Gå till innehåll

Hur vinner man 30 punkter.


Evode

Recommended Posts

Okej, jag är ny här och har spelat poker på nätet i 1,5 år nu.

Undrar helt enkelt hur man lyckas vinna någonting.

Jag vinner, men förlorar också... går mer eller mindre plus minus noll.

Det mesta jag lyckats plussa är cirka 75% av min start bankrulle, det mesta jag legat minus är cirka 50% av min start bankrulle.

 

Ofta är det så att man lyckas kämpa upp sig lite några dagar men man senare förlorar allt på en dag om inte lite till.

Snackat med en del proffs, de säger att jag har extrem otur.

Visst jag har väldigt mycket otur... mer än tur iaf. Men om man spelar rätt med oddsen som jag tycker jag gör så ska man väl gå plus i längden.

 

För tillfället så har jag backat 1/3 av min bankrulle på 2 dagar. Men kommer säkert få tillbaka det på plus minus noll igen på några månader.

 

Nu ska jag inte berätta om mig och mitt spel mer utan till en fråga.

 

Players:

Evode (EUR 49,55 in seat 1)

ev_gul (EUR 44,50 in seat 2)

Glman (EUR 64,00 in seat 3)

Wolx (EUR 50,00 in seat 4)

rovverm (EUR 13,35 in seat 6)

 

Dealer: Evode

Small Blind: ev_gul (0,25)

Big Blind: Glman (0,50)

 

Evode was dealt: Kd - Kh

 

Wolx Fold

rovverm Raise (1,00)

Evode Raise (3,00)

ev_gul Fold

Glman Call (2,50)

rovverm Fold

 

Flop 7d - Ac - Kc

 

Glman Check

Evode Bet (5,75)

Glman Call (5,75)

 

Turn 7d - Ac - Kc - 5s

 

Glman Check

Evode All-In (40,80)

Glman Call (40,80)

 

River 7d - Ac - Kc - 5s - 9s

 

Glman shows: 6c - 8c (a straight, nine high)

Evode shows: Kd - Kh (three of a kind, kings)

 

Glman wins: EUR 98,35 (with a straight, nine high)

Rake: EUR 2,00

 

 

Det här är en typisk hand som jag förlorar mycket på, inte det värsta exemplet, de senaste två dagarna har jag väl blivit utdragen av allt från runner-runner tvåpar till runner-runner kåk.

 

Men är de såhär man ska spela som Glman gör? Spela med en sämre hand när man vet att ens motståndare har en bra? Är det så man vinner?

 

Tänkte det passa bra att fråga här eftersom jag läst om många här som spelar på detta sätt... klonkarskills? Vad är det för något, är inte det ett annat ord för tur bara? Poker går väl inte bara ut på tur.

Prövat att spela lite på detta sätt på en lägre nivå, och kan säga att jag aldrig lyckats klonka någonting.

 

Poker är fortfarande kul, därför jag spelar. Men börjar bli lite omotiverande när man bara går plus minus noll hela tiden.

 

Nu kommer säkert flera klanka ner en massa på mig, men vi ser ju på poker olika, de som upplevt samma sak som mig förstår nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en som höjer först hade jag nog höjt mer, sedan kanske inte detta hade hjälpt... Men det är en annan sak.

 

Han har ju knappast odds att syna din all-in då du är över 70% favorit, så det är ju i ditt fall ett vinnande spel...

 

Men 70% favorit betyder ju ändå att man förlorar handen tre gånger av tio. Man klagar aldrig när man vinner liknande situationer 12 gånger på raken, det ser man som självklart. Men att förlora den en gång gör en galen.

 

Kanske en saftigare bet både före floppen och efter floppen hade fått han att släppa...

 

Men vad vet jag... inget proffs direkt... Men skit i pokern två tre dagar, gå på bio etc. Brukar kyla ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta kommer säga något i stil med: Det vänder i längden! Titta inte på enskilda händer!

 

Och så vidare.

 

Jag håller med. Till viss del. Däremot är jag lätt vidskeplig av mig. Jag är av den åsikten att en del människor har mer tur än andra. Inget som går att kvantifiera direkt lätt. Men så är det.

 

Visst, det kommer säkert att jämna ut sig om 1000 år. Tyvärr varar en del personers (poker-)karriär mycket kortare än så.

