johansen Postad 28 Februari , 2006 Rapport Postad 28 Februari , 2006 Vem är jag? Är en 18 år gammal kille som har spelat poker i ungefär ett år. Kommer från ett samhälle i nordligaste norrland som kallas Gällivare. Läser samhälls/media på det lokala gymnaiset vilket inte är speciellt intressant då det mestadels handlar om att skriva i en värdelös skoltidning istället för att läsa historia och samhällskunskap. Pokerhistoria? Min första hold'em vann jag i en skidstuga på Dundret (har för mig att det var par i kungar). Började sedan mitt internetspel genom att spela freerolls på Expekt efter hört rykten om folk som vunnit tusentals kronor. Det kunde ju inte bli bättre, vinna pengar utan att riskera något! Vann någon dollar då och då som jag sedan förlorade på FL cashgame. Även om jag inte förstod det då så var det alltså turneringspoker som var min grej. I maj fick jag $50 gratis på en sida och tog på allvar upp SnG spelandet, jag vann ihop närmare $200 för att sedan förlora allt. Min största vinst under den här tiden var $77 på freeroll, dessa pengar tog jag ut direkt och drack öl för. Det var först till hösten 2005 jag började bli hyfsad på poker. Spelade ihop någon tusenlapp (kronor) genom freerolls och läste mer och mer pokerlitteratur. Efter jag fyllt 18 satte jag in $50 på battlefieldpoker och spelade $5 SnG's, vann lite för att sedan förlora lite. I början på januari började jag skriva dagbok på ett annat forum för att hålla koll på bankrullen, snart hade jag spelat ihop $300 och gick över till partypoker för att spela på $10 nivån. I februari har jag knappt spelat något och bankrullen ligger just nu på $492 (vart uppe i $600 som mest). Mål? * Komma upp i $1000 * Vinna en MTT med några hundra deltagare *Spela minst 4 SnG's om dagen (spelar alltså inte så mycket) * Lära mig multitabla bra * Läsa igenom Harringtons första bok igen och sedan beställa den andra. Bankrullekrav? $0-$300: $5+$0.5 SnG $300-$700: $10+$1 SnG $700-$1200: $20+$2 SnG $1200-$2200: $30+$3 SnG $2200- ?: $50+$5 SnG Bankrullekraven kan komma att ändras. Men försöker ligga nånstans mellan 30-40 inköp och kan alltid gå ner i nivå. Kommer ta ut lite pengar från bankrullen då och då, men vet inte riktigt hur mycket och när. Får fundera lite på det. Reserverar mig för konstigt formulerade meningar och stavfel. Citera
johansen Postad 28 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 28 Februari , 2006 Några handhistorier, ge mig gärna kritik. Dock kanske inte de mest intressanta händerna. Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t200 (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx CO (t2993) Button (t3260) SB (t5324) Hero (t1290) UTG (t2014) MP (t5119) Preflop: Hero is BB with 8:heart:, J:club:. 4 folds, SB completes, Hero checks. Flop: (t400) Q:spade:, 3:heart:, 3:club: (2 players) SB bets t200, Hero allin, SB calls t890. Turn: (t1490) 8:diamond: (2 players) River: (t1490) 4:heart: (2 players) Final Pot: t1490 Results in white below: SB has 7h Qh (two pair, queens and threes). Hero has 8h Jc (two pair, eights and threes). Outcome: SB wins t1490. Trycker ni också i det här läget? Eller är det dumt spelat? Jag har spelat mycket tight och kan mycket väl tro att man många hade försökt köpa potten av mig med en minibet. Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t60 (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx BB (t4478) UTG (t1960) UTG+1 (t2008) Hero (t1980) MP2 (t1920) MP3 (t1586) CO (t2320) Button (t2119) SB (t1629) Preflop: Hero is MP1 with A:spade:, K:diamond:. UTG raises to t120, 1 fold, Hero raises to t350, 6 folds, UTG calls t230. Flop: (t790) 7:heart:, 9:club:, 8:diamond: (2 players) UTG allin, Hero folds. Final Pot: t790 Results in white below: No showdown. UTG wins t790. Hur ska man spela A-K preflop här? Syna eller reraisa som jag gjorde? Gissar att killen satt på ett par. Har spelat några speed SnG's nu, kör 2 bord samtidigt. Har varken pokertracker eller något annat program, så den enda infon om motståndarna är mina reads på dem och deras stackar. Känns som att man tappar mycket av känslan när jag spelar 2 bord, blir som att jag bara spelar korten. Är det värt att inhandla pokertracker eller pokeroffice? Eller ska jag vänta tills bankrullen blir större? Citera
johansen Postad 28 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 28 Februari , 2006 2006-02-28 Antal spelade: 8 Förstaplatser: Andraplatser: 1 Tredjeplatser: 1 OTM: 6 Resultat: -$38 Bankrulle: $454 Började första dagen med att inte klonka det minsta. Förlorade massor av 60/40 situationer och när jag själv var 40/60 så var inte klonken på min sida. Thats poker. Men jag är inte helt nöjd med mitt spel, försökte köpa lite för många potter när korten inte vela falla åt mitt håll samtidigt som motståndarna var lite för synvänliga. Skärpte mig dock i slutet och hade bättre reads på motståndarna, men det går inte bra alla dagar. Tror speed SnG's kan skapa lite för mycket varians så imorrn kommer jag testa med vanliga strukturen. Kommer fortsätta med att spela 2 bord åt gången, klarar inte av att spela fler bord än det samtidigt. Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t60 (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx SB (t4182) BB (t1980) UTG (t2160) UTG+1 (t3026) Hero (t1940) MP2 (t804) MP3 (t1568) CO (t2500) Button (t1840) Preflop: Hero is MP1 with A:heart:, K:club:. 2 folds, Hero raises to t180, 4 folds, SB calls t150, 1 fold. Flop: (t420) A:spade:, 2:diamond:, K:diamond: (2 players) SB bets t60, Hero raises to t350, SB calls t290. Turn: (t1120) 9:heart: (2 players) SB checks, Hero bets t900, SB calls t900. River: (t2920) Q:spade: (2 players) SB checks, Hero allin, SB calls t510. Final Pot: t3430 Results in white below: SB has Jc Ad (one pair, aces). Hero has Ah Kc (two pair, aces and kings). Outcome: Hero wins t3430. Vad tycker ni om beten på river? Ska jag checka ner den ifall han skulle sitta på triss eller J-10? Min känsla var att han satt på ett svagt ess och vela hålla ner potten. Citera
johansen Postad 1 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 1 Mars , 2006 Kom just hem från skolan så ska koka upp lite kaffe och värma några bullar i micron nu, sen blir det att testa Partys slöa SnG's. Har inte riktigt funkat för mig på partypoker sedan dem bytte bort den gamla hederliga strukturen. Men nu ska det bli annat, ska ge mig fan på att vända strukturbytet till min fördel. Tre saker jag ska tänka på: * Full koncentration. * Försök inte semibluffa dem som ändå kommer syna (basic, jag vet) * Håll humöret uppe och gör bra beslut varje hand, varje gata. Saker alla vet och bör tänka på, men det skadar aldrig att läsa det flera gånger. Citera
Björnerik Postad 1 Mars , 2006 Rapport Postad 1 Mars , 2006 Tycker du spelar AK handen helt rätt. Ett set eller JT skulle i 99 fall av 100 betta ut på rivern här på 10$ sngs. Citera
johansen Postad 1 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 1 Mars , 2006 Precis, tror att en bättre hand hade antingen reraisat mig på turn eller bettat ut river. Trodde att han hade flushdrag efter spelet på floppen, men när han syna beten på turn så var jag nästan säker på ett ess. Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t40 (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx UTG+1 (t2327) Hero (t1900) MP1 (t1900) MP2 (t2040) MP3 (t2080) CO (t1920) Button (t1940) SB (t1920) BB (t2033) UTG (t1940) Preflop: Hero is UTG+2 with J:spade:, J:diamond:. 2 folds, Hero raises to t130, 5 folds, SB calls t110, BB raises to t450, Hero folds, SB folds. Final Pot: t710 Är det rätt att lägga J-J i det här läget? Jag hade inte sett något "fancy play" utav killen före, så antog han spelade rätt solid poker. A-A, K-K, Q-Q eller A-K gissar jag att han satt på, så hade som bäst en 50/50 men var mest troligt stor underdog. Hur brukar ni göra i de här situationerna? Man kan ju även slå om ifall killen är en loose player, men hade som sagt inga "pålitliga" reads att gå på. Uppdatering: är alltid något stavfel jag måste ändra på i varje inlägg Citera
johansen Postad 1 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 1 Mars , 2006 2006-03-01 Antal spelade: 4 Förstaplatser: 1 Andraplatser: 1 Tredjeplatser: 1 OTM: 1 Resultat: +$56 Bankrulle: $510 Idag orkade jag inte spela speciellt mycket. Började med 2 st vanliga SnG's med långsam struktur, kom 1a i en och åkte ur den andra. Spelarna var mycket tightare och jag spelade riktigt aggresivt i båda, tror jag raisa 6-7 händer i raken utan att någon syna på ena. Tyckte dock att det gick för långsamt och tror att jag förlorar på att spela dem i längden. Så kommer fortsätta med speed SnG's ett tag nu. De 2 sista var "speedys" som jag placerade jag mig 2a och 3a i. Idag kändes spelet allmänt bättre och den allsmäktiga klonken var på min sida, så det är bara att le och vara glad. Spelade sen en freeroll som någon norsk fotbollsförening hade ordnat, http://www.akrene.no/. Kom 2a av 50 i den och OM jag skulle få några pengar så är det $100. Inte illa, bara hålla tummarna på att jag får in lite extra pengar till sportlovet. The Postal Service - Such Great Heights - skön låt, annorlunda. Citera
fhaugen Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Jag fick mina pengar från freerollen nu. Fick till och med $10 extra (skulle få 165 men fick 175) Åkrene IF blir ju nya favoritlaget! Citera
johansen Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Hörru jag fick mina pengar med. $125 extra till nöjeskontot, nog är det alltid Åkrene IF som är favoritlaget. Spelade just 2 SnG's, jag tiltade som fan på ena. Var en finsk kille som gick allin varje gång jag hade bigblind. Han satt alldeles till vänster om mig och hade fått för sig att jag ger bort min blind om han går allin, han sket dock fullständigt att det var 5 spelare bakom honom som kunde syna hans stealförsök. Tillslut tappade jag befattningen och synade med 4-6 i spader, han hade A-Q, klonkade 6an på floppen men river kom A. Hade dock fortfarande runt 6k kvar av 20k sammanlagt så jag fick ställa mig i skamvrån och spela solid poker. Finnen var dock ingen duktig pokerspelare så han förlorade det mesta av sina marker till de andra spelarna vid bordet, för att sedan dubbla upp mot mig. Det fortsatte så, jag fick bra kort, han dubblar. Inget kunde rå på finnen. Tillslut var det bara vi två kvar och givetvis vinner han efter en obehaglig headsup. Lite skrämmande hur jag kan börja tilta så. Men har märkt att jag haft tendenser att tappa befattningen och göra korkade saker ifall motspelarna spelar korkat. Måste förbättra disciplinen och spela vanlig basic solid poker i fortsättningen. Nu låter det kanske lite värre än vad det är, men känner att det börjar gå åt fel väg, så får sätta stopp för det nu. Citera
