Gå till innehåll

NLT - AK med träff


Recommended Posts

Läs nedan hand och ge gärna synpunkter på hur jag spelade.

 

Jag var ny in på bordet så jag hade ingen direkt read på spelarna. Jag har foldat i ca 30min och pengarna börjar närma sig. Spelet har pågått i ca 4h och är tight, med mestadels steals med 2-3xBB raises.

 

Jag plockar upp AK i sen position och synar en miniraise.

 

Jag postar hur handen gick efter ev. kommentarer.

 

#Game No : 3675692414

***** Hand History for Game 3675692414 *****

NL Texas Hold'em Trny:20730553 Level:14 Blinds-Antes(3000/6000-100) - Sunday, March 05, 18:15:53 ET 2006

Table $15K Gtd. Rebuy(621271) Table #6 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Vulpes777 ( $175222 )

Seat 2: iahawkswiz ( $88079 )

Seat 3: Amtrack68 ( $102810 )

Seat 4: weakace111 ( $17150 )

Seat 5: NitroCoach ( $194721 )

Seat 6: atelier1 ( $82715 )

Seat 7: hillybiker ( $24524 )

Seat 8: sandy111 ( $69056 )

Seat 9: jpelco10 ( $43916 )

Seat 10: mattttb1803 ( $120931 )

Trny:20730553 Level:14

Blinds-Antes(3000/6000-100)

(.. antes ..)

** Dealing down cards **

Dealt to atelier1 [ Ks Ad ]

mattttb1803 folds.

Vulpes777 raises [12000].

iahawkswiz folds.

Amtrack68 folds.

weakace111 folds.

NitroCoach folds.

atelier1 calls [12000].

hillybiker folds.

sandy111 folds.

jpelco10 folds.

** Dealing Flop ** [ 8d, Kd, 5s ]

Vulpes777 bets [20000].

atelier1 is all-In [70615]

Vulpes777 calls [50615].

** Dealing Turn ** [ 2h ]

** Dealing River ** [ 2d ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höll på att missa callen från början, då jag hade ett annat fönster uppe samtidigt. Därför blev det bara en snabb syn. Normalt hade jag nog kastat upp den duktigt,

 

Hursomhelst, så här blev resultatet:

-----

Vulpes777 shows [ As, Ac ] two pairs, aces and twos.

atelier1 shows [ Ks, Ad ] two pairs, kings and twos.

Vulpes777 wins 175230 chips from the main pot with two pairs, aces and twos.

Player atelier1 finished in 195 place

-----

 

Jag var väl ändå hyffsat nöjd med mitt spel. Det han kunde slå mig med var AA, KK, 55, 88, K8, K5, 85 (varav 4 troliga) i det läget och jag ville inte bjuda på någon gratis flush.

 

Tänkbart, jag skulle

 

1) foldad och kört safe, inte gå upp mot en 2xstack

2) all in preflop

 

Det var lite synd, vinst i handen hade givit mig en hyffsad pos i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inte upp upplösningen så snabbt!!

 

Men innan jag läst hur det slutar tycker jag du kan trycka in 20k pre, folda mot omslag men du har fortfarande 10bb kvar men kvar i turneringen. Anledningen till att jag vill att du raisar pre och inte ställer direkt är att du inte har någon read och då tycker jag att du kan vara lite försiktigare och försöka få lite info, får du omslag fold, syn och han bettar flopp, fold, checkar han flopp så ställ. Fördelen med det sista är att du har liten chans att få fi att folda AA på floppen eftersom det finns 3 händer du "kan" ha AA/AK/KK, en slår han och det är AK, det värsta jag vet när jag höjer med AA i tidig pos och blir höjd av en tight spelare och sedan kommer K på floppen och han trycker in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inte upp upplösningen så snabbt!!

 

Men innan jag läst hur det slutar tycker jag du kan trycka in 20k pre, folda mot omslag men du har fortfarande 10bb kvar men kvar i turneringen. Anledningen till att jag vill att du raisar pre och inte ställer direkt är att du inte har någon read och då tycker jag att du kan vara lite försiktigare och försöka få lite info, får du omslag fold, syn och han bettar flopp, fold, checkar han flopp så ställ. Fördelen med det sista är att du har liten chans att få fi att folda AA på floppen eftersom det finns 3 händer du "kan" ha AA/AK/KK, en slår han och det är AK, det värsta jag vet när jag höjer med AA i tidig pos och blir höjd av en tight spelare och sedan kommer K på floppen och han trycker in.

 

Hahahaha... Nu får du ändå ge dig :D

 

//minucci

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inte upp upplösningen så snabbt!!

 

Men innan jag läst hur det slutar tycker jag du kan trycka in 20k pre, folda mot omslag men du har fortfarande 10bb kvar men kvar i turneringen. Anledningen till att jag vill att du raisar pre och inte ställer direkt är att du inte har någon read och då tycker jag att du kan vara lite försiktigare och försöka få lite info, får du omslag fold, syn och han bettar flopp, fold, checkar han flopp så ställ. Fördelen med det sista är att du har liten chans att få fi att folda AA på floppen eftersom det finns 3 händer du "kan" ha AA/AK/KK, en slår han och det är AK, det värsta jag vet när jag höjer med AA i tidig pos och blir höjd av en tight spelare och sedan kommer K på floppen och han trycker in.

 

Vem är dum nog att lägga AA med knappt ett pottbett på floppen?

 

Slår vi om preflop blir vi committade att syna en allin även om FI:s HD tight och nåt i stil med AA-QQ+AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spyse, no offence, det där var nog bland de sämsta tipsen jag läst. Med det stackdjupet finns inget annat än all-in om man ska höja.

 

Jag hade, som många andra, gått all-in preflop utan att blinka. Du börjar närma dig pengarna, visst, men det är ju finalbord man siktar på, resten är ju mer eller mindre peanuts. Här har du en bra chans att dubbla upp, och om ursprungshöjaren lägger sig har du fått ett nätt litet tillskott i stacken. Nu när du bara synar och träffar är det absolut inget annat att göra än att ställa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spyse, no offence, det där var nog bland de sämsta tipsen jag läst. Med det stackdjupet finns inget annat än all-in om man ska höja.

 

Hehe jag jag som precis tänkte att att man lär sig något även om man inte lägger upp hh:s själv :)

 

Du får gärna säga lite mer specifikt vad jag hade för fel så jag lär mig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men innan jag läst hur det slutar tycker jag du kan trycka in 20k pre, folda mot omslag men du har fortfarande 10bb kvar men kvar i turneringen. Anledningen till att jag vill att du raisar pre och inte ställer direkt är att du inte har någon read och då tycker jag att du kan vara lite försiktigare och försöka få lite info, får du omslag fold, syn och han bettar flopp, fold, checkar han flopp så ställ. Fördelen med det sista är att du har liten chans att få fi att folda AA på floppen eftersom det finns 3 händer du "kan" ha AA/AK/KK, en slår han och det är AK, det värsta jag vet när jag höjer med AA i tidig pos och blir höjd av en tight spelare och sedan kommer K på floppen och han trycker in.

 

Jäkligt meningsfullt att lägga upp händer i handanalysdelen om spelarna som ger en feedback ligger på en kunskapsnivå snäppet under en mongolid nybörjares.

Har du hört talas om självinsikt Spyse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spyse, no offence, det där var nog bland de sämsta tipsen jag läst. Med det stackdjupet finns inget annat än all-in om man ska höja.

 

Hehe jag jag som precis tänkte att att man lär sig något även om man inte lägger upp hh:s själv :)

 

Du får gärna säga lite mer specifikt vad jag hade för fel så jag lär mig något nytt.

Alltså, allt handlar om pottodds. För det första: vad händer om du höjer till 20K och fi synar, något han nu har odds att göra oavsett hand? Jo, han agerar först på floppen, som oftast missar din hand, och om han betar ut på flop måste du lägga och har ett pissigt läge inför fortsättningen.