 

Därför är det helt enkelt så att en del kommer att ha mer otur än andra. Nu är det iofs så att du på lägre nivåer bör kunna skrapa ihop en vinst ändå. ÄVEN om du har väldigt mycket otur. Spelar du bra tillräckligt länge så kommer det krävas abnormt mycket otur för dig att inte vinna.

 

Men! På kort sikt kan "otur" göra fruktansvärt mycket skillnad. En skillnad som det kan ta många många många händer av "normal" fördelning att sudda ut.

 

Läser man här på forumet eller i chatten på pokersajter så förvånas man ofta av att "rutinerade" (eller åtminstone sådana som tror de är det) spelare inte har en uppfattning om vad otur är. Vad ett RIKTIGT bad streak innebär.

 

För många är ett bad streak att förlora tre stycken QQ i rad. För en del är det att ligga back 5 inköp. För ytterligare en del är det att ständigt förlora potter som den här.

 

Lösningen? Finns inte. Bara att analysera ditt spel. Se om det finns något du kan göra bättre. Sedan spela på och nöta nöta. När turen jämnar ut sig så går det bättre ska du se! Att det sedan förmodligen är så att du aldrig någonsin kommer att hämta ikapp din "innestående tur", det är ingenting du kan göra något åt. Så länge du spelar bra så bör du kunna slå låglimitbordens tomtar. Åtminstone tillräckligt för att skrapa ihop lite vinst.

 

 

Eller: Du kan ju fråga trådskaparen här: Från 0kr till 35000kr på 48h. Han har kanske tips... (kom tillbaka när motsvarande hänt dig! ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här handen spelar du rätt vilket du borde veta om du spelat poker i 1,5 år faktiskt. Självklart är det diskutabelt om det är mest lönande i längden att gå all in och veta att man blir callad av ett drag, eller värdebetta sin triss för att få ut maximalt värde från marginella händer. Men självklart spelade du rätt just nu och fick ut maximalt EV-värde (dvs summan du tjänar i längden).

 

Tänkte det passa bra att fråga här eftersom jag läst om många här som spelar på detta sätt... klonkarskills? Vad är det för något, är inte det ett annat ord för tur bara? Poker går väl inte bara ut på tur.

Prövat att spela lite på detta sätt på en lägre nivå, och kan säga att jag aldrig lyckats klonka någonting.

 

Poker går ut på tur med inslag av skicklighet. Du väljer själv dina odds och kan själv välja när du ska trycka in pengar. Men i grunden måste du ändå ha tur så att dina odds står sig. Att säga att du aldrig klonkat någonting tror jag att jag och de flesta andra blundar för och tänker inte kommentera eftersom vi vet att det inte är sant.

Klonka är ett ord för när du träffar någon av dina outs, dvs drar ut.

 

Däremot om du vill vinna tycker jag du ska gå ner till en lägre nivå och där känna på hur ett vinnande spel spelas. Om du läser någon bok, lär dig om odds, lär dig bra starthänder, så bör det inte vara så jättesvårt att vinna på lägre nivåer.

 

Men i fortsättningen när du vill ha kommentarer på någon hand för att utveckla ditt spel. Tänk efter då om du inte kan hitta något mer kluriga händer än den där eftersom du är storfavorit hela vägen.

 

Men lycka till med pokern :)

 

Edit: Missade att det var 4 klöver, trodde han var helt tom på flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en som höjer först hade jag nog höjt mer, sedan kanske inte detta hade hjälpt... Men det är en annan sak.

 

Han har ju knappast odds att syna din all-in då du är över 70% favorit, så det är ju i ditt fall ett vinnande spel...

 

Men 70% favorit betyder ju ändå att man förlorar handen tre gånger av tio. Man klagar aldrig när man vinner liknande situationer 12 gånger på raken, det ser man som självklart. Men att förlora den en gång gör en galen.

 

Kanske en saftigare bet både före floppen och efter floppen hade fått han att släppa...

 

Men vad vet jag... inget proffs direkt... Men skit i pokern två tre dagar, gå på bio etc. Brukar kyla ner.

 

Motståndaren har absolut nada på flop och det är det sämsta spel jag sett att syna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, en bad beat-hh... så orginellt.

