Gå till innehåll

Allt bara försvann?


Kissemisse

Recommended Posts

Trött man blir. Alla pokerbokföring försvann. Alla listor, tabeller all data, tiotusentals rader med siffror för flera år var borta när jag skulle uppdatera häromdagen.

 

Varför blev det så? Jag hade precis avinstallerat Norton, dessutom hade jag ett fildelningsprogram igång. Jag hade en massa filer på download och förutom all bokföring försvann också en massa ikoner från skrivbordet och all favoritporr från fildelningsprogrammet som låg i samma huvudmapp som bokföringen. Kan minnet tagit slut och att det raderades automatiskt eftersom jag hade en massa downloads som var på ingång? Eller försvann grejorna när jag avinstallerade Norton? Alla Norton-filer låg utspridda på skrivbordet när jag avinstallerade (råkade bli så när jag installerade och hann inte ändra det).

 

Det är ingen superkatastrof eftersom jag har grundsiffrorna uppskrivna för hand och mycket på utskrift, men det saknas ändå vissa blad med data så jag kan endast få månatliga och årliga sammanfattningar, inte dagliga. Som tur är har jag alla uppgifter om resultat per spel, turneringar och antal timmar per månad och år på utskrift och även för hand, så man vet i alla fall exakt hur man ligger till, men ändå. Snacka om bajsigt extrajobb att göra om en massa listor och tabeller man lagt ned typ 100 timmar på att skapa.

 

:cry::cry::x:x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BackUp, backup och BACKUP!

 

Tips på olika BackUp-former:

 

1. En Webbserver någonstans (rekommenderas ej för sega filer)

2. En extra hårddisk (Extern kanske) (eller en Intern så du behåller filerna vid omformation på "huvudhårddisken".

3. Ett USB-minne på 1-2GB som du har alla filer på och dom du stoppar in och läser ifrån och när du sparar ner filerna så sparas dom samtidigt.

 

2:an är bra då mer utrymme behövs för t.ex. ja, Porr? You name it ..

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så har du fått något slags virus som bara tar bort vissa sorters filer. Sök igenom hårddisken och efter det är det bara att försöka let upp något bra program som kan återskapa borttagna filer. Kan tyvärr inte hjälpa dej med vad det är för program du ska ha men det är bara att söka på google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar extern hårdisk i detta fallet?

 

Om den ligger uppmappad för jämnan så är det väl risk att den oxå blir angripen?

 

Alternativt om man kör en annan workstation som backup, är det inte risk att den drabbas när man ska "rädda" filerna genom ett enkelt nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns jättebra externa hårddiskar för dummies ;)

 

När man köper en Maxtor Onetouch följer det med backupprogramvara där man enkelt ställer in vilka mappar som skall kopieras. När det sen är dags för backup kopplar man bara in den i usb-porten och trycker på en blå knapp på framsidan av hårddisken.

 

En enkel och hyffsat billig lösning. Finns både bättre och säkrare och mer hajtekk, men om man vill ha nåt snabbt och enkelt fungerande så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 2,5" hårddisk (för laptop) som är monterad i en liten box där IDE-anslutningen (normal HD-anslutning) konverteras till USB. Smidigt och behändigt.

 

Men givetvis kan den också bli infekterad om det nu är virus det handlar om, så du ska nog se till att vara säker på att datorn är virusfri innan du kopplar in en sån disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa UNDELETE. Eller rättare sagt, något program som tar tillbaka filer.

 

Från din beskrivning skulle jag chansa på att titta i papperskorgen om det ligger något där.

 

Det låter inte alls som virus, det låter som om du av misstag råkade acceptera en delete som du inte menade. Förmodligen tog din rensning av norton på något sätt bort den katalogen, t.ex om du hade det installerat i samma katalog?

 

Kolla papperskorg. Finns inget där så testa något program som kör undelete på filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att få tillbaka skadade excelark på. Detta hände nämligen mig för ett par månader sedan. Jag fick tillbaka mitt ark genom att excel ibland gör säkerhetskopior och den senaste var gjort en dag efter det att arket försvann.

Sök på en sökmotor så kan du hitta mänga sätt att återställa ark på.

 

Om det är större fel, t ex fel i filsystemen kan man även ladda hem program för att fixa dessa. Vid ordentliga fel som inte kan åtgärdas via windows så ska det gå att få fram skadade filer om man använder andra operativsystem t. ex. linux.

