Gå till innehåll

Snälla hjälp med virus, håller på att bli galen!


Agorali2

Recommended Posts

Hej!

 

Har haft otroliga problem med vad jag tror är virus på sistone när jag spelar poker..

 

Jag har en bärbar dator:

 

Aspire 3003LMi

Mobile AMD Sempron processor 3000+

15.0" XGA TFT LCD

80GB HDD

512MB DDR

 

Klient som jag spelar på: Prima Poker - Battlefield

 

För några dagar sedan började jag få ett virusproblem när jag skulle starta en pokersession.

 

Jag startade battlefield, loggade in och satte mig vid fyra bord (miniview) och skulle precis börja spela då ett av borden låste sig helt. De tre andra borden fortsatta. Därefter började de också låsa sig en och en och till slut var alla fyra låsa.

 

1-2 minuter senare började alla fungera i en väldigt fart, som om datorn tog igen det den inte gjorde under dessa minuter. Sedan kan jag spela ungefär 1-2h och sedan händer något liknande, kanske 3 ggr/dag totalt sett. Alltid sker det precis när jag startat datorn och ska börja spela poker.

 

Vad är problemet? Jag har fixat norton antivirus nu (hade något annat) som är uppdaterad hela tiden och dessutom använder jag Ad-Aware SE som kollar upp virus. Tydligen får jag 10-15 virus varje dag och jag är tvungen att scanna hela tiden.

 

Det som var lite chockerande var det jag hittade idag när jag scannade:

 

länk till birdguides.com

 

Självklart tog jag bort viruset men samma sak har visats sig varenda dag jag scannat nu.

 

Vad sjutton ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl bara en vanlig cookie? T.ex. att användarnamnet är sparat vars man loggar in. Får då alltid upp den där cookien när jag kör ad-aware.

 

Sen tror jag ditt "virus" är din brandvägg som stryper internet så att pokerborden börjar lagga. Brukar bli precis sådär när jag har problem med internet, allting laggar fast sen spelas händerna upp i hög fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns snarare som du inte har en brandvägg och får en massor av adware/spyware som gör att datorn blir som deg. Jag skulle installerat Zone Alarm och sedan gjort en scan med både Adware och Spybot.

 

Använder du Internet Explorer så ladda ner Firefox istället.

 

Kan eventuellt vara hårdvaruproblem ochså, hade själv liknande problem med min bärbara med en halvkassfläkt som inte kylde så bra och då gick den ner i hastighet när den blev för varm och då började datorn stalla ibland.

 

Kan även vara någon skum mjukvara som du installerat som tar upp en massor av resurser ibland. Omformatering är att rekommendera för att utesluta dessa problem iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden du bifogade med, som jag ser det så visar Ad-Aware att pokernätverket du spelar på innehåller virus av något slag?

 

Detta ska du nog inte haka upp dig på så mycket då jag har flera kompisar som spelar tex på partypoker och när de scannar datorn så visar den att partygaming innehåller virus. Vet inte riktigt varför den visar det, men det ska inte vara någon fara.

 

Dock så är det lite oroande dina bord låser sig. Vet inte riktigt vad det beror på, men du kan alltså inte ta bort det med norton eller något liknande? Alternativet finns att formatera datorn, men det tror jag nog inte att du vill.

 

Ska kolla om jag kan hitta något mer om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen men det känns som om jag får lite dubbla signaler av er.

 

johansen, du skrev att det beror på brandväggen stryper internetuppkopplingen

 

Juzzam, du skrev att det beror på att jag inte har en brandvägg vilket jag har.

 

Ska hårdscanna datorn i natt med norton så vi får se vad som händer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt .....

 

0. Koppla ner datorn från nätet, dra ur kabeln

1. Formatera Datorn och installera OS.

2. Installera Brandvägg och Antivirus (ZoneAlarm)

3. Koppla in nätet igen och kör igång datorn

4. Kör windows update och updatera antivirus och brandvägg.

5. Installera Firefox

6. Istallera pokerklienten.

 

Funkar det inte efter detta så bör du nog gå igenom hårdvaran. Alltså kontakta din återförsäljare. Om du inte är händig då dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Installera Brandvägg och Antivirus (ZoneAlarm)

3. Koppla in nätet igen och kör igång datorn

Och gör det i rätt ordning! Brandväggen ska vara installerad och igång innan du kopplar upp datorn på nätet.