 

Men är de såhär man ska spela som Glman gör? Spela med en sämre hand när man vet att ens motståndare har en bra? Är det så man vinner?

 

Ja det är det, prova själv.

 

lal dlinder du har hittat medicinen... jag maste halla med har.. man ska alltid spela med en samre hand nar man vet att ens motstandare har en bra.. det ar enkel logik.. 1+1 sa att saga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla intressanta svar.

 

Har inget emot att förlora, bara på sättet man gör de hela tiden som gör de lite jobbigt, skulle va skönare om man åkte ut på ett dåligt spel eller motspelarens bra spel någon gång.

Lär sig i alla fall hantera förluster väldigt bra... det är ju alltid nåt, tjänar kanske på det i längden.

Till skillnad mot de rutinerade spelarna som Fido prata om, de kommer säkert ta självmord när de förlorar på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Du föredrar att spela dåligt och förlora än att spela bra och förlora?

 

Marginella händer är fullt spelbara, om man är tillräkligt säker på att få betalt när man träffar. Speciellt mot spelare som endast spelar starka händer och har problem att släppa dessa.

Dock spelar inte denna person efter den regeln då avbetalningen vid träff inte är tillräcklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag inget bättre för mig, så jag tänkte dissekera spelet i handen ovan. Jag tycker att det är intressant att ovanstående frågeställning, vilken är ganska enkelt besvarad, sändigt återkommer på forumet. Har avrundat räknandet för att slippa alla decimaler...

 

Pre-flop:

 

Hero: Du höjer ur tidig position med KK vilket är fullt rimligt, även om du kunde ha höjt något mer.

Glman: Synar med 6c8c, vilket är helt ok, men bättre i position. Glman vill här att du ska ha en hand som den du har, och dessutom vara villig att backa den med hela stacken om han träffar bra.

 

Flop: [7d - Ac - Kc ] [Pot: 7,25]

 

Hero: Du träffar set och betar ut 5,75, vilket också är ett bra spel. Som tidigare diskuterats på forumet så är slowplay sällan bra på den här nivån. Floppen lämpar sig heller inte speciellt bra för detta.

Glman: Syn. Glman vet att han är efter, men också att du förmodligen har en bra hand. Oddsen att hitta flush på turn är 9/47, dvs runt 19%.

Alltså: hans syn på 5,75 kan bara vara bra om han kan vinna drygt 30 på den. Det finns 12,5 i potten vid syn, alltså måste du vara villig att beta 17,5 på turn om flushen kommer. Hur det är med det kan bara du veta.

 

Turn: [7d - Ac - Kc - 5s] [Pot: 18,75]

 

Hero: Du ställer in för 40,80. BRA! Brädan är lurig nog, och har han något bra så betalar han förmodligen av i alla fall.

Glman: Syn. Glman vet att han är efter och också att han förmodligen har 15 outs, vilket ger 15/46 chans. Detta innebär att synen är rejält dålig med tanke på hur mycket han kan vinna eftersom 40,8/59,55 > 15/46.

 

Dock:

Vad jag inte förstår är vilka som har problem med folk som spelar som Glman gör i den här potten. Jag vill åtminstone inte möta folk som aldrig synar med dåliga odds. De är nämligen de som gör att min bankrulle går stadigt uppåt...

 

/malmster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den analysen malmster.

Låter dock så lätt när du säger att bankrullen bara går stadigt uppåt när folk med dåliga odds synar... funkar i alla fall inte på mig.

 

Ja Loveless, föredrar det som omväxling, skulle va skönt.

 

Har dock gått ner till en lägre nivå nu, går inte så mycket bättre bara.

Gick stadigt neråt igår, förlora nästan varje hand man spela, men sånt som händer.

