Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

$2/$4 Omaha Hi-Lo, 4 handed

Både BB och CO är riktiga tomtar som snällt gör sitt bästa för att bli av med sina pengar. Tillsammans lyckades de droppa 35 Big Bets till mig på 30 min vilket kan ge en uppfattning om deras spelstyrka. Button är ett geni i jämförelse med de två andra men är tämligen medioker.

Delt to Hero: 2 :heart: A :club: K :heart: 2 :diamond:

PREFLOP:

Hero posts, BB posts, CO calls, Button raises, 3 calls

Väljer att syna trots allt. Fullt möjligt att knappen höjer med en bättre lowdraw ex (A23x). Gissar att han insett att man kan höja en drös händer för värde när CO/BB ofta open limpar med K854 och liknande. Väljer att syna trots att jag är ur postion och att min hand absolut inte monster. Känns standard.

FLOP:

9 :spade: , 3 :heart: , 8 :heart:

Hero checks, BB bets, 2 calls, Hero raises, BB 3-bets, 2 calls, Hero caps, 3 call.

Drömflopp. Gillar vad jag ser och trycker gasen i botten. Jag väljer att check raisa av någon oförklarlig(?) anledning. Har för mig att det var för att inte BB/CO skulle ana oråd och lägga sig då det finns en stor chans att knappen höjer och att det då kan kosta dem 2,3 eller 4 bets att se turn. BB är som sagt var en tomte och jag hans höjningar bekymrar mig inte speciellt. Skönt att få in lite pengar i potten.

TURN:

7 :diamond:

Hero bets, 2 calls, Button raises, Hero?

Hoppla. Träffa min low. Vilket alltid är skönt men knappen verkar också träffat och vaknar till liv. Gissar att det oftast är en split för låg men inget förvånar mig vid detta bord. Är jag för feg som inte 3-bettar här? Floppen var cappad och fisken lär inte lägga sig speciellt ofta när ett tämligen ofarligt kort faller. Om jag ligger för en split av låg finns det max 3 kort på rivern som kan sabba min lowhand. Dock känns det närmast som en katastrof om potten skulle bli HU. 3 extra big bets i potten hade dock varit mumma. What to do, what to do?

Postad

Preflop:

Jag hade kanske till och med 3-betat preflop med din hand. Även om det inte är en av de absolut bästa är den ju riktigt stark. Om jag är 100 på att mupparna synar så raisar jag nog, finns det chans att de viker så är synen nog bättre.

Flop:

Drömflop vet jag inte men det ser ju bra ut. På flop lär du ju ha grym equity och det är bara att få in så mycket pengar som möjligt mot 3 pers.

Turn:

Här lugnar jag nog ner mig och synar bara. Även om de är muppar blir det nog svårt för dem att syna 2 bets kallt utan hand, dessutom signalerar ju knappen att han har en hand. Chansen finns ju att du är kvartad och du vill ju absolut inte få ut mupparna utan få så bra odds som möjligt att dra till din höga hand.

Postad
Preflop:

Jag hade kanske till och med 3-betat preflop med din hand. Även om det inte är en av de absolut bästa är den ju riktigt stark. Om jag är 100 på att mupparna synar så raisar jag nog, finns det chans att de viker så är synen nog bättre.

Jag tycker min hand är rätt svag HU. Ingen counterfit för låg och inga lysande möjligheter för scoop, även om kungen och färgen hjälper upp lite. Ta bort en två:a och lägg till ett high card hade jag 3-bet om jag spelat mot kompetent motstånd. Om jag får välja så spelar jag nog hellre denna handen multiway än mot en semi tight raiser. Låter detta rimligt?

Turn:

Här lugnar jag nog ner mig och synar bara. Även om de är muppar blir det nog svårt för dem att syna 2 bets kallt utan hand, dessutom signalerar ju knappen att han har en hand. Chansen finns ju att du är kvartad och du vill ju absolut inte få ut mupparna utan få så bra odds som möjligt att dra till din höga hand.

En av dem har varit med och höjt två bets på floppen och den andra har synat två kalla med överhängande risk för 3-bet/cap och potten e gigantisk. Finns det verkligen en chans att de lägger sig? Jag var som sagt feg och syna bara.

Som "referens" för deras spelkvalite kan sägas att de hade följande händer:

BB [ 9 :diamond: , 5 :spade: , A :heart: , 8 :diamond: ]

CO [ Q :heart: , K :club: , 4 :heart: , A :spade: ]

Button [ T :club: , A :diamond: , 3 :diamond: , J :spade: ]

vilket var lite överaskande bra :shock:

Postad

Turn känns ju som vettigt jam-läge med tanke på att du bör få värde av sämre lågar (du har ju dessutom två blockers för nötlågen) och envägshänder. Och om du nu är counter-fitted så kostar det ju inte ens särskilt mycket.

Postad
Preflop:

Jag tycker min hand är rätt svag HU. Ingen counterfit för låg och inga lysande möjligheter för scoop, även om kungen och färgen hjälper upp lite. Ta bort en två:a och lägg till ett high card hade jag 3-bet om jag spelat mot kompetent motstånd. Om jag får välja så spelar jag nog hellre denna handen multiway än mot en semi tight raiser. Låter detta rimligt?

I och med att du har två 2:or så tycker jag din hand förbättras, sen är ju AK med en K suited riktigt bra hög mot bara 3 motståndare.

Om du ska jamma turn måste du ju vara säker på att få med dig motståndarna, vore ju ruskigt tråkigt om båda foldade. Min erfarenhet är att muppar kan syna hur mycket som helst på flop men sen lägger sig turn. Floppsyn gör de gärna med bara bakdörrsdrag, guttisar och allt möjligt skit för det är ju så billigt, men på turn är betet dubblat och om det dessutom är två bets kallt vill nog de flesta ha något vettigt för att fortsätta, bara ett kort kvar att fånga drömkortet ju ;)