Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Haloj någon som vet några gammla godingar? Tipsa järna om lite sköna västern och gammla riktigt bra film, i stil med The good, the bad and the ugly. Sköna maffia filmer är också intressant :)

Postad

Gillar du Clintans $-trilogi, (The good, the bad and the ugly, For a few dollars more och A fistful of dollars) får du inte missa "Once upon a time in the west". Även den regisserad av Sergio Leone.

Charles Bronson i huvudrollen och Henry Fonda spelar skurk. Heter på svenska "Harmonica, en hämnare".

Sedan finns det ju det ju klassiska västerns som:

The gunfight at O.K. Corral, The wild bunch, High noon och Rio bravo.

Unforgiven med Clintan är grymt bra.

Postad

Maffia:

Mean Streets -73 (Scorsese)

Om man vill se en av de många mästerverken som gjordes i amerikansk film under 70-talet. Här börjar Scorsese sitt samrbete med Robert De Niro. Det finns scener som är så fantastiska att man nästan dör av hänförelse. De Niro när han kör sin "mook-dialog" är helt otrolig. Man skulle kunna säga att filmen har pokeranknytning, då "Rounders" har likheter med detta mästerverk. Så att De Niros roll som den strulige får göras av "sin generations De Niro (Ed Norton)" känns bra. Jag har iofs aldrig hört att Matt Damon skulle vara "sin generations Harvey Keitel". :D

Once Upon Time in America såg jag när den statliga telivisionen skulle minnas Sergio Leone vid hans död 1989. Det fick mig att bli intresserad av film på allvar, så tack SVT!