klurigt att bevisa det du säger även med 10 BB väl? Ja, det har mig veterligen inte gjorts. Däremot så är det ju väldigt otroligt att det finns en strategi med signifikant mycket bättre spelteoretiskt värde än den bästa POF-strategin. Många motståndare verkar gilla idén att gå till flopp och "spela om det". Ja visst, och det exploaterar man ju automatiskt genom POF. Visserligen kan det ju finnas ännu större värde att hämta mot sådana motståndare, men jag är rätt mycket en "en fågel i handen"-kille. Citera
Recommended Posts