 

Din favoritporr kan du hitta på http://www.dickjuice.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla Nortonmappar tillfälligt låg på skrivbordet och jag avinstallerade det utan att tänka mig för var de låg, så försvann även andra mappar och ikoner som låg på skrivbordet. Tyvärr låg poker- och porrmappen där. :(

 

Kan man verkligen återskapa filer som man raderat? Wow isåfall, ska kolla något sådant undelete-program.

 

Hur gör man för att det ska autokopieras till back-up-hårddisken? Nu kopierar jag hela mappen och ersätter targetmappen i D: hela tiden. Det verkar inte optimalt.

 

Har iaf nästan återskapat alla listor och tabeller nu. Tur att man hade alla slags månadssiffror och resultat utskrivna iaf. Återstår bara att tanka ned all porr igen då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att det ska autokopieras till back-up-hårddisken? Nu kopierar jag hela mappen och ersätter targetmappen i D: hela tiden. Det verkar inte optimalt.

Gör en .bat-fil som sköter backupen, sen lägger du in batfilen i "schemalagda aktiviteter" på kontrollpanelen. Där får man fippla lite tills man får det att köra scriptet så ofta man vill.

 

echo @prompt set date=$d
set backupthis="C:\Documents and Settings\ANVÄNDARE\Mina dokument"
set archive="D:\winbackup\backup.rar"
set tempdir="C:\WINDOWS\Temp\Backup-"%date%
set path="C:\Program\WinRAR\";%path%
XCOPY %backupthis %tempdir% /y/i/s/q
DEL %archive%
rar a -r -m2 -y -o+ -ep1 -df -rr -idq -ri5:0 %archive% %tempdir%
RMDIR %tempdir% /s/q

 

När scriptet körs kommer det upp ett dosfönster, vilket kan vara mycket irriterande. Den enda lösning jag kommit på är att skapa en genväg till scriptet (högerklicka, välj "skapa genväg"), gå in på "egenskaper" för genvägen och välj "kör i = mimimerad". Sen lägger man in genvägen istället för scriptet i schemaläggaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag nämnde tidigare så kan jag bjuda in folk till Gmail om ni bara pmar mig er email!

 

Gmail är som hotmail fast ljusår bättre typ...

alt kanske fixa ett själv via denna länk...om den nu funkar, lite osäker

 

https://www.google.com/accounts/Login

 

alt:

 

https://www.google.com/accounts/NewAccount

 

Jag lyckas inte skapa ett gmail account bara ett vanligt google account.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att göra det hela lite enklare, får hoppas du inte skrivit massvis med saker på hårddisken där arkivet låg då det kan ha skrivits över. Är nog inte överskrivet iaf men om du inte gjort det kan du få tillbaks allting väldigt lätt, ladda ner programmet DataRecovery och använd funkar helt galant, lyckades formatera en hårddisk av misstag en gång... funkar galant, har det alltid installerat nu ifall jag tar bort något av misstag funkar vad jag vet under alla windows OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag nämnde tidigare så kan jag bjuda in folk till Gmail om ni bara pmar mig er email!

 

Gmail är som hotmail fast ljusår bättre typ...

alt kanske fixa ett själv via denna länk...om den nu funkar, lite osäker

 

https://www.google.com/accounts/Login

 

alt:

 

https://www.google.com/accounts/NewAccount

 

Jag lyckas inte skapa ett gmail account bara ett vanligt google account.

 

Du behöver en inbjudan från en redan befintlig användare av Gmail. Maila över någon mailadress dit jag kan skicka en inbjudan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla Nortonmappar tillfälligt låg på skrivbordet och jag avinstallerade det utan att tänka mig för var de låg, så försvann även andra mappar och ikoner som låg på skrivbordet. Tyvärr låg poker- och porrmappen där. :(

 

Kan man verkligen återskapa filer som man raderat? Wow isåfall, ska kolla något sådant undelete-program.

 

Hur gör man för att det ska autokopieras till back-up-hårddisken? Nu kopierar jag hela mappen och ersätter targetmappen i D: hela tiden. Det verkar inte optimalt.

 

Har iaf nästan återskapat alla listor och tabeller nu. Tur att man hade alla slags månadssiffror och resultat utskrivna iaf. Återstår bara att tanka ned all porr igen då...

 

En tanke är ju inkrementell-backup, så den bara ersätter filer som ändrats sen sist, Bacup Exec från Veritas klarar detta t.ex, o jag tror WIndows eget Backup-system fixar det också, inte hunnit kolla hur riktigt dock.,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...