Trolldeg Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Har haft tele2 adsl förut och har nu bytt till telia adsl 24mbit. Modem som medgick i telias paket var ZyXEL Prestige 660H Triple play. Om jag kopplar modemet direkt till datorn så fungerar allt utan några bekymmer men så fort jag försöker koppla in det till min D-Link Dl-804 router så stendör alltihop. Någon som är hajj på sånt här? Citera
stitchio Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Hade problem att få allt o gå smidigt med telia när jag satte in våran nya router. Fick logga in på routern och ändra till dynamisk anslutning eller något liknande så fungerade det! DHCP förkortades det. Citera
devalanteriel Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Kortfattat kan man säga att det stitchio gjorde var att låta routern automatiskt hämta uppgifter om ip, dns, och lite till. Du kanske har den inställd på dina gamla tele2-uppgifter? Citera
Trolldeg Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Nix, inga gamla uppgifter kvar. Men är lite osäker på att jag gjort rätt när jag konfigurera routern. Den frågar efter massa skumt om min anslutning är PPPOE eller PPPOA (nått åt det hållet iaf). Svarar man ja på någon av dem så måste man iaf ha login och lösenord som man ska skriva in. Något sådant fick jag aldrig från telia. Citera
Trolldeg Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Den frågar efter massa skumt om min anslutning är PPPOE eller PPPOA (nått åt det hållet iaf). Svarar man ja på någon av dem så måste man iaf ha login och lösenord som man ska skriva in. Något sådant fick jag aldrig från telia. Det är BBB:s 8/1-anslutning som använder PPPoE (förmodligen även anslutningar med lägre hastighet). Möjligt att också andra ISP använder PPPoE. Jag är nästan hundra på att Telia inte använder PPPoE över huvud taget. Ställ in routern på DHCP. Konsultera routerns manual om du inte vet hur du ska konfigurera den för DHCP. DHCP har väl inget att göra med hur routern får kontakt med internet eller? Trodde bara det hade med att routern ska ge ut IP:n till datorerna i nätverket automatiskt. Jaja, snart åker helvetet ut. Citera
Supra Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Som jag har uppfattat det binder Telias ADSL ett visst IP-nummer till MAC-addressen. Om du då ansluter till en annan dator eller en router med annan MAC-address tar det ett dygn eller liknande innan du tilldelas ett nytt IP-nummer och kan använda anslutningen. Citera
Trolldeg Postad 3 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 3 Mars , 2006 Som jag har uppfattat det binder Telias ADSL ett visst IP-nummer till MAC-addressen. Om du då ansluter till en annan dator eller en router med annan MAC-address tar det ett dygn eller liknande innan du tilldelas ett nytt IP-nummer och kan använda anslutningen. Tack, det var låst till MAC-addressen på datorn. Nu funkar det bra. Citera
Recommended Posts