Safran Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Hej! Jag är relativt ny på nätet i Hold'em, dock spelat en hel del live, fast inte om stora summor. Jag har även läst på rätt mycket. Satte in 100 som är 1500 nu på ett par veckor. Jag spelar mest 5 dollars turneringar där jag i stort sett alltid kommer på pallen. Och jag känner att jag ofta är bästa spelaren på 0.05/0.10. Mitt problem är hur jag ska få mina pengar att växa snabbare. När är det dags att kliva upp ett steg? Ska jag göra det nu och ta en högre risk med chans till högre avkastning? Jag tror mig vara bäst på turneringar, ska jag sätta in mer pengar och kliva upp till kanske 20 dollars turneringar. Har spelat ett par sådana och nivån är inte bättre. Eller ska jag bara Fortsätta å låta min bankrulle växa långsamt. Jag har inga sorters bonusar. Ska jag ta ut å fördela pengarna på olika? Tacksam för goda råd och trevlig sita förresten, här kommer jag hänga en del. / Safran Citera
back Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Hej! Jag är relativt ny på nätet i Hold'em, dock spelat en hel del live, fast inte om stora summor. Jag har även läst på rätt mycket. Satte in 100 som är 1500 nu på ett par veckor. Jag spelar mest 5 dollars turneringar där jag i stort sett alltid kommer på pallen. Och jag känner att jag ofta är bästa spelaren på 0.05/0.10. Mitt problem är hur jag ska få mina pengar att växa snabbare. När är det dags att kliva upp ett steg? Ska jag göra det nu och ta en högre risk med chans till högre avkastning? Jag tror mig vara bäst på turneringar, ska jag sätta in mer pengar och kliva upp till kanske 20 dollars turneringar. Har spelat ett par sådana och nivån är inte bättre. Eller ska jag bara Fortsätta å låta min bankrulle växa långsamt. Jag har inga sorters bonusar. Ska jag ta ut å fördela pengarna på olika? Tacksam för goda råd och trevlig sita förresten, här kommer jag hänga en del. / Safran Skojar du nu eller? Du har fått insatsen att växa 1500% på ETT PAR VECKOR. Varför ska det växa snabbare för? Det är ju en helt jävla enorm ökning och du klagar. Citera
noname13 Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 ja 100 till 1500$ på 5 dollars turneringar är mycket imponerande vad är första priset runt 30$ på 2 bords? Citera
Daxxar Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Kan de vara så att han menar 100kr till 1500kr? Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 Ja , ursäkta otydligheten. Jag satte bara in 100 kr. Visst har det växt ganska stadigt. Men jag har inte tagit så många risker heller, utan lagt ner många timmar. Jag kommer inte ha tid att spela så mycket som jag gjort nu. Mitt mål med pokern är att spela max 2-3 timmar per dag och dra in 5000kr /månad ungefär. Hur ska man nå dit fortast möjligt. Jag har varit inne och tittat på 0.50/1 dollars bord , och större turneringar. Folk spelar inte vettigt. Är på betandwin förresten, är det ens än bra sida? Vilka rekommenderar ni? Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 Någon här som har erfarenhet på större turneringar? kollade mina turneringsresultat. 20 starter 5 dollar +5c varav 2: st 4:e platser a 0 dollar 14 st 3:e platser a 10 dollar 1 st 2:a plats a 15 dollar 3 st 1:a platser a 25 dollar Sen har har spelat lite på vanliga bord. Men känner mig stark på turneringarna. Har bara kommit utanför prispallen vid 2 badbeats. Kommer annars nästan alltid in med 3 kvar med minst marker. Och ibland kan det bli bättre för att de spelar så dåligt. Om inte så dubblar jag ändå upp. Citera
Baloos Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Skaffa neteller och börja bonushora. Citera
Backemann Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Att placera sig In The Money 18 av 20 gånger är otroligt bra, kan du fortsätta så är du min nya pokerguru... Allvarligt talat så skall du inte gå upp och spela 20 dollars Sng med endast ca 200 dollar att spela för, om du inte är berädd att sätta in mer. Låt din bankrulle växa långsamt, och spela absolut inte 0,5-1 (no limit ) med den rullen. Det händer den bäste att man blir utdragen i mer än två stora inköp även om man spelar rätt, och då är din kassa borta. Om du pratar om fixed limit tycker jag nog att din kassa på 200 Dollar räcker hyffsat bra till 0.25-0.5. Om du är så bra som du säger skall du nog inte ha problem med 0.5-1 heller, motståndet brukar inte vara så svårt att slå på dessa nivåer. Sök på forumets sökfunktion på bankroll och money management så kommer du hitta lite matnyttigt att läsa. Sen gäller givetvis inte bankrullekraven om du kan tänka dig att sätta in mer, eller om du endast lirar för att det är roligt och inte bryr dig så mycket. Citera
Backemann Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Råkade trycka två gånger... Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 De är inte så bra som det låter på de nivåerna. Spelar tight i början och läser spelarna noggrannt, när de sedan åkt ut några så spelar jag agressivt mot de som sämsta. Kommer dock oftast in "in the money" med minst marker, men chip ledaren är alltid nån fisk som vunnit ett All in bet mot fyra andra på första given. Jag spelar 10 pers Single Table turneringar, är det samma som Sit N Go? Vad är vanligast att folk spelar? Vad är det lättast att göra pengar på , spela flera bord/turneringar samtidigt kanske? Jag har ganska svårt att spela vanliga cash bord, blir snabbt uttråkad. Citera
Backemann Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Sng betyder sitt and go, vilket ofast spelas på ett bord, så ja det är Sng du spelar. Vanligast är nog Cash games, men om det göt dig uttråkad så är det givetvis bättre att du spelar Sng. Jag är i varje fall sådan att om jag blit uttråkad spelar jag alldeles för många potter och åker på stryk.... Spelstilen mellan turneringar och cash games skiljer sig ju också markant, eftersom blindsen höjs och folk är rädda för att åka ut. Kanske inte lika sant på de lägsta nivåerna med all fisk, men ha det i åtanke om du skall spela båda. Lättast att göra pengar på är givetvis det som du är bäst på. Spelar man stora turneringar är betalningen mycket bra om man placerar sig bra, men det kan ta väldigt långt tid mellan dessa gånger. En stor fördel med turneringar är att du "bara" kan förlora din original insats, och inta kan hämta in mer pengar för att vinna tillbaka från "den där j* fisken som har sån tur hela tiden", vilket brukar resultera i ännu större förluster för många som börjar tilta.... Om man spelar Sng och blir duktig på det kan du vinna lika mycket som på Cash games. Om du vill öka in vinst så kan du ju spela flera Sngs samtidigt utam att för den sakens skull öka insatserna. Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 varför kallas det sit and go? Jag får intrycket att man kan lämna bordet, vilket man ju inte kan. Citera
aceshigh Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Tjena ! Spelar numera nästan bara SnG $30+3 och håller med om att nivån på spelarna där är marginellt högre än $5+0.50 och jag tror inte att du skulle ha några som helst problem att hävda dig där med de stats du presenterar (iofs över 20 turrar bara vilket är lika mycket som ingenting ungefär ITM 18/20 påvisar ändå skills). Problemet är inte att nivån är så mycket högre utan problemet ligger i att du gular (blir pank) på 9 inköp 20+2 med din nuvarande rulle om du inte hamnar ITM, jag anser mig vara en vinnande spelare på enbords SnG men har haft perioder på omkring 25 turneringar på raken utan att komma ITM (chansar lite, har inte mitt kära excelblad framför mig, men det är något sånt). Detta händer alla spelare förr eller senare, bra som dåliga och det är också anledningen till att du rekomennderas att ligga kvar på nuvarande nivå och bygga rulle. Om det blir långtråkigt kan man ju skotta på de högre borden, det gör jag ibland för att det ska killa lite i magen, jag skjuter på $50 och ibland även $100 SnG, rätt sällan men det händer, i ditt fall blir det väl $10 eller $20 på skotten...... Lycka till !! Mvh Ässet Citera
variance_beta Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Safran: "Jag har ganska svårt att spela vanliga cash bord, blir snabbt uttråkad." Det är bl.a. därför man ska spela cash-games. Många spelare blir som du säger uttråkade och spelar därför inte optimalt. Spela kortare sessioner och spela åtminstone två bord (6-pers) eller tre bord (10-pers) så klarar man att hålla koncentrationen uppe och man undviker att bli uttråkad. Citera
aceshigh Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Glömde....... Jag kör oftast 3-4 bord SnG i taget. Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 Så stora svackor har jag svårt att tänka mig att jag får. Mycket på grund att jag är nöjd med tredjeplatsen. Det blir inte lika snabb tillväxt då, men lägre risk. Jag förstår att om jag spelar lite lösare så skulle jag komma utanför pengarna men vinna mer gånger. Om jag går upp ska jag ha samma taktik. Har dock funderat på om jag ska chansa mer på att ta hem turneringarna med risk för att åka ut innan 3:e platsen om jag stannar kvar på 5 dollar Citera
haffelaffe Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Gör inte samm sak på mig, jag blev kaxig för jag hade 90 dollar, tänkte jag lätt kunde komma ölver 100 dollar och plocka ut, jag har 0 dollar kvar nu.. Stanna på samma nivå tills du känner att du KLARAR av en förlust på större bord. Citera
folder Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 18 av 20 ITM är mycket bra! Men du har nästan bara tredjeplatser. Du bör försöka jämna ut fördelningen av placeringarna på pallen. Varför blir du trea? Spelar du för tight så att du blindas bort lagom till tredjeplatsen? Har du svårt att växla tempo när bordet blir kort? Det finns mycket pengar att hämta i att förbättra dina placeringar ITM. Jag tycker du skall fortsätta på din nivå tills du känner dig säker även i slutet av turneringen och rullen växt till sig lite. Då har du också bättre statistisk att luta dig mot, 20 SnG är inte mycket att räkna på. Jag spelade en del $20 SnG i somras. Plussade $1300 på en vecka och kände mig rätt nöjd och då spelade jag bara ett bord i taget. Men, efter att ha åkt ut 4 gånger i rad med AA all-in hamnade jag på långvarig tilt, tappade spelet och backade 800 på någon vecka. Det kan hända dig också. Citera
Backemann Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 DEt heter Sit and Go för att man kör igång så snart bordet är fullt. Citera
variance_beta Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Inte nog med att den stegrande blindsstrukturen gynnar Fisken på bekostnad av den Starke, man blir ju dessutom så förbannad när man väl åker ut efter att en av dessa alltid lika dåliga Sit N Go-spelare gör kvällens tjugotredje idiotsyn och gets lucky. Liveturneringar med kompisar är kul, men SIT N GO:s på internet är bland det värsta jag vet. I Sit N Go:s finns oftast två typer. Den glade novisen/nybörjaren som tycker det är kul att lira turneringar. Han tänker inte så mycket utan kör lite på en höft... fokus är bara att ha kul. Den andre typen är den mest tragiske i pokervärlden. Det är en spelare som lirat en längre tid, men saknar riktig talang för spelet. Han spelar inte så mycket för att det är så kul, utan mer för att tjäna pengar. Anledningen till att denne bara håller till på Sit N Go-sektionen är för att han inte klarar av att vinna i cash-games. De tragiska Sit N Go-spelarnas galjonsfigur är Phil Hellmuth Jr. Citera
Safran Postad 23 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2006 Ja , jag har varit lite för rädd för att åka ut. Speciellt i början med min lilla lilla bankrulle. Så jag då inte mycket marker kvar när jag är trea de gånger jag inte fått bra kort innan. Då måste jag vinna minst 2-3 all ins för att komma ifatt de andra 2. Jag har dock blivit bättre på att växla tempa på slutet. Och iom det har segrarna kommit. Citera
Backemann Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Om du tycker att turneringar samt Sng är roligast kan jag stark rekomendera Harringtons båda böcker. De är även bra för Cash games spelare, men är egentligen skriven för turneringar. Mycket bra! Citera
variance_beta Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Backemann: Och sen fattas bara ett idolporträtt på Cecilia Nordenstam och Bo Sehlstedt. Citera
aceshigh Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Safran : Dina svackor kommer också, var så säker, du kan fråga vem som helst här inne tror jag som spelat 3 år+ så har nog alla haft liknande "loosing streaks", det är spelarna som överlever dessa mentalt och ekonomiskt som blir framgångsrika är min erfarenhet.... Citera
Jesper21 Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Inte nog med att den stegrande blindsstrukturen gynnar Fisken på bekostnad av den Starke, man blir ju dessutom så förbannad när man väl åker ut efter att en av dessa alltid lika dåliga Sit N Go-spelare gör kvällens tjugotredje idiotsyn och gets lucky. Liveturneringar med kompisar är kul, men SIT N GO:s på internet är bland det värsta jag vet. I Sit N Go:s finns oftast två typer. Den glade novisen/nybörjaren som tycker det är kul att lira turneringar. Han tänker inte så mycket utan kör lite på en höft... fokus är bara att ha kul. Den andre typen är den mest tragiske i pokervärlden. Det är en spelare som lirat en längre tid, men saknar riktig talang för spelet. Han spelar inte så mycket för att det är så kul, utan mer för att tjäna pengar. Anledningen till att denne bara håller till på Sit N Go-sektionen är för att han inte klarar av att vinna i cash-games. De tragiska Sit N Go-spelarnas galjonsfigur är Phil Hellmuth Jr. Vet inte om du pratar om "fakta" eller bara din åsikt men jag trodde att det tom ibland kunde anses mer komplicerat och avancerat att köra sng's. Det blir ju fler variabler med både ändrade blinds och ändrade antal spelare. (Sen har ju nivån betydelse förstås.) Men roligast är väl att spela det man vinner mest på, det som passar en själv. Citera
Recommended Posts