johansen Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Tiltat spel den här handen. Nu läggar jag ner för ett tag, vad har hänt med mitt spel? Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t100 (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx Button (t2650) SB (t1460) BB (t1880) UTG (t1880) UTG+1 (t4150) MP1 (t2160) MP2 (t2410) Hero (t1230) CO (t2180) Preflop: Hero is MP3 with A:diamond:, Q:diamond:. UTG raises to t200, 3 folds, Hero calls t200, 4 folds. Flop: (t550) 8:diamond:, K:spade:, 3:heart: (2 players) UTG checks, Hero checks. Turn: (t550) 4:diamond: (2 players) UTG checks, Hero bets 400, UTG allin, Hero calls 630 (allin) River: (t550) 4:spade: (2 players) UTG has Ah Kc (two pair, kings and fours). Hero has Ad Qd (one pair, fours). Citera
Jackrabbit Slim Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Känns spontant som en ganska enkel push preflop med AQs där tycker jag. Citera
johansen Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Spelade hela handen vekt, borde antingen slagit om preflop eller lagt mig. Får se om jag ska spela några fler senare ikväll. Kommer iallafall med en uppdatering senare på dagens resultat. Citera
jezaja Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Ville bara kommentera din första hand där, försöka bluffa är rätt dumt postflop. Däremot folk som completar sb har sällan något så ställ in preflop när mörkarna är höga. Gör man det för ofta så börjar dom syna med bra händer också vilket är fint då du kan träffa monsterfloppar när dom sitter med överpar etc. Mixa upp med lite sådana steals iaf, speciellt mot veka spelare. Citera
johansen Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 2006-03-02 Antal spelade: 4 Förstaplatser: Andraplatser: 2 Tredjeplatser: OTM: 2 Resultat: +$16 Bankrulle: $526 Spelar alldeles för få turneringar för att jag ska få ihop bra månadsresultat. Ska därför försöka att spela minst 6 st varje dag för att få fart i bankrullebyggandet i framtiden. Jag valde att lägga ner efter fyra spelade idag då jag spelade riktigt dåligt och inte alls hade något spelsug. Blev att spela lite livepoker istället, klonkade b.la. en 2 outare och spelade rätt slaskigt, men kul hade jag. Livepoker är oslagbart i nöjessyfte. Ville bara kommentera din första hand där, försöka bluffa är rätt dumt postflop. Däremot folk som completar sb har sällan något så ställ in preflop när mörkarna är höga. Gör man det för ofta så börjar dom syna med bra händer också vilket är fint då du kan träffa monsterfloppar när dom sitter med överpar etc. Mixa upp med lite sådana steals iaf, speciellt mot veka spelare. Du har helt rätt, när jag kollar på handen nu med "fräscha" ögon inser man att han kommer syna om han träffat floppen det minsta. Mycket bättre att trycka preflop. Citera
johansen Postad 3 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 3 Mars , 2006 Har snott en hel del blinds och spelat rätt aggresivt innan den här handen, så bordet började bli lite less på mig. Skulle jag lagt mig här? Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t400 (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx UTG (t2930) MP (t1590) CO (t6580) Hero (t4115) SB (t1155) BB (t3630) Preflop: Hero is Button with Q:spade:, J:spade:. 3 folds, Hero raises to t1500, 1 fold, BB calls t1100. Flop: (t3200) J:heart:, 3:club:, 2:spade: (2 players) BB allin, Hero calls t2130. Turn: (t5330) 4:diamond: (2 players) River: (t5330) K:club: (2 players) Final Pot: t5330 Results in white below: BB has Jc Kd (two pair, kings and jacks). Hero has Qs Js (one pair, jacks). Outcome: BB wins t5330. Citera
