Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En situation som uppkommer i stort sett varje gång man spelar och som alltid är lite svår att handskas med. Vi spelar shorthanded.

Stackar:

HERO (Button) 100BB

SB 100BB

BB 10-30BB

Dealt to HERO: Ac Ks

3 fold

HERO bet 4BB

Jag plockar upp en premium hand i position, alla foldar till mig och jag sitter mot en normal och en shortstack. Normalstacken är jag inte orolig för, han kommer inte spela många händer från SB, baserat på read och allmän pokerteori. Det som gör mig lite obekväm är shortstacken. Ska förklara varför senare. Gör en standardraise.

SB folds

BB calls

Dealing the flop: Qs 3h 8d

BB checks

HERO ??

Här kommer problemet. Missar floppen helt mot en spelare med kort eller extremt kort stack. Problemet är givetvis att om jag gör ett normalt CB kan jag knappast passa omslag. Om jag checkar bakom kommer han med stor sannolikhet beta/ställa in på turn oavsett kort. Då blir det en väldigt svår syn om jag inte träffat.

Denna fråga är väl egentligen väldigt basic men känns samtidigt som ett ganska stort hål i mitt spel just nu. Vilken strategi är bäst när man plockar upp en bra hand men möter en ganska kort stack? Det som skulle kunna tänkas är ju att gå ifrån standardraisen preflop och istället beta så mycket att shortstacken helt enkelt tvingas välja direkt om han vill spela för allt eller inte. Vilka händer duger isåfall till detta? Hur gör man t.ex. om man istället hittar AQ i hålet?

Om jag CB'ar flop kan vi nog förutsätta att han slår om med alla parträffar och kanske även alla pocketpar(vanligt spel av shortstacks på låga nivåer). Att tvingas syna när man vet att man är efter är ju ingen hit. Om han missat foldar han med stor sannolikhet (shortstacks brukar inte bry sig sådär jätte mycket om pottodds på de nivåer jag spelar). Den vinst jag gör då känns dock inte som den uppväger de gånger jag förlorar på att spela ett CB.

Frågan blev nog väldigt allmän :? Nåja alla synpunkter välkomna.[/i]

Postad
Säg att han har 20 då...

Beta 4-7bb då och folda omslag då han förmodligen (?) inte ställer helt tom. Synar han bara får du förmodligen rivern gratis och kan knacka A hög om han passar.. Då har du fått turn och river för flopbetet istället för att checka till dig en bluff på floppen..

Dessutom, varför skulle du ställa 20bb för att vinna en 8 pott på missad flop.

:heart: