Gå till innehåll

Texas-Omaha ToR, skillnaden mellan spelen?


folder

Recommended Posts

Vilken resa.

 

Tur att jag hade retur biljett. Annars hade jag varit gul nu.

 

OK, jag vet att jag inte förstår mig på Omaha och att det är något helt annat än Texas. Men exakt vad är skillnaden förrutom att dra ut verkar vara hela poängen och då endast till nötterna på river.

 

Hur mycket betyder psykologin i Omaha? (förrutom att tilta en texas spelare). Är det bara mönsterigenkänning och räkna nötoddsen som avgör? Kan man bluffa i Omaha när nötterna ändå (nästan) alltid vinner?

 

Fan så svårt är det iallafall. Tar ett tag att se alla kombinationer men det ger sig väl efter ett par K händer. Kommer att läsa på lite innan jag vågar mig på en ny resa och uppskattar kommentarer från Omaha fansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå haft det svårt att lira omaha efter att ha lirat texas i ett par år. Mest för att dom kör DC på cosmopol. Det svåra är väl att värdera sin hand rätt. Allt utom topset är ju crap om man får lite action, och även det kan vara underdog till att vinna poten och någon sitter på två flushdrag och dubbla öppna stegar eller liknade, sjuukt spel om du frågar mig. Men live är det kul då man får så få händer/timma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt är det helt klart. Jag anar att det är en vanesak och en rullesak. Hur många inköp behöver man i sin rulle för at spela PLO?

 

Inser att det är bra att kunna spela PLO framförallt om man hamnar vid ett DC bord någon gång. Men jag begriper mig ännu inte på spelet. Jag undrar om det är för mig egentligen ... kanske är det ett bra sätt att träna på att dra ut snarare än att bli utdragen. Det vore ett önskat tillskott till mitt NLT-spel 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt är det helt klart. Jag anar att det är en vanesak och en rullesak. Hur många inköp behöver man i sin rulle för at spela PLO?

 

Inser att det är bra att kunna spela PLO framförallt om man hamnar vid ett DC bord någon gång. Men jag begriper mig ännu inte på spelet. Jag undrar om det är för mig egentligen ... kanske är det ett bra sätt att träna på att dra ut snarare än att bli utdragen. Det vore ett önskat tillskott till mitt NLT-spel 8-)

 

En vanlig rekommendation för PLO är:

 

30 inköp om man skottar på en nivå.

50-60 inköp om man vill ha en nivå som sin vanliga nivå.

100 inköp om man vill vara säker på att inte behöva gå ner i nivå om inte himmlen faller ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig rekommendation för PLO är:

 

30 inköp om man skottar på en nivå.

50-60 inköp om man vill ha en nivå som sin vanliga nivå.

100 inköp om man vill vara säker på att inte behöva gå ner i nivå om inte himmlen faller ner.

 

Tack för rådet. Jag backade 6 inköp på några timmar :oops: men det var på PL25 nivå så jag hade råd. Dumt att börja med PL men smart att ta lägsta inköpet dock. Ska ta det lite lugnare nästa gång. Men först måste jag försöka bättra mig teoretiskt.

 

Jag undrar vilka egenskaper som skiljer en bra PLO spelare från en bra NLT spelare? Att se alla utvägar är kenpigt men väl mest en träningssak. Varianstolerant anar jag att man behöver vara och tycka om att gå all-in på ett drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte finnas betydligt fler fiskar på hold'em borden eftersom omaha inte marknadsförs lika mycket? Eller kan det också vara så att dåliga hold'em spelare, fiskar, tröttnat på att förlora så att de istället vänder sig till andra spel? Och i detta fall > omaha.
"Vad är det här för tab, den har jag inte sett förr. Jag knallar in på ett bord och kollar lite. Oj, man får FYRA kort, mycket lättare att träffa något, det här var ett kul spel!"

 

Jag tror på mycket fisk på Omaha-borden :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte finnas betydligt fler fiskar på hold'em borden eftersom omaha inte marknadsförs lika mycket? Eller kan det också vara så att dåliga hold'em spelare, fiskar, tröttnat på att förlora så att de istället vänder sig till andra spel? Och i detta fall > omaha.

 

Omaha drar till sig spelare som älskar action. Sådana spelare är ofta lätta att lura av pengar. På låga bord kan man plussa bra genom att spela weak-tight. Då undviker man också de värsta swingsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...