johansen Postad 3 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 3 Mars , 2006 Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t100 (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx MP1 (t1850) MP2 (t2108) MP3 (t2678) CO (t726) Button (t698) SB (t2508) BB (t1988) UTG (t2098) UTG+1 (t3796) Hero (t1550) Preflop: Hero is UTG+2 with T:diamond:, A:heart:. 2 folds, Hero raises to t300, 5 folds, SB calls t250, 1 fold. Flop: (t700) K:heart:, Q:diamond:, 2:spade: (2 players) SB checks, Hero checks. Turn: (t700) 6:spade: (2 players) SB checks, Hero checks. River: (t700) 6:club: (2 players) SB bets t1154, Hero allin, SB calls t96. Final Pot: t1950 Results in white below: SB has Jd 8d (one pair, sixes). Hero has Td Ah (one pair, sixes). Outcome: Hero wins t1950. Fick en känsla av att han var helt tom. Citera
johansen Postad 4 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 4 Mars , 2006 2006-03-03 Antal spelade: 7 Förstaplatser: 1 Andraplatser: 1 Tredjeplatser: OTM: 5 Resultat: +3 Bankrulle: $529 Idag var det inte storplusset precis. Men tyckte jag spelade mycket bättre poker än föregående dagar. Skönast idag var nog synen i inlägget ovan, jag var helt säker på att han inte hade något. Kändes bra, sånt man behöver ibland och gnället i chatten efteråt var priceless. Citera
johansen Postad 5 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 5 Mars , 2006 2006-03-04 Antal spelade: 8 Förstaplatser: Andraplatser: 1 Tredjeplatser: 0 OTM: 7 Resultat: -$58 Bankrulle: $471 Gårdagen började jag med att köra 6 st sngs. Spelade rätt bra, men hittade inte klonken. Åkte ur 3 st som storfavorit och 2 st i slantstinglingar, t.ex. A-A vs Q-Q och A-Q. Vid 4 tiden for jag till en polare på förfest, smällde igång 2 st sngs där för nöjes skull och åkte ur båda efter tveksamt spel. Synade b.la. en allin med flushdrag mot triss efter polarnas hetsande. Efter det drog vi upp till Dundret på afterskin och fortsatte med drickandet där, sen blev det förfest och avslutningsvis en krogrunda. Vaknade upp vid 10 tiden idag med spysmak i munnen och fimplukt i kläderna. Great. Smällde i mig två alvedon och tog en dusch, slökollade sen vasaloppet som hade en rätt okej slutspurt. Nu sitter jag här och är sugen på en tunn, knaprig capricciosa. Måste beställa. Citera
johansen Postad 6 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 6 Mars , 2006 Igår blev det inget spelande då jag kände för att ta en dags paus. Om man sitter och spelar varje dag blir jag iallafall rätt less på spelet, sen brukar jag också oftast spela bättre efter en liten paus. Ny vecka och sportlov, kommer ha betydligt mer tid för poker nu i veckan så ska försöka hinna med några fler sngs/dag. Ska testa öka aggresiviteten i mitt spel när jag har position på motståndare och ta det lite lugnare när jag inte har position. Sen ska jag försöka hinna med några större turneringar också. Citera
johansen Postad 6 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 6 Mars , 2006 Lika att lägga ner. Tilta på båda två, så jävla skämmigt så det inte är sant. Spelar helt perfekt tills jag är på bubblan på båda, sen börjar jag dumma mig och spelar så sjukt korkat. Vilken jävla skit, det här går inte måste skärpa mig. Citera
Verbal__Kint Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Rolig dagbok, fortsätt kämpa. Du har bra musiksmak också, kom gärna med fler låtförslag! Citera
johansen Postad 7 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 7 Mars , 2006 2006-03-06 Antal spelade: 2 Förstaplatser: Andraplatser: Tredjeplatser: OTM: 2 Resultat: -$22 Bankrulle: $449 Blev lite gnällig där igår, fjantigt inlägg jag skrev men låter det vara kvar. Ungefär så korkad känner man sig när man gång på gång gör samma misstag. Spelar med alldeles för mycket känslor, raisar någon mig när jag completat smallblind gör jag en loose call för att sedan satsa allt på mellanparet och förlora. MÅSTE skärpa till mig på den biten. Sen har datormusen fått någon härlig bugg så att den dubbelklickar ibland när den egentligen ska enkelklicka. Sjukt irriterande. Kul att det är någon som följer dagboken. Vet inte om du gillar sån här musik, men Electric Six - Jimmy Carter är grymt skön. Citera