 

5. Installera Firefox

Inte nödvändigt om man skyddar sig ordentligt med brandvägg och antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du trådlöst? För jag hade samma problem med mitt trådlösa tidigare och endast på en specifik dator, inte på någon av mina andra datorer. Borden frös för att anslutningen "dippade".

 

Ad-aware tittar efter spyware. Den kommer därför att "flagga" för bland annat cookies. Det är näst intill omöjligt att vara aktiv på Internet och inte få en "flaggning" av Ad-aware, så du behöver inte vara orolig för att du håller på att översvämmas av virus.

 

Om du ändå är orolig för virus så kan du ladda ned ett program som heter Stinger. Det letar igenom datorn efter virus och tar bort dem. Du kan ladda ned det från http://www.mcafee.dk/support/freetools.php.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först som sagt att det inte är nätverket som laggar, om du nu kör trådlöst.

 

Sen att du får 10 - 15 NYA virus varje gång låter väldigt skumt....

är det inte samma virus som kommer tillbaka?

Prova med ett annat virusprogrm och med en uppdaterad spyware remover (typ ad-aware eller xoftspy.)

 

Sen kanske du behöver stänga av systemåterställning och/eller starta i felsäkert läge innan scanning för att helt få bort viruset.

(kolla på nätet vad som finns för info om viruset, om det nu är en och samma typ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först som sagt att det inte är nätverket som laggar, om du nu kör trådlöst.

 

Sen att du får 10 - 15 NYA virus varje gång låter väldigt skumt....

är det inte samma virus som kommer tillbaka?

Prova med ett annat virusprogrm och med en uppdaterad spyware remover (typ ad-aware eller xoftspy.)

 

Sen kanske du behöver stänga av systemåterställning och/eller starta i felsäkert läge innan scanning för att helt få bort viruset.

(kolla på nätet vad som finns för info om viruset, om det nu är en och samma typ)

 

1. Jag kör INTE trådlöst.

2. Det är ju som sagt inte virus precis som hittas dagligen, det är typ cookies.

3. Jag ska nog formatera datorn.

 

*edit, har viktiga saker i datorn så jag orkar inte formatera, får väl försöka fixa problemet på något annat vis helt enkelt :(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du trådlöst? För jag hade samma problem med mitt trådlösa tidigare och endast på en specifik dator, inte på någon av mina andra datorer. Borden frös för att anslutningen "dippade".

 

Visserligen kör jag inte trådlöst men hur löste du problemet och vad menar du med att anslutningen "dippade"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du trådlöst? För jag hade samma problem med mitt trådlösa tidigare och endast på en specifik dator, inte på någon av mina andra datorer. Borden frös för att anslutningen "dippade".

 

Visserligen kör jag inte trådlöst men hur löste du problemet och vad menar du med att anslutningen "dippade"?

 

Jag tror också det är ett problem med din internetleverantör, kl. 23.00 varje kväll har jag samma problem :) jag tror att min lokala internetleverantör startar om servern eller nått då, internet dyker i 30 sekunder och så spelas händerna upp i en ryslig fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med Battlefield som du beskriver. Genom att ominstallera klienten fick jag av någon anledning bukt på problemet. Vet inte varför, men jag tycker du skall testa att göra detta innan du börjar med mer omfattande åtgärder iaf.

 

varför har jag inte ens övervägt att testa detta? återkommer strax!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med Battlefield som du beskriver. Genom att ominstallera klienten fick jag av någon anledning bukt på problemet. Vet inte varför, men jag tycker du skall testa att göra detta innan du börjar med mer omfattande åtgärder iaf.

 

Tack för tipset! Just nu fungerar det perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan Du göra med Fortego Security ABs gratisprogram All-Seeing Eye:

 

http://www.fortego.com/se/ase.html

 

Det blir först väldigt många frågor om program och händelser i maskinen att svara på, men sen har Du ett järngrepp om maskinen. Programmet skall ses som ett komplement till Virusskydd och brandvägg.

 

Kolla oxå RootkitRevealer - freeware som kollar att inga keyloggers eller andra gömda program finns installerade:

http://www.sysinternals.com/Utilities/RootkitRevealer.html

 

Håller med tidigare debattörer om att ominstallation är en god idé.

 

Minfix-variant är att köra MS program "Sorce File Check" som kollar av att originalfilerna är OK. Kör kommandot "sfc /scannow" från Start/Run - rutan. Du behöver Din Windows CD för detta.

 

Själv kör jag Zone Alarm med virusskydd och Ad-Watch - Inga bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...