Idag gick jag sakta men säkert uppåt igen, sen så händer detta och man förlorar allt man vunnit innan:

 

Players:

Captivate5 (EUR 23,10 in seat 1)

sowjet (EUR 5,01 in seat 2)

99-hero (EUR 25,51 in seat 3)

fille44 (EUR 17,43 in seat 4)

nicke_ (EUR 4,55 in seat 5)

Evode (EUR 18,29 in seat 6)

 

Dealer: Captivate5

Small Blind: sowjet (0,10)

Big Blind: 99-hero (0,20)

 

Evode was dealt: Ad - Ah

 

fille44 Call (0,20)

nicke_ Call (0,20)

Evode Raise (0,90)

Captivate5 Fold

sowjet Fold

99-hero Fold

fille44 Call (0,70)

nicke_ Fold

 

Flop 2d - 9h - Th

 

fille44 Bet (2,30)

Evode Raise (6,50)

fille44 All-In (14,23)

Evode Call (10,03)

 

Turn 2d - 9h - Th - 2h

River 2d - 9h - Th - 2h - 5s

 

fille44 shows: 8h - Kh (a flush, king high)

Evode didn't show: Ad - Ah (two pairs, aces and deuces)

 

fille44 wins: EUR 33,61 (with a flush, king high)

Rake: EUR 1,75

 

 

Helt säker på att han/hon satt på KT eller JT, kunde inte ha en triss i alla fall, bettas aldrig så hårt med en triss på denna nivå, då är det slowplay som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske otur, lirar mer på känsla ån potodds. jag har vunnit 5k$ på 2 dagar från 60$ jag vann i en freeroll. I helgen fick jag 10$ gratis av ett prima room och lirade fett aggressivt shortstacked. efter 3 timmar satt jag på 10/20 no limmit och tryckte in 850$ med 2 par mot ett färjdrag. kan tyckas att jag e galen som sätter hela bankrollen på ett bord men jag e en riktigt aggressive shortstacked spelare och för mig funkar det bra att vinna mycket snabbt. har lite ångest dock eftersom jag nu inte har en spän kvar och får sitta och lira freerolls igen :/

mitt tipps till dig som du känner att du inte lyckas vinna tillräckligt är at vara mer aggressiv. spela drag som du spelar premium par osv. satsa hårt på dina drag och tryck in all om du träffar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ja beta mycket hårdare innan floppen och efter floppen. tryck i ordentligt. folk e paranoida dom foldar inte järna. lite otur om du ändå förlorar måt hålstegedraget. han fick hyffsade pottods ändå eftersom han insåg att med en eass och en kung på bordet skulle du suna all in om han träffade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evode: Stadigt uppåt är en fråga om tid. Jag, liksom alla andra, har perioder där allt går som det verkar göra för dig nu. Det är aldrig roligt att backa rakt ut i flera veckor, men över tid har det en skrämmande förmåga att jämna ut sig.

 

Lycka till framöver, vad det verkar på ovanstående händer så spelar du bra poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du spelar rätt men har oflyt i de avgörande potterna. För en del är det så ibland. Gör en fruktansvärd skillnad i resultatet.

 

Samtidigt läser man om bleh82, som vinner som en tok utan att verka ha koll på något alls, och då känns ju livet helt klart orättvist.

 

Bara att nöta på helt enkelt.

 

Vänder det inte så är det väl bara att acceptera att belöningen per avsatt arbetstimma helt enkelt inte motiverar fortsatt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara en lösning, betta hårdare om du inte tål att folk drar ut dig, raisa mer preflop, raisa mer efter flop.

 

.

 

Jo det ska ju funka i normalfallet. Men antag att han trycker in hela bankrullen och får syn av en hålstege, kanske inte blir så lustigt för hero :P.

Evode i ex fall 1 ska du bli utdragen 15/46. Dvs ca 1/3 av gångerna. Har du tagit hänsyn till de gånger du inte blir utdragen? Om inte så kan du inte förutsätta att du har otur. Det skulle påverka ditt spel väldigt negativt. Dessutom är det väl inte särskilt roligt att spela om man ser sig som mr Bad bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Klart jag tar hänsyn till de gånger jag vinner de själv... blir ju nästan i shocktillstånd. Och skulle jag inte ligga plus då om man vinner 2/3 gånger?

Det är ju mot färgdrag jag förlorar mest.

Man trycker in degen med nöten på turn (t ex 4 ggr bb) och får syn av ett färgdrag som träffar på river.

 

Men tyvärr är det mycker tillfälligheter i poker så då förlorar man om man inte har dem på sin sida.

Skulle jag spela mot en kille som synar all-in med färgdrag hela tiden och jag skulle spela mot han 12 timmar om dagen i 1 år så skulle ju bli miljonär. Men nu spelar jag ju mot olika tomtar varje dag som ofta har tillfälligheterna på sin sida, så är ju spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...