Gå till innehåll

Går det att sluta tilta?


jimmysniff

Recommended Posts

Hej, idag hag jag förlorat den störrsta summan i mitt pokerliv det kanske inte är så mkt för er pokerproffs men det känns mkt för mig. 250 dollar förlorade jag. det gick bra i början på dagen men sen började allt gå neråt jag började tilta och försökte bluffa mer än vanligt, så min fråga är går det att sluta tilta, eller ska man bara sluta spela om man tiltar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng alla bord, gå ut i köket, bre en macka. Kolla på tv en timme. Du ska inte börja spela igen förrän du slutat tänka på hur mycket du förlorat. Det kan väl ta allt från 10 min till 2 dagar. Fokusera inte så mycket på vinsterna utan mer på om du spelat rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så min fråga är går det att sluta tilta, eller ska man bara sluta spela om man tiltar?

Två svar:

 

1) Ja det går att minska tiltfrekvensen drastiskt. När man fått toppkåken knäckt av fyrtal hundra gånger eller så så bryr man sig helt enkelt inte.

 

2) Om du börjar tilta så är det alltid bäst att sluta spela. Om så bara i 20 minuter. Klarar du av det så kommer du ha en jävla massa mer pengar i slutet på året än om du fortsätter spela tiltad. Tiltspel är ett mycket dyrt nöje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sluta helt går inte... Vet ingen som aldrig tiltar

 

Hjort sa inte att han aldrig tilta, han sa att man kan 1.) Minska tiltfrekvensen genom att uppleva en massa bad beats samt 2.) att sluta spela när man är på väg eller redan är i Tilt.

 

MVH

//KF

 

Tror iofs inte han menade just Hjorts inlägg utan bara överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sluta helt går inte... Vet ingen som aldrig tiltar

 

Hjort sa inte att han aldrig tilta, han sa att man kan 1.) Minska tiltfrekvensen genom att uppleva en massa bad beats samt 2.) att sluta spela när man är på väg eller redan är i Tilt.

 

MVH

//KF

 

Tror iofs inte han menade just Hjorts inlägg utan bara överlag.

 

Okej, sorry Joelsson!

Men jag tror inte man aldrig kan sluta tilta. Man kan lära sig ta det mer eller mindra bra och man kan ju alltid sluta när man känner att det börjar komma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar genom mina sessioner de senaste månaderna så har jag oftast vunnit. Jag plussar kanske 70% av mina sessioner. Dock har jag på TRE tiltsessioner under jan-feb bränt över €2k. Det är 20 inköp för mig och min normala session är mellan -€100 och +€300. Att då backa 7-8 inköp på en session gör ju stora hål i rullen. Om jag hade slutat vid 2 inköp back hade jag sparat över €1,5k. Eller nästan 15 000 SEK.

 

I januari förlorade jag 1 000 SEK och i februari vann jag 4 400 SEK så då kanske ni fattar hur viktig tilt-kontroll är om man vill vara en vinnande spelare. Men det är SVÅRT!! Man vill ju vinna tillbaka så att man inte ska må så dåligt. Har hänt på nån av de där sessionerna att jag suttit uppe till halv fyra på natten trots att jag ska upp och jobba eftersom jag mår så dåligt och vill vinna tillbaka. Det är så svårt att fatta att man har bättre möjlighet om man väntar till nästa dag eller åtminstone tar en liten paus. När man tiltar hårt så synar man ALLT. Man synar preflop med 94o och träffar mellanparet med nian och vägrar tro att motståndaren har träffat en topparet tian. "Varför ska han ha en X" är en tanke som återkommer åtminstone när jag tiltar. Och vips har man tappat ytterligare ett halvt inköp. Man hamnar kort sagt i en massa konstiga lägen med tveksamma händer. Ofta ur position. Då blir poker svårt. När man spelar bra och vinner blir poker lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar genom mina sessioner de senaste månaderna så har jag oftast vunnit. Jag plussar kanske 70% av mina sessioner. Dock har jag på TRE tiltsessioner under jan-feb bränt över €2k. Det är 20 inköp för mig och min normala session är mellan -€100 och +€300. Att då backa 7-8 inköp på en session gör ju stora hål i rullen. Om jag hade slutat vid 2 inköp back hade jag sparat över €1,5k. Eller nästan 15 000 SEK.

 

I januari förlorade jag 1 000 SEK och i februari vann jag 4 400 SEK så då kanske ni fattar hur viktig tilt-kontroll är om man vill vara en vinnande spelare. Men det är SVÅRT!! Man vill ju vinna tillbaka så att man inte ska må så dåligt. Har hänt på nån av de där sessionerna att jag suttit uppe till halv fyra på natten trots att jag ska upp och jobba eftersom jag mår så dåligt och vill vinna tillbaka. Det är så svårt att fatta att man har bättre möjlighet om man väntar till nästa dag eller åtminstone tar en liten paus. När man tiltar hårt så synar man ALLT. Man synar preflop med 94o och träffar mellanparet med nian och vägrar tro att motståndaren har träffat en topparet tian. "Varför ska han ha en X" är en tanke som återkommer åtminstone när jag tiltar. Och vips har man tappat ytterligare ett halvt inköp. Man hamnar kort sagt i en massa konstiga lägen med tveksamma händer. Ofta ur position. Då blir poker svårt. När man spelar bra och vinner blir poker lätt.