 

För det andra: Vilka händer kan fi tänkas gå all-in med mot en 20K-höjning? AA-88, AK-AT, kanske fler händer. Det är bara två osannolika händer (totalt sex kombinationer) du är stor underdog mot, resten är ett coinflipläge eller (mycket) bättre. Det gåååår bara inte att lägga här. Du har ju nästan odds att syna om du vet att fi har KK i det här läget.

 

Vad är det då som talar för all-in? Jo, fi kan lägga händer felaktigt, t.ex. alla pocket-par. Det är här du har fold equity, inte senare i handen. (Att fi skulle få för sig att lägga AA med 13BB i stacken är ju absurt.) Dessutom talar fi först på flop, vilket kan tvinga dig till ett jobbigt beslut om du inte träffar. Bättre att överlåta det jobbigt beslutet till fi.

 

Visst, det är inte desperat riktigt än, men du vill ha ett bra utgångsläge inför slutspelet och bättre lägen än så här att dubbla upp får du oftast inte. Jag har säkert glömt någon annan bra anledning till all-in, men det kan nog andra komplettera med... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inte upp upplösningen så snabbt!!

 

Men innan jag läst hur det slutar tycker jag du kan trycka in 20k pre, folda mot omslag men du har fortfarande 10bb kvar men kvar i turneringen. Anledningen till att jag vill att du raisar pre och inte ställer direkt är att du inte har någon read och då tycker jag att du kan vara lite försiktigare och försöka få lite info, får du omslag fold, syn och han bettar flopp, fold, checkar han flopp så ställ. Fördelen med det sista är att du har liten chans att få fi att folda AA på floppen eftersom det finns 3 händer du "kan" ha AA/AK/KK, en slår han och det är AK, det värsta jag vet när jag höjer med AA i tidig pos och blir höjd av en tight spelare och sedan kommer K på floppen och han trycker in.

 

Någon minhöjer, du har ingen read på motspelaren, du har AK, du har 13-14BB kvar. Enda höjningen som kan komma i fråga är all-in och den är ganska självklar. Att syna och sedan lägga sig när A eller K inte kommer på floppen kastar bort chips.

 

Att höja och sedan lägga sig mot omslag med AK är uruselt när du har 13-14BB kvar. Sannolikheten är motståndaren har AA eller KK är inte tillräckligt stor. Då har man kastat bort 30-35% av sina chips och inte ens sett en flop.

 

Den som lägger AA mot Kxx med ett färgdrag på bordet och en motspelare för ett pottbet kastar bort pengar. Samma sak om man ser en flop med Kxx med AK och 13-14BB och sedan lägger sig.

 

Om du spelar som du förespråkar i MTTs måste du vara bland de sämsta spelarna med en shortstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt meningsfullt att lägga upp händer i handanalysdelen om spelarna som ger en feedback ligger på en kunskapsnivå snäppet under en mongolid nybörjares.

Har du hört talas om självinsikt Spyse?

 

Hahaha kan inte annat än hålla med.

 

För övrigt så är det bara å instämma i att AK i turneringspoker oftast är All-In Preflop. Du har ju AnyAce-händer dominerade och 50/50 mot alla par utom AA och KK. Har fi KK har du fortfarande 30% chans. Troligt är också att händer som TT och JJ lägger sig preflop (om dom inte är alltför shortstackade) istället för att du låter dom se floppen och du missar eller dom träffar.

 

Slutsats:

STÄLL IN PREFLOP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar som hjälpt mig att hitta en stor läcka. Förlåt att jag kapade tråden lite. Men har en fråga till, är det helt fel att folda pre efter att UTG+1 höjt?

Ja, det är helt sjukt fel. Enda gången det kan vara rätt är om du har ett bra läge på bubblan i en satellit eller liknande med väldigt flack betalningsstruktur, men i de lägena kan du ju vara rätt att slänga till och med AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...