johansen Postad 7 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 7 Mars , 2006 2006-03-07 Antal spelade: 8 Förstaplatser: 1 Andraplatser: 2 Tredjeplatser: 1 OTM: 4 Resultat: +$42 Bankrulle: $491 Idag spelade jag riktigt bra i min egen mening, var aggresiv men ändå inte korkad. Spelade mycket på position och hackade på de svagare motståndarna och trappade aggresiva motståndare. Dock måste jag träna upp mitt ITM spel, får alldeles för många andra och tredjeplatser och förlorar rätt mycket vinstpengar på det. Någon som har någon bra headsupguide för turneringar? Eller måste jag köpa Harringtons andra bok redan nu? Får se om jag orkar spela något mer senare, men nu ska jag köra lite livepoker. Sen kommer det nog bli tvärtom än jag vad beskrev igår, alltså lite spel i veckan. Drar mest troligt till Ritsem (inte så långt från Kebnekaise) på fredag och kör skoter med polarna, kommer nog bli grymt som fan. Ska ta en hel del foton och filma där, så kan jag kanske lägga upp några bilder här. Här är en hand mot en mycket aggresiv motståndare, visste att han hade raisat mig med ett ess, kung eller dam preflop. Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t200 (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx Hero (t4256) BB (t7489) UTG (t1350) MP (t2194) Button (t4711) Preflop: Hero is SB with J:club:, 9:heart:. 3 folds, Hero completes, BB checks. Flop: (t400) K:club:, Q:heart:, K:heart: (2 players) Hero checks, BB checks. Turn: (t400) 7:spade: (2 players) Hero checks, BB bets t425, Hero calls t425. River: (t1250) Q:club: (2 players) Hero checks, BB bets t411, Hero calls t411. Final Pot: t2072 Results in white below: Hero has Jc 9h (two pair, kings and queens). BB has 3s 2c (two pair, kings and queens). Outcome: Hero wins t2072. Btw, är det många som följer dagboken? Hade velat ha lite kritik för mina mål, mitt spel och handhistorier Därför jag valde att fortsätta med dagboken på det här forumet. Citera
johansen Postad 9 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 9 Mars , 2006 2006-03-08 Antal spelade: 8 Förstaplatser: 2 Andraplatser: Tredjeplatser: 2 OTM: 4 Resultat: +$52 Bankrulle: $543 Gårdagen gick rätt hyfsat. Körde 8 sngs direkt på morgonen trots att jag vet att motståndet är mycket hårdare då. Åkte ur ganska många på bubblan och hade rätt mycket otur, men fick ändå in 2 första platser vilket gav ett okej plusresultat. Spelet känns dock rätt mycket bättre än i början på dagboken och har börjat komma in i rätt rytm igen. På kvällen körde jag lite livepoker och slutade just lite minus. Är verkligen en stor fisk på live cashgame då jag aldrig verkar plussa, annat är det med brorsan som bara håvar in pengar på dessa livegames. Senare på natten kollade jag "Walk the line", grymt bra film. Rekommenderas. Får se hur många sngs jag hinner med idag, kanske inte blir så många då jag måste hinna packa, lasta skotern, handla o.s.v. Citera
johansen Postad 17 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2006 Vart sjuk sedan jag kom hem från Ritsem så har inte orkat spela mer än 8 sngs den här veckan. Cashade också ut $130 från bankrullen och har nu beställt kläder för pengarna, kanske lite dumt för bankrullebyggandet men samtidigt så vill man ju bli belönad för sitt spelande. Ska försöka spela lite i helgen iallafall. Bankrulle: $425 Citera
Recommended Posts