 

Håller med, har råkat ut för exakt samma sak. Samma tankar och funderingar.

Har också räknat på det där, inte på så hög nivå men överhuvudtaget.

Skrev om det i min DB, man har sina dagar varje månad/kvartal då man måste försöka minimera sina utgifter. Man får ta att man torskat lite grann vilken är svårt.

Sen tänker man att jag skulle ha slutat då, för då låg jag bara si och så mycket minus.

Man ska ge sig när man tänker tanken första gången!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Spela på rätt nivå, en förlust ska svida men inte få dig att flippa totalt.

 

-Självkännedom, vissa tiltar efter två feta utdragningar och bör genast ta ett speluppehåll, andra flinar bara och fortsätter med sitt A-game. Har själv märkt att jag det senaste halvåret istället för att börja grina vid utdragning analyserar mitt spel och istället tänker: "Jag spelade rätt, men sannolikheten gör att fisken träffar 10/20/30% av gångerna". Tänk i veckor, månader istället för dagsresultat.

 

-Moneymanagment, moneymanagment...

 

-Tydliga regler: "Två inköp back så slutar jag om det finns tilttendenser", "tre inköp back slutar jag även om jag spelar som en Gud".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ..

 

Jag tror inte heller att man kan sluta tilta helt. Och att sluta spela när man känner tilten komma är nog oftast en bra ide. Jag har dock prövat en alternativ strategi. Jag försöker normalt spela mitt A-spel men när jag känner tilten komma försöker jag plocka fram mitt (plan) B-spel istället.

 

B-spelet är utvecklat för att minimera förluster snarare än att maximera vinster och är helt enkelt: tight-passivt och helt förskonat från bluffar. Alla spekulativa händer går bort och jag viker mig i alla marginella lägen.

Jag spelar nästan bara i position och håller nere pottstorleken för att undvika all-in situationer.

 

Efter en stunds B-spel brukar tilten släppa och rullen öka igen. Jag sade brukar. Det funkar inte alltid men jag blir bättre och bättre. Men jag har även lyckats plocka fram mitt A-spel ett par gånger efter att ha motat en begynnande tilt i tidigt skede. Och det känns jävligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men flaxar man tillräckligt snabbt med armarna så kommer man kunna flyga. Men ingen människa har klarat det heller :)

 

HAHAHAHA!!! Det var typ det roligaste på länge, eller så är det jag som har sjukt torr humor. anyway....

 

Ta en paus i några dar. Är du riktigt sugen så spela lite sit&gos eller liknande, håll dig dock undan cashgamen tills du känner att du är redo att spela fokuserat igen. Tilten är oundviklig men precis som alla säger så gäller det bara att minimera förlusterna. Läs lite pokertidningar, kanske en bok, kolla rounders/shade/secrets to hold'em poker eller liknande och gå in för att bli en vinnare.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Om jag kollar genom mina sessioner de senaste månaderna så har jag oftast vunnit. Jag plussar kanske 70% av mina sessioner. Dock har jag på TRE tiltsessioner under jan-feb bränt över €2k. Det är 20 inköp för mig och min normala session är mellan -€100 och +€300. Att då backa 7-8 inköp på en session gör ju stora hål i rullen. Om jag hade slutat vid 2 inköp back hade jag sparat över €1,5k. Eller nästan 15 000 SEK.

 

Intressant läsning när du postar dina riktiga siffror, blir ännu mer intresnat när jag ser att jag ligger på samma siffor som du både vad gäller "normalt resultat per session" samt det förskräckliga "tilt resultatet".Och du har helt rätt, att tilta bort 20inköp under 3 tiltsessioner är INTE bra.

 

Jag iaf gör iaf återkommande besök under fliken "tiltresultat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min värsta starthand när jag är på Tilt är nog KK, kan inte beskriva hur mycket man förlorad på den. Den handen kommer alltid när jag först gått upp mycket och sen närmar mig inköpet. Går all -in och möts av 4 callare med A X, å alltid kommer ett A på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min värsta starthand när jag är på Tilt är nog KK, kan inte beskriva hur mycket man förlorad på den. Den handen kommer alltid när jag först gått upp mycket och sen närmar mig inköpet. Går all -in och möts av 4 callare med A X, å alltid kommer ett A på bordet.

 

Jasså, skulle vara intressant att veta hur du spelar den när du inte är på tilt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min värsta starthand när jag är på Tilt är nog KK, kan inte beskriva hur mycket man förlorad på den. Den handen kommer alltid när jag först gått upp mycket och sen närmar mig inköpet. Går all -in och möts av 4 callare med A X, å alltid kommer ett A på bordet.

 

Fem äss i leken eller är du